ROC-Light & Toestemming landeigenaar

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door BobvdM, 21 nov 2016.

  1. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Zijn er hier mensen met waardevolle kennis als het gaat om het (wel/ niet) nodig hebben van expliciete toestemming van de landeigenaar tijdens vluchten onder het ROC-Light.

    Zoals Dronewatch al enige tijd terug berichtte is een dergelijke toestemming nodig voor ROC houders. Ik meen mij te herinneren dat ik deze eis ook eens in verband met vluchten onder het ROC-Light heb gehoord. De eis zou in ieder geval niet volgen uit de luchtvaartwetgeving, maar uit het burgerlijk recht. Desalniettemin heb ik de concrete passage die deze eis zou beschrijven (nog) niet kunnen terugvinden, al is dat mogelijk te wijten aan mijn verkeerde zoekopdracht.

    In dit onderzoek (p. 135) (uitgevoerd in opdracht van het Min. van Veiligheid & Justitie) valt te lezen dat toestemming van de landeigenaar in Duitsland noodzakelijk is voor drones boven de 5kg, maar over in hoeverre in NL een afweging gemaakt op basis van MTOM kan ik niks terugvinden.

    Daarnaast kom ik veelvuldig andere voorwaarden tegen waar deze toestemming betrekking op zou hebben. Enerzijds wordt gesteld dat deze toestemming alleen nodig is wanneer er wordt opgestegen/geland op een niet-publiekelijk terrein, anderzijds stellen bepaalde bronnen dat deze toestemming ook noodzakelijk is voor de eigenaar van de grond waarover wordt gevlogen (en welke dus kan afwijken van de locatie waar wordt opgestegen/geland).
     
  2. Jeroen van Craaikamp

    Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    292
    Leuk Bevonden:
    83
    Volgens mij beweerde de man van IL&T dat de grond van de grondeigenaar is en dat de grondeigenaar binnen grensen bepaald wat er op die grond mag. De lucht boven de grond valt echter onder "luchtruim". IM stelt samen met andere ministeries en overheden de regels voor het Nederlands luchtruim vast. IL&T legt de regels uit en zorgt dat er handhaving is. Handhaving wordt tegenwoordig door een heleboel instanties gedaan.

    Grondeigenaren mogen -net als ieder ander- hun wensen kenbaar maken bij IM of IL&T. IM kan de wensen vertalen in regels (die dan tenminste in de staatscourant gepubliceerd moeten worden of in NOTAM's opgenomen moeten worden). IL&T kan bestaande regels voor het vaststellen/communiceren van no-drone-zones toepassen.

    Als een grondeigenaar zelf -zonder IL&T goedkeuring- een bord plaats met "verboden hierboven te dronen" dan is dat niet rechtsgeldig. Hij mag wel een "verboden voor onbevoegden" bord plaatsen maar dat geld alleen voor de weg/grond en niet voor de lucht erboven.
     
  3. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Dat is niet zozeer waar ik (of de man van IL&T) op doelde. Dat was meer een klein zijspoor op een vraag over waar de jurisdictie van een grondeigenaar, m.b.t. het wel of niet nabij objecten mogen vliegen, ophoudt.

    Mij gaat het louter om de noodzaak tot het formeel aanvragen van toestemming, en deze zwart op wit (bij voorkeur met een handtekening) vast te leggen. Zodat bij men bij een eventuele controle niet kan worden aangehouden t.b.v. het zich onheimelijk bevinden op niet-publiek terrein.

    Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
     
  4. iGerbert

    iGerbert New Member

    Lid geworden:
    9 nov 2016
    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    7
    Die noodzaak is er dus wettelijk niet voor het vliegen, omdat de eigenaar van de grond geen rechten heeft van het luchtruim erboven. Het is wat anders als het gaat om het opstijgen en landen. Kom je dan wel op iemands grond is de toestemming wel weer nodig.
    De afstand tot iemands gebouwen bijv. Is wel vastgelegd in de regels (50m bij roc-light)


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  5. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Heb je wellicht ook een juridisch bewijsstuk van het onderdeel m.b.t. het opstijgen en landen?

    Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
     
  6. Jeroen van Craaikamp

    Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    292
    Leuk Bevonden:
    83


    Wetbooek van Strafrecht, Boek III, Artikel 461

    Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

    [​IMG]
     
    BobvdM vindt dit leuk.
  7. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Daar was ik inderdaad ook nog opgekomen. Bovenstaande wet spreekt echter alleen over het fysiek betreden van privaat terrein. Ik was vooral benieuwd of er nog een aparte passage bestond waarin het vragen van toestemming t.b.v. het (tijdelijk uitzonderlijk) gebruiken van een publieke ruimte (c.q. anders dan een luchthaven) voor landen- en opstijgen expliciet staat vermeld.

    Mogelijk bestaat die echter niet en doelen alle bronnen indirect op bovenstaande regeling. M'n vraag is in ieder geval afdoende beantwoord, waarvoor dank ;)!
     
  8. iGerbert

    iGerbert New Member

    Lid geworden:
    9 nov 2016
    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    7
    De wetgeving rond TUG is er toch nog wel?


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  9. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Welk deel van de TUG wetgeving doel je precies op?

    Als ik een publicatie van het Min van I&M mag geloven is daar voor ROC-houders wel een wijziging in geweest per 1 juli 2015.

