ROC Light Theorie Examen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
De postbode bracht zojuist de uitslag van het Theorie Examen voor het ROC Light dat ik op 24 september j.l. deed: Geslaagd. De 24e sept was de eerste keer dat KEI dit examen af nam. De mensen die al eerder ergens het ROC examen hadden gedaan, kregen de ROC-Light vergunning zonder dit examen te hoeven doen.

Het ROC-L theorie examen was weliswaar niet het lastigste examen dat ik ooit heb gedaan, maar ik ben er stiekem toch wel een beetje trots op dat ik geslaagd ben. Volgende stappen zijn het verkrijgen van Bewijs van Inschrijving van mijn Drones, het regelen van de Zakelijke WA verzekering en -als laatste- de aanvraag voor de ROC-Light Vergunning.

Voor degene die het Certificaat nog niet eerder gezien hebben, zo zien ze er uit:
ROCL_Certificaat.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk Bregman en Rediwed
Gefeliciteerd Jeroen! Hebben we er een gecertificeerde moderator bij!
 
Gefeliciteerd Jeroen!
De rest is formaliteiten, gemengd met financiële donaties; dat gaat vast goed komen ;)

Ik heb via je broer Jan al wat van je beelden mogen genieten. Moet niet te moeilijk zijn om voor dergelijke kwaliteit ook betaald te krijgen. Alvast succes met je commerciële uitspattingen!
 
Gefeliciteerd Jeroen!
De rest is formaliteiten, gemengd met financiële donaties; dat gaat vast goed komen ;)

Ik heb via je broer Jan al wat van je beelden mogen genieten. Moet niet te moeilijk zijn om voor dergelijke kwaliteit ook betaald te krijgen. Alvast succes met je commerciële uitspattingen!

Grappig dat je mijn broer kent. De wereld is echt klein...
 
Gefeliciteerd!
Nog tips waar op te letten en waar niet op? Ik doe woensdag examen en ben wel benieuwd waar de nadruk op ligt
 
Er zit sowieso een aantal vragen in over de ICAO kaart en daar kan je gemakkelijk punten mee verdienen (of verliezen). Deze vragen zijn er waarschijnlijk om te kijken of jij begrijpt of/wanneer je ergens wel of niet mag vliegen. Dit onderwerp staat echter maar beperkt uitgelegd in de KEI syllabus (althans: de eerste versie ervan die ik had gekregen).

Ik zou me niet al te druk maken om al die soorten wolken die er zijn. Er zitten wel vragen tussen om te kijken of je snapt dat er weer situaties voor kunnen doen waar jij last van krijgt of die jouw zicht spontaan kunnen verminderen (valwinden, ijs, mist, bliksem)

Hezelfde geld voor die hele verhandeling over al die types batterijen die men 10 jaar geleden gebruikte. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar te weten dat er verschillende zijn (of liever: waren) en wat je moet doen om er goed/veilig mee om te gaan.

Bij Fit to Fly controleert men of je snapt dat je met een borrel of medicijnen achter de kiezen niet moet gaan vliegen. Gaat niet om de details (zoals hoeveel microgram per liter), maar om de grote lijn: "Gij zult vanaf 10 uur voorafgaand aan een vlucht geen alcohol meer drinken."

De tabel/factsheet van ILENT moet je binnenste buiten kennen. "Hoe hoog/ver mag wie wanneer waarmee wat wel/niet doen?" Dat is toch wel waar het in het examen om draait.

Er zitten wat rot vragen tussen die voor fixed-wings handig zijn. Het betreft echter maar 2-3 multiple-gok vragen. Je kan -denk ik- beter focussen op het goed beantwoorden van de vragen over multi-rotors en dan maar accepteren dat je het antwoord op de 2-3 vragen over fixed-wings ook verkeerd kan gokken. De vragen zijn ook weer niet zodanig complex dat je op dat onderwerp afgestudeerd moet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: rc parawereld.nl
Top, hier kan ik wat mee. Dat van het lezen van de kaart ben ik met je eens. De syllabus heeft het alleen over de lengte en breedtegraad en noemt de verschillende zones en gebieden, maar geeft geen voorbeelden. je moet maar wegwijs kennen in de legenda van de kaart en die is zonder uitleg ook niet echt makkelijk.
 
