RMZ Twente

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

virgilc

Member
Lid geworden
7 dec 2020
Berichten
37
Waarderingsscore
19
Punten
8
Leeftijd
44
Locatie
Hengelo (O)
Goedendag allemaal,

Ik heb van de week een vraag neergelegd bij het Ministerie van IenW omtrent de RMZ. Zoals sommige weten woon ik in Twente en is er rond vliegveld Twene een ATZ en RMZ op de kaarten zichtbaar. Omtrent deze zones heb ik inmiddels al veel verhalen gelezen. Sommige zeggen dat er niet in de RMZ gevlogen mag worden en een ander zegt weer het tegenovergestelde.

De vraag welke ik nu heb gesteld is: Mag er met Drones gevlogen worden in een RMZ? Met als onderbouwing dat er in de regeling 'Modelvliegers' enkele artikelen staan welke in het voordeel van de Dronevliegers gelezen kunnen worden (art. 2m en art. 3).
Voor de nieuwe regeling waren modelvliegers sowieso vrijgesteld van de RMZ volgens besluit luchtverkeer 2014 (art.8).

Ik zal jullie op de hoogte houden met welk antwoord het ministerie gaat komen. Zou mooi zijn dat iig voor de OPEN categorie de RMZ wordt vrijgegeven en dat er duidelijkheid over komt. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS en SnitserNL
Nou, ik heb eindelijk vandaag een antwoord van het ministerie. Hieronder het citaat:

Vanaf 31 december 2020 gelden Europese regels voor dronevliegers. De Regeling Op afstand bestuurde luchtvaartuigen en de Regeling modelvliegen zijn niet meer van toepassing op dronevliegers. Uit uw vraag is niet duidelijk of u een modelvlieger bent die in verenigingsverband vliegt of niet. De huidige Regeling modelvliegen, waarnaar u verwijst in uw vraag, geldt alleen nog voor modelvliegers van modelvliegverenigingen. Deze regeling blijft tot uiterlijk 31 december 2022 van kracht.

Indien u een modelvlieger bent en lid bent van een modelvereniging dan gelden voor u op dit moment dus tot uiterlijk 31-12-2022 de regels die in de Regeling modelvliegen staan als u in verenigingsverband vliegt.

Indien u met een drone vliegt onder de condities van de Open categorie, dan is de Regeling modelvliegen niet meer voor u van toepassing en moet u zich houden aan de Europese regels. Graag verwijs ik u dan naar onze site: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone Op deze site vindt u uitgelegd wat de Europese regeling dan voor u, als dronevlieger, betekent. Ook treft u daar een kaart aan met zones en gebieden, waarin het verboden is te vliegen in de Open categorie of waar bepaalde extra restricties gelden ten opzichte van die Europese regels voor de open categorie (zoals een radio plicht in een RMZ of een transponder plicht in een TMZ).

Kortom, de vrijstelling zoals bedoeld in de regeling modelvliegen is, tot uiterlijk 31 december 2022, alleen van toepassing op vluchten met een modelluchtvaartuig die wordt uitgevoerd in het verband van een modelluchtvaartuigclub of –vereniging.

Nu maar eens de Europese regels nalezen over de RMZ. Mijn vermoeden is dat ze binnen het ministerie ook niet echt weten, wat ze hiermee aan moeten. Kijk maar naar de opmerkingen omtrent modelvliegen, daar is alleen veel mogelijk in verenigingsverband.
 
Een RMZ is een Radio Mandatory Zone. Dat wil zeggen dat er een verplichting is voor al het VFR vliegverkeer om radiocontact te hebben met de verkeerstoren. Dergelijke zones zijn helaas verboden gebied voor dronevliegers in de Open categorie.

Aan de Regeling modelvliegen heb je niets meer, tenzij je inderdaad aangesloten bent bij een modelvliegclub, maar daar heb je weinig aan als je ergens anders wilt gaan vliegen dan boven het terrein van zo'n club.
 