    M.b.t. de RoABL tot 1 juli 2015 staat m.b.t. TUG het volgende vermeld:


    Per 1 juli 2015 zou het volgende van toepassing zijn:

    Als ik de website van de Provincie Overijssel en Zuid-Holland mag geloven geldt de vereiste tot aanvraag van een TUG (uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de vlucht!) inderdaad pas voor RPAS met een MTOM van 25kg of meer.

    Mocht er reeds een TUG bestaan en je wilt in de nabijheid hiervan vliegen geldt volgens mij wederom het houden van de minimale afstand van 3KM tot deze TUG. Althans, in mijn ROC-Light theorieboek staat het volgende vermeld:

    Voor TGB (Tijdelijk Gebied met Beperkingen) geldt uiteraard dat deze behoren tot onconditionele no-fly zones.
     
  10. Jeroen van Craaikamp

    Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    292
    Leuk Bevonden:
    83
    Er zijn wat officeele instanties die ad-hoc een no-drone-zone kunnen afroepen. Ik heb dit nergens in de wet en regelgeving kunnen terugvinden maar ik weet dat ze het doen. Het betreft hier bijv. de politie die niet wil dat je met een drone over een afscherming van een rampgebied kijkt. Brandweer kan ook last hebben van drones van derden die boven een brandje komen vliegen. Ik denk dat zij dit op basis van dezelfde mandaat doen als waarmee men afzettingen opzet/handhaaft.
     
  11. Wimzelluv

    Wimzelluv New Member

    Lid geworden:
    16 sep 2016
    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    1
    Eigendom en het gebruik door anderen – ADVOCATEN.NL | online rechtsbijstand

    Het gebruik van de ruimte boven of onder uw onroerende zaak

    In feite bent u eigenaar van de lucht boven en de grond onder uw perceel. Ook op deze plaatsen kunt u anderen de toegang ontzeggen. Wanneer de ander de lucht of de grond echter gebruikt zonder dat u een belang heeft om u tegen dit gebruik te verzetten, zult u dit in navolging van de wet moeten accepteren. Of u wel of geen belang heeft hangt sterk af van de situatie ter plaatse.

    Logisch is dat u het gebruik van de lucht boven uw perceel door luchtverkeer niet kunt verbieden. Het wordt een ander verhaal wanneer uw buren een balkon aanbouwen boven uw perceel met uitzicht op uw woning. In dat geval heeft uw wel degelijk een belang om u te verzetten tegen het gebruik van de ruimte boven uw perceel.
     
  12. Jeroen van Craaikamp

    Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    292
    Leuk Bevonden:
    83
    De crux is dat al het drone verkeer volgens de Nederlandse wet integraal onderdeel uit maakt van het luchtverkeer. En ja, grondeigenenaren kunnen luchtverkeer inderdaad niet verbieden.
     
  13. iGerbert

    iGerbert New Member

    Lid geworden:
    9 nov 2016
    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    7
    Afgelopen zaterdag werd ik nog aangesproken door een jager tijdens een vlucht in de polder. Die dacht het allemaal wel te weten en wilde graag volhouden dat je toestemming zou moeten hebben van de grondeigenaar.
    Ik denk dat er andere belangen waren waardoor hij geprikkeld was.
     
  14. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Je hebt inderdaad toestemming nodig van de landeigenaar op momenten dat je niet opstijgt vanaf niet publiekelijk terrein. Althans, dat geldt tenminste voor ROC(-light) vluchten, maar kan mij ook goed voorstellen dat eenzelfde vereiste bestaat voor andere vormen van (recreatieve) vluchten.

    Ook in de polder kan ik mij voorstellen dat er private terreinen bestaan, op basis van jouw informatie kan ik echter niet bepalen of dat het geval is.

    Heb je nog navraag gedaan naar de mogelijk achterliggende 'prikkels' die je vermoedde? Ik ben erg benieuwd naar de redenen die verschillende 'toevallige passanten' op z'n tijd aandragen, mede om zelf beter voorbereid te zijn mocht een situatie mij zelf overkomen ;).
     
  15. iGerbert

    iGerbert New Member

    Lid geworden:
    9 nov 2016
    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    7
    Geen verdere navraag, maar toen ik zag dat ze in die polder bezig waren met een drijfjacht was ik juist al om problemen te voorkomen ruim 500m verderop gaan vliegen. Als ik over hun perceel was gaan vliegen had dat waarschijnlijk niet in dank afgenomen geworden.
    Toen zij weer naar een ander adres gingen kwam stopte de laatste auto van de groep om te vragen wat ik aan het doen was. Hij wilde zich niet laten overtuigen en had het over mensen die de regels misschien wel weten maar er zich niet aan houden.
    Zoals de waard is...

    Mijn opstijg locatie was zoals vaker in de berm van een 60km weg.


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  16. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    Zucht...
     
  17. Sjakie

    Sjakie Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    2.274
    Leuk Bevonden:
    696
    In mijn topic 'mag niet-mensen' geeft Fredz een goede tip. Trek zo'n geel waarschuwings-hesje aan. Misschien dwingt het voldoende respect af om niet lastig gevallen te worden.
    Of jagers daar in trappen betwijfel ik. ;)
     
  18. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    435
    Leuk Bevonden:
    87
    En als oom agent je tegenkomt wordt je in het ergste geval opgepakt voor identiteitsfraude o_O
     
  19. Sjakie

    Sjakie Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    2.274
    Leuk Bevonden:
    696
    Hoezo? Je neemt toch geen identiteit aan met een felgekleurd hesje.
    En al helemaal als er jagers in de buurt zijn, is er niks mis mee om opvallende kleding te dragen.
     
  20. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.038
    Leuk Bevonden:
    358

Deel Deze Pagina