De uitnodiging is binnen,


Beste Frans,

Nog een goed weekend leren en dan is het bijna zover; het theorie-examen Minidrone!
Het examen vindt op 12 oktober vanaf 16.00 uur plaats bij de KNVvL in Woerden.

In de bijlage tref je de praktische informatie rondom het examen en het voorbeeld antwoordformulier (zie ook de toelichting hierop in de praktische info).

Examennummer
Jouw examennummer is

Opzet examen
Het examen bestaat uit meerkeuzevragen waarbij het zwaartepunt met name gelegd is op de vakken:
- RPAS algemene kennis
- Luchtvaartregelgeving
- Operations

Uiteraard zal je kennis op het gebied van Navigatie, Fit to Fly en Meteorologie tevens worden getoetst. Je krijgt anderhalf uur de tijd voor het examen.

We wensen je veel succes met leren en zien je woensdag in Woerden!

Met vriendelijke groet,


José Snoek-Charmant
KNVvL Examinering Instituut (KEI)
 

Bijlagen

  • Praktische info examen Minidrones 12 oktober 2016.pdf
    154,5 KB · Weergaven: 48
Hoor natuurlijk heel graag of er op en aanmerkingen zijn op de Syllabus.
 
H
Die zijn er zeker maar daar vind ik dit forum niet de beste plek voor, dat doe ik liever 1 op 1 via mail
 
Er zit sowieso een aantal vragen in over de ICAO kaart en daar kan je gemakkelijk punten mee verdienen (of verliezen). Deze vragen zijn er waarschijnlijk om te kijken of jij begrijpt of/wanneer je ergens wel of niet mag vliegen. Dit onderwerp staat echter maar beperkt uitgelegd in de KEI syllabus (althans: de eerste versie ervan die ik had gekregen).

Ik zou me niet al te druk maken om al die soorten wolken die er zijn. Er zitten wel vragen tussen om te kijken of je snapt dat er weer situaties voor kunnen doen waar jij last van krijgt of die jouw zicht spontaan kunnen verminderen (valwinden, ijs, mist, bliksem)

Hezelfde geld voor die hele verhandeling over al die types batterijen die men 10 jaar geleden gebruikte. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar te weten dat er verschillende zijn (of liever: waren) en wat je moet doen om er goed/veilig mee om te gaan.

Bij Fit to Fly controleert men of je snapt dat je met een borrel of medicijnen achter de kiezen niet moet gaan vliegen. Gaat niet om de details (zoals hoeveel microgram per liter), maar om de grote lijn: "Gij zult vanaf 10 uur voorafgaand aan een vlucht geen alcohol meer drinken."

De tabel/factsheet van ILENT moet je binnenste buiten kennen. "Hoe hoog/ver mag wie wanneer waarmee wat wel/niet doen?" Dat is toch wel waar het in het examen om draait.

Er zitten wat rot vragen tussen die voor fixed-wings handig zijn. Het betreft echter maar 2-3 multiple-gok vragen. Je kan -denk ik- beter focussen op het goed beantwoorden van de vragen over multi-rotors en dan maar accepteren dat je het antwoord op de 2-3 vragen over fixed-wings ook verkeerd kan gokken. De vragen zijn ook weer niet zodanig complex dat je op dat onderwerp afgestudeerd moet zijn.

Allereerst van harte gefecilteerd! Welk traject heb je gevolgd als ik vragen mag? 'Alleen' het examen i.c.m. zelfstudie, of heb je ergens ook nog theorie en/ of praktijklessem genomen? En; hoe is die aanpak bevallen?

Mag ik vragen op welke tabel/factsheet je precies doelt? ILENT heeft er nogal wat verspreid, via verschillende kanalen/bronnen.

Doel je m.b.t. 'wie' waar mag vliegen ook RPAS vliegers anders dan ROC-light'ers? Ofwel; dien je ook alle regels (althans zoals vermeld in de factsheet) voor ROC houders en hobbyisten exact te kennen?
 
Allereerst van harte gefecilteerd! Welk traject heb je gevolgd als ik vragen mag? 'Alleen' het examen i.c.m. zelfstudie, of heb je ergens ook nog theorie en/ of praktijklessem genomen? En; hoe is die aanpak bevallen?

