ROC-L ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

r.wezen

New Member
Lid geworden
27 mei 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
Zundert
Het volgende....

Ik heb een vraag waar ik bij IL&T niet uitkom.
Ik ben geslaagd voor mijn theorie examen Minidrones en kan dus nu mijn ontheffing aanvragen.
Ik heb deze theoriecursus en examen gewonnen met een win-actie dus dat heeft me niets gekost.

Echter twijfel ik om een ontheffing aan te vragen omdat de kosten aan de hoge kant liggen.
Tot. kosten aanvraag ontheffing en andere doc. +/- 450 dat is eenmalig oké, maar dan moet er nog een verzekering afgesloten worden die rond de €350,- p/jaar is en dat vind ik aardig aan de prijs.
Ik verwacht niet dat ik dat ik zoveel opdrachten binnenhaal om deze kosten te kunnen dekken, zeker niet op korte termijn.
Ik ben niet werkzaam in de Drone sector en ook heb ik geen eigen zaak.
Prive, krijg ik wel eens verzoeken om drone video's en foto's te maken.
Dronevideo en -foto is een aanvullende dimensie op mijn hobby fotograferen.
Dus voornamelijk nog hobby...

Mijn vragen:
1- waar kan ik de voordeligste drone verzekering afsluiten?
2- Heeft alleen het behaalde theorie-examen (certificaat Minidrones) een meerwaarde als de Europese
Drone Wetgeving van kracht is?
3- Kan ik aan de hand van alleen dit certificaat (2jaar geldig) een gelijkwaardig document verkrijgen, als
deze Wetgeving begin volgend jaar in gaat? Of moet ik dan toch persé ROC-L bevoegd zijn.
Ik wil wel mijn beide huidige drones (Inspire 1 en Mavic 2 Pro of gelijkwaardige) blijven vliegen.
4- En wat als ik besluit om niet commercieel te vliegen kan ik dan wel met behulp van mijn Minidrone
Certificaat, met ingang van de nieuwe wetgeving, in een klasse ingedeeld worden zodat ik mijn huidige
drones, kan blijven vliegen zonder opnieuw een cursus en examen te doen?

Dit is mij dus niet helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Roland
 
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
1. Volgens mij is Flight Deck de goedkoopste. Zie hier adresgegevens: Bedrijvengids
2. Zeker wel. Je privileges worden als het ware 'omgezet' naar de nieuwe situatie. Waarschijnlijk hoef je geen examen meer te doen voor categorie A2, of hooguit een klein aanvullend examen.
3. Het ROC-light houdt op te bestaan. In plaats daarvan komt de Open categorie. Meer uitleg hier: Dit is wat de invoering van de Europese drone regelgeving medio 2020 voor Nederland gaat betekenen
4. In de nieuwe situatie is er geen verschil meer tussen beroepsmatig en recreatief vliegen. Je hoeft alleen te voldoen aan de vereisten die gelden voor de klasse waar je in terecht komt. De Mavic 2 Pro zal vallen onder Open categorie A2, de Inspire (helaas) in Open categorie A3, tenzij je ervoor kiest om te gaan voor de Specifieke categorie met alles wat daar extra bij komt kijken.

Veel meer info over de verschillende aspecten van de Europese drone regelgeving lees je in deze artikelserie.
 
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
Ik heb ongeveer dezelfde vragen omdat ik in dezelfde situatie zit als r.wezen
Bedankt voor je antwoorden wdejager!
 
1. Volgens mij is Flight Deck de goedkoopste. Zie hier adresgegevens: Bedrijvengids
2. Zeker wel. Je privileges worden als het ware 'omgezet' naar de nieuwe situatie. Waarschijnlijk hoef je geen examen meer te doen voor categorie A2, of hooguit een klein aanvullend examen.
3. Het ROC-light houdt op te bestaan. In plaats daarvan komt de Open categorie. Meer uitleg hier: Dit is wat de invoering van de Europese drone regelgeving medio 2020 voor Nederland gaat betekenen
4. In de nieuwe situatie is er geen verschil meer tussen beroepsmatig en recreatief vliegen. Je hoeft alleen te voldoen aan de vereisten die gelden voor de klasse waar je in terecht komt. De Mavic 2 Pro zal vallen onder Open categorie A2, de Inspire (helaas) in Open categorie A3, tenzij je ervoor kiest om te gaan voor de Specifieke categorie met alles wat daar extra bij komt kijken.