Hoi Wiebe,
Ik snapte wel wat een RMZ is.. Maar ben aan het kijken naar mogelijkheden omtrent het RMZ Twente. Deze is onevenredig groot ten opzichte van andere locaties. Daar snap ik de logica niet achter.

Kijk bijvoorbeeld naar Teuge.. Deze heeft een kleiner 'no-fly' gebied als Twente. En zo vaak komen er geen grote vliegtuigen op Twente, deze zouden eventueel afgevangen kunnen worden met een Notam.
 
Ik zie net trouwens dat er op het forum al eerder discussie is geweest over de ATZ/RMZ Twente (ga naar dat topic). Dat dit gebied zo groot is, heeft ermee te maken dat Twente veel grotere vliegtuigen kan ontvangen dan Teuge. Dat het niet vaak voorkomt dat er een Boeing op Twente Airport landt is weer een ander verhaal....
 
Ik heb de discussie ook gelezen, maar ik probeer nu de discussie op gang te brengen met ministerie van IenW. Ben heel benieuwd naar hun onderbouwing. (Maar ja, denk dat elke vraag wel 3 weken gaat duren voor een antwoord).
 
De eisen ten aanzien van RMZ’s staan in de Verordening (EU) no. 923/2012 SERA.

SERA.6005 Requirements for communications and SSR transponder

(a) Radio mandatory zone (RMZ)
(1) VFR flights operating in parts of Classes E, F or G airspace and IFR flights operating in parts of Classes F or G airspace designated as a radio mandatory zone (RMZ) by the competent authority shall maintain continuous air-ground voice communication watch and establish two-way communication, as necessary, on the appropriate communication channel, unless in compliance with alternative provisions prescribed for that particular airspace by the ANSP.

(2) Before entering a radio mandatory zone, an initial call containing the designation of the station being called, call sign, type of aircraft, position, level, the intentions of the flight and other information as prescribed by the competent authority, shall be made by pilots on the appropriate communication channel.

In de open categorie beschik je niet over een call sign (PH-registratie) en kun je dus niet oproepen in lijn met SERA.6005.




Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Lees net in de krant, dat het vliegveld alweer ter discussie staat.

Artikel uit de Tubantia:
ChristenUnie grote twijfels over levensvatbaarheid hoofdpijndossier op Twente Airport
Ieder vliegveld in Nederland staat tegenwoordig ter discussie. Vooral als er een politiek standpunt mee geponeerd kan worden.
Dat een partij "grote twijfels" heeft, zegt helemaal niks. Ik twijfel ook weel eens ergens aan. Alleen laat ik dat dan niet in de krant zetten, over het algemeen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Bremer en rcee
Zojuist weer een reactie ontvangen van ministerie IenW. Maar ze zijn nog bezig met het verhaal RMZ, tot die tijd hebben we gewoon pech. (Ik had de vraag ook gesteld i.v.m. modelvliegsport naast het Drone vliegen)

Geachte heer,

Dank u wel voor uw betrokkenheid bij dit onderwerp. Het is ons doel om zo duidelijk mogelijk de regels die gelden voor de onbemande luchtvaart op de site van de rijksoverheid te communiceren. Bij een update van deze site zullen we kijken hoe we ook over de RMZ meer duidelijkheid kunnen geven.

De collega’s die werken aan het zoneringsvraagstuk, zijn met de LVNL en Defensie in overleg om te bezien of er delen van de CTR in de toekomst beperkt kunnen worden open gesteld voor de Open categorie. In dit traject worden ook de RMZ meegenomen. Zodra er wijzigingen plaatsvinden gaan wij die in ieder geval op de site van de rijksoverheid kenbaar maken. Ook de koepelverenigingen van de modelvliegers zullen hierover gecommuniceerd worden.