Ik ben geen doorsnee ROC(-Light) kandidaat. Ik ben een hobbyist, maar wel een die vluchten wil maken waarvan de overheid vindt dat het zakelijke vluchten zijn. Ik wil bijv. filmpjes en foto's maken voor mensen die ze dan weer op hun website zetten. Ik wil ook in staat zijn om legaal een onkostenvergoeding, donatie of sponsoring te ontvangen voor hetgeen ik doe/maak. De oplossing; ik ga een ROC-Light vergunning organiseren en dan mag ik legaal verder hobbyen.

Ik ben voor zelf-studie gegaan omdat ik al een tijdje meeloop en naar verwachting over veel van de gevraagde drone kennis al beschikte. Ik heb de KEI syllabus twee keer door gelezen en dat was -voor mij- voldoende om te slagen voor het examen.

Mag ik vragen op welke tabel/factsheet je precies doelt? ILENT heeft er nogal wat verspreid, via verschillende kanalen/bronnen.

ILENT heeft dit factsheet laatst gepost. Kan nog beter, maar deze is in ieder geval overzichtelijk

Doel je m.b.t. 'wie' waar mag vliegen ook RPAS vliegers anders dan ROC-light'ers? Ofwel; dien je ook alle regels (althans zoals vermeld in de factsheet) voor ROC houders en hobbyisten exact te kennen?

Je moet in ieder geval de regels voor de ROC-Light vliegers kennen. Het kan echter geen kwaad om ook te weten waar de verschillen met de andere drone vliegers in zitten (zie factsheet).
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle en heldere reactie. Ik vermoedde al dat het dat factsheet betrof, maar navraag kan nooit geen kwaad natuurlijk. Ik overweeg overigens zelf om de zelfstudie te combineren met een theoriecursus (ik loop iets minder lang mee), en ben daarom benieuwd naar de ervaringen van mensen bij verschillende aanbieders van dergelijke cursussen; vandaar mijn vraag.

Hoezo typeer je jezelf overigens niet als doorsnee ROC-light kandidaat? Ik denk juist dat het overgrote merendeel van de mensen die voor een ROC-light opteren dit doen om het beeldmateriaal dat men in het verleden al als hobbyst inwon, nu kan en mag doen in opdracht en tegen een vergoeding.
 
Hoezo typeer je jezelf overigens niet als doorsnee ROC-light kandidaat? Ik denk juist dat het overgrote merendeel van de mensen die voor een ROC-light opteren dit doen om het beeldmateriaal dat men in het verleden al als hobbyst inwon, nu kan en mag doen in opdracht en tegen een vergoeding.

Ik ben geen doorsnee ROC-Light kandidaat omdat ik de drone niet in mijn werk ga gebruiken en ik ook niet van plan ben om winst te gaan maken met mijn drone. Als ik uit de onkosten kom, dan vindt ik het al mooi. Ik ben en wordt dus ook geen KvK ingeschreven firma. Voor de Inkomsten en Vennootschap-belasting ben ik ook gewoon een particulier die af en toe "een onkosten vergoeding in de hobby-sferen" ontvangt. Dat IL&T mijn vluchten als zakelijk betiteld is iets waar ik niet om gevraagd heb maar waar ik ook niet omheen kan.

Ik ben een beetje uitgekeken op het doelloos in de rondte vliegen. Als je een drone klusje voor iemand gaat doen, dan moet je peinzen hoe en waarmee dat het slimste kan en dan kan je een ander blij maken met het resultaat van de vlucht. Dat zijn nou precies die dingen die ik leuk vindt aan drones. Het thuisfront vindt het waarschijnlijk ook leuk als ik mijn vakantiegeld niet meer aan drones besteed maar mijn hobby m.b.v. onkosten vergoeding en/of donaties ga financieren:)
 
Gefeliciteerd Jeroen. Hola, ik deed het examen op 7 september, keurig en officieel hoor, via EuroUSC Benelux. Geslaagd als eerste vrouw in NL, leuk toch?! Een vraag: heb je al een verzekeraar gevonden? Ik begrijp dat de meesten een praktijkexamen eisen? Dat ga ik a.s. woensdag doen. Alles in Atti-mode, duimen voor niet teveel wind:) Ik heb me helemaal suf geoefend met 8-en vliegen etc.
 
Er zijn een aantal firma's die een WA verzekering bieden voor mensen die zakelijk met een Drone vliegen. De bekendste verzekeraar is www.ajdriessen.nl. Een andere is Droneverzekering.nl. De tarieven die ik hoor varieren van 235 Euro tot 700 Euro per jaar, dus shop even in de rondte voordat je wat besluit.