ROC light geldig bij opnames in belgie?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

newvideo

New Member
Lid geworden
21 sep 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
34
Locatie
rotterdam
Ik had een vraagje, Ik heb pas mijn ROC light behaalt in Nederland alleen heb ik een klus in België.

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik dan een belgisch bewijs halen of kan ik gewoon met mijn ROC light daar vliegen?


MVG


Youri de Jong
 
Gefeliciteerd met je nieuwe ROC-light! Ik heb alleen slecht nieuws voor je: in België is deze ontheffing niets waard. Het gaat namelijk om een Nederlands stukje regelgeving, en een Nederlands papiertje dat over de grens niet geldig is. Hopelijk komt daar op termijn (niet eerder dan 2018) verandering in, als de EASA komt met Europese richtlijnen voor drones, die dan door de verschillende lidstaten overgenomen kunnen worden.

Tot die tijd is het dus behelpen. Zeker in België, aangezien daar e.e.a. nog veel strenger is dan in Nederland. Zo mogen particulieren alleen boven privéterrein vliegen, en dan niet hoger dan 10 meter. Wat beroepsmatig gebruik betreft, daarover lees je meer in dit artikel: België voert als eerste ‘mini-drone’ regeling in. Misschien kun je onderzoeken of de Vlaamse overheid op basis van jouw ROC-light een Vlaams equivalent kan afgeven, dat is misschien de meest voor de hand liggende route. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marlijn Franken