U geeft aan dat u een modelvlieger bent. Voor alle duidelijkheid willen wij u erop wijzen dat de zonering nu niet voor u geldt, maar dat u vliegt onder de condities zoals gesteld in de Regeling Modelvliegen, indien u in verenigingsverband vliegt.

Art 2.h. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits

· voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;

· voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;

De Regeling Modelvliegen wordt vervangen door een nieuwe regeling voor modelvliegverenigingen op basis van de EU-verordering 947 art 16 en moet uiterlijk op 1 januari 2023 in werking treden. De condities waaronder de leden van modelvliegverenigingen mogen gaan vliegen zijn we in overleg met de modelvliegsector aan het uitwerken. Op dit moment kunnen we nog niet aangeven wat er voor de zones, de CTR en de RMZ gaat gelden.

Zoals eerder aangegeven moet u zich wel houden aan zoneringskaart als u niet in verenigingsverband vliegt, omdat uw vlucht dan onder de condities van de Open categorie valt.

Met vriendelijke groet,

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Best wel geinig om te lezen, dat een modelvlieger in verenigingsverband meer mag als een dronevlieger. Maar eens afwachten wat de toekomst ons gaat brengen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt: oud recht willen ze bewaard hebben. Nu (en in de toekomst?) in verenigingsverband op/rond officieel verenigingsvliegveld tot 300m ipv maar 120m.
 
Ik weet niet of dat te maken heeft met het willen bewaren van "oud recht". Ik denk dat het gewoon al goed genoeg geregeld was, dus geen noodzaak om te veranderen. Waarom er dan moeite in stoppen.
Het voordeel voor luchtverkeersleiding is dat een modelvliegveld niet iedere dag op een andere plek ligt. Dus het gaat dan om een vast stukje luchtruim wat gereserveerd wordt voor die vereniging, waar luchtverkeersleiding dus geen verkeer doorheen zal sturen.
 
Goedendag allemaal,

Ik heb van de week een vraag neergelegd bij het Ministerie van IenW omtrent de RMZ. Zoals sommige weten woon ik in Twente en is er rond vliegveld Twene een ATZ en RMZ op de kaarten zichtbaar. Omtrent deze zones heb ik inmiddels al veel verhalen gelezen. Sommige zeggen dat er niet in de RMZ gevlogen mag worden en een ander zegt weer het tegenovergestelde.

De vraag welke ik nu heb gesteld is: Mag er met Drones gevlogen worden in een RMZ? Met als onderbouwing dat er in de regeling 'Modelvliegers' enkele artikelen staan welke in het voordeel van de Dronevliegers gelezen kunnen worden (art. 2m en art. 3).
Voor de nieuwe regeling waren modelvliegers sowieso vrijgesteld van de RMZ volgens besluit luchtverkeer 2014 (art.8).

Ik zal jullie op de hoogte houden met welk antwoord het ministerie gaat komen. Zou mooi zijn dat iig voor de OPEN categorie de RMZ wordt vrijgegeven en dat er duidelijkheid over komt. :cool:
Als je in de open categorie vliegt moet je je houden aan de regels voor een RMZ, dus een RT bevoegdheid en je moet je houden aan de beperkingen van de "Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen" wetten.nl - Regeling - Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen - BWBR0044597 en daar staat in artikle 3, pt 1: "Het is verboden een vlucht in de open categorie uit te voeren in de volgende geografische zones: en dan verder onder bbb : " EHTW 52°16'33"N 006°53'21"E als middelpunt van een cirkel met een straal van‘ 3000 meter". Daarbinnen dus verboden daarbuiten onder de regels van de RMZ. Een RMZ is dus niet op voorhand verboden in de open categorie en staat ook niet in de regeling zonering . Ik weet dat dronevliegers op het vliegveld buiten de airsite alleen inluisteren en binnen de airsite volledig contact hebben met de havendienst. Op 3000 m afstand zit je duidelijk buiten de airsite en zou uitluisteren voldoende moeten zijn.EHTW zone.jpg