Veel meer info over de verschillende aspecten van de Europese drone regelgeving lees je in deze artikelserie.

Bedankt Wiebe voor jouw reactie.
Ik begrijp dat het in mijn situatie misschien beter is om even te wachten tot de nieuwe Europese Drone Regeling van kracht gaat?
Om vervolgens middels mijn reeds behaalde theorie examen Minidrones een A2 status te vergaren. Hopelijk zal deze binnen 2 jaar van kracht zijn anders verloopt mijn behaalde certificaat . Jij zegt dat ik mijn Mavic 2 Pro dan wel kan blijven vliegen maar mijn Inspire 1 niet?
Beiden vallen toch onder de 4Kg?
Maar ik las ook ergens dat ik tot Max. 2 jaar na de invoering van de Nieuwe Wetgeving deze huidige Drone(‘s) mag vliegen en dat na deze 2 jaar deze automatisch in de klasse A3 komen te vallen. Klopt dat ?
 
Bedankt Wiebe voor jouw reactie.
Ik begrijp dat het in mijn situatie misschien beter is om even te wachten tot de nieuwe Europese Drone Regeling van kracht gaat?
Om vervolgens middels mijn reeds behaalde theorie examen Minidrones een A2 status te vergaren.

Als opleider (van Drone Class) ben ik heel benieuwd of het slagingsbewijs van het ROC-light theorie examen wel geldigheidswaarde heeft. Het is immers niet 'verzilverd' door er een ROC-light bedrijfsvergunning mee aan te vragen. Ik hoop dan maar dat ILT hier duidelijk over gaat verschaffen. Er valt immers over deze en andere zaken nog wel het nodige te communiceren. ;)
 
Bedankt Wiebe voor jouw reactie.
Ik begrijp dat het in mijn situatie misschien beter is om even te wachten tot de nieuwe Europese Drone Regeling van kracht gaat?
Om vervolgens middels mijn reeds behaalde theorie examen Minidrones een A2 status te vergaren. Hopelijk zal deze binnen 2 jaar van kracht zijn anders verloopt mijn behaalde certificaat . Jij zegt dat ik mijn Mavic 2 Pro dan wel kan blijven vliegen maar mijn Inspire 1 niet?
Beiden vallen toch onder de 4Kg?
Maar ik las ook ergens dat ik tot Max. 2 jaar na de invoering van de Nieuwe Wetgeving deze huidige Drone(‘s) mag vliegen en dat na deze 2 jaar deze automatisch in de klasse A3 komen te vallen. Klopt dat ?
De Europese regelgeving voorziet in een overgangsregeling voor 'legacy drones' (zeg maar alle drones die nu rondvliegen), die in totaal 2 jaar duurt. Tot 500 gram kom je in categorie A1. Van 500 gram tot 2 kg kom je in A2. Drones met een hoger gewicht - waaronder de Inspire - komen in categorie A3.

Om het nog complexer te maken zou het zo moeten zijn dat nationale vergunningen en ontheffingen (lees: het ROC en ROC-light) nog een jaar lang geldig blijven. Dus als je een ROC-light hebt, dan zou je nog een jaar lang kunnen vliegen met je Inspire zoals je gewend was (max 50 meter hoog, 100 meter ver, etc). Alleen: jij hebt alleen een ROC-light theoriebewijs gehaald, en nog geen ROC-light ontheffing. Dus deze vlieger gaat voor jou niet op.
 
De Europese regelgeving voorziet in een overgangsregeling voor 'legacy drones' (zeg maar alle drones die nu rondvliegen), die in totaal 2 jaar duurt. Tot 500 gram kom je in categorie A1. Van 500 gram tot 2 kg kom je in A2. Drones met een hoger gewicht - waaronder de Inspire - komen in categorie A3.

Om het nog complexer te maken zou het zo moeten zijn dat nationale vergunningen en ontheffingen (lees: het ROC en ROC-light) nog een jaar lang geldig blijven. Dus als je een ROC-light hebt, dan zou je nog een jaar lang kunnen vliegen met je Inspire zoals je gewend was (max 50 meter hoog, 100 meter ver, etc). Alleen: jij hebt alleen een ROC-light theoriebewijs gehaald, en nog geen ROC-light ontheffing. Dus deze vlieger gaat voor jou niet op.


Ah oké, dat is duidelijk. En is er al bekend wat je voor A3 categorie moet doen? Is dat ook een theorie les/examen en/of praktijk examen? En waar is deze opleiding mee vergelijkbaar? ROC ?
 
Ah oké, dat is duidelijk. En is er al bekend wat je voor A3 categorie moet doen? Is dat ook een theorie les/examen en/of praktijk examen? En waar is deze opleiding mee vergelijkbaar? ROC ?

Voor subcategorie A3 is alleen het basiscertificaat verplicht. Dat betekent: online opleiding en online examen. Het is niet vergelijkbaar met ROC, want je gaat vliegen in de open categorie. De opleiding heeft overeenkomsten met ROC-light (verplicht voor bedrijven), maar is op bepaalde punten ook nieuw. Je hebt geen praktijkexamen.
 
Hoi Sem,

bedankt voor jouw reactie.
Ik ben erg benieuwd, qua moeilijkheid vd toets en wat de kosten uiteindelijk zullen zijn.
Hopelijk dat mijn behaalde ROC-L theorie nog van enkele waarde zal zijn zoals Wiebe eerder aangaf.
Maar we gaan t zien, ik neem aan dat binnenkort meer bekend zal zijn.
 
Hoi Sem,

bedankt voor jouw reactie.
Ik ben erg benieuwd, qua moeilijkheid vd toets en wat de kosten uiteindelijk zullen zijn.
Hopelijk dat mijn behaalde ROC-L theorie nog van enkele waarde zal zijn zoals Wiebe eerder aangaf.
Maar we gaan t zien, ik neem aan dat binnenkort meer bekend zal zijn.

De examens voor het basiscertificaat en aanvullend certificaat zullen niet veel moeilijker zijn dan nu bij ROC-light. Daar komt nog bij dat de opleiders de handen ineenslaan voor een gezamenlijke examendatabase. Hieruit worden dan examens samengesteld.

Namens Drone Class kan ik nog niets zeggen over onze kosten. Je kunt je via onze website eudronebewijs.nl aanmelden voor de nieuwsbrief. Dan word je vanzelf op de hoogte gebracht.

Kijk ook gerust rond bij andere aanbieders. Kies de opleider uit die het beste bij jouw behoefte past!
 
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
De examens voor het basiscertificaat en aanvullend certificaat zullen niet veel moeilijker zijn dan nu bij ROC-light. Daar komt nog bij dat de opleiders de handen ineenslaan voor een gezamenlijke examendatabase. Hieruit worden dan examens samengesteld.

Namens Drone Class kan ik nog niets zeggen over onze kosten. Je kunt je via onze website eudronebewijs.nl aanmelden voor de nieuwsbrief. Dan word je vanzelf op de hoogte gebracht.

Kijk ook gerust rond bij andere aanbieders. Kies de opleider uit die het beste bij jouw behoefte past!

Bedankt Sem, ga ik zeker doen !
 
1. Volgens mij is Flight Deck de goedkoopste. Zie hier adresgegevens: Bedrijvengids
2. Zeker wel. Je privileges worden als het ware 'omgezet' naar de nieuwe situatie. Waarschijnlijk hoef je geen examen meer te doen voor categorie A2, of hooguit een klein aanvullend examen.
3. Het ROC-light houdt op te bestaan. In plaats daarvan komt de Open categorie. Meer uitleg hier: Dit is wat de invoering van de Europese drone regelgeving medio 2020 voor Nederland gaat betekenen
4. In de nieuwe situatie is er geen verschil meer tussen beroepsmatig en recreatief vliegen. Je hoeft alleen te voldoen aan de vereisten die gelden voor de klasse waar je in terecht komt. De Mavic 2 Pro zal vallen onder Open categorie A2, de Inspire (helaas) in Open categorie A3, tenzij je ervoor kiest om te gaan voor de Specifieke categorie met alles wat daar extra bij komt kijken.

Veel meer info over de verschillende aspecten van de Europese drone regelgeving lees je in deze artikelserie.
 
vraagje Wiebe,

één van jou antwoorden op mijn vragen was:

2. Zeker wel. Je privileges worden als het ware 'omgezet' naar de nieuwe situatie. Waarschijnlijk hoef je geen examen meer te doen voor categorie A2, of hooguit een klein aanvullend examen.

Is hier al iets meer bekend over?
Zekerheid?

Grt. Roland