Ronddraaien drone

Lid geworden
21 jul 2023
Waarderingsscore
13
Punten
8
Leeftijd
78
Hoi,
Ik heb een vraag aan jullie hoe je het beste een video-opname kunt maken als je de drone horizontaal om zijn as laat draaien. Ik probeer de Mavic 3 classic zo langzaam mogelijk te laten draaien maar vind toch dat de opname niet altijd even scherp is omdat het te snel ronddraait. Het is een soort bewegings-onscherpte. Hoe doen jullie dat?

Geef eens een voorbeeld

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de orbit functie of 'dynamic orbit' als je Mavic dat kan.
Voorbeeldje:

Ik gebruik de cruise control met een snelheid waarmee het 1.5 a 2 minuten duurt om 360 graden te draaien. Ik vlieg meestel hoog als ik dit doe zodat ik een mooi overzicht van de omgeving heb

• Leuk
Waarderingen: Den Agterhooker
Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de orbit functie of 'dynamic orbit' als je Mavic dat kan.
Voorbeeldje:
Na 40 seconden verschuift u het beeld. Dan wordt het beeld ook even onscherp door de ""move"" van de drone. Dat is wat ik met bewegings-onscherpte bedoel in mijn video. Verder draait uw drone om het onderwerp heen, m.a.w. het cirkelt om het onderwerp.
Bij mijn opname stond de drone stil op èèn punt.

Ohh op die fiets, tja dan helpt idd filmen in een hogere framerate

• Leuk
Gisteren kunnen oefenen met de hints die ik hier kreeg op mijn vraag "hoe
je opnames maakt met een ronddraaiende drone". Vooral de cruise control is heel mooi.
Nu begrijp ik ook waarom ik die zgn bewegingsonschepte zie bij mijn beelden.
Toch nog een andere vraag: waarom zou het helpen als in een hogere framerate wordt gefilmd?
Ik gebruik de cruise control met een snelheid waarmee het 1.5 a 2 minuten duurt om 360 graden te draaien. Ik vlieg meestel hoog als ik dit doe zodat ik een mooi overzicht van de omgeving heb
Ik heb je advies over de cruise control toegepast. Snap nu hoe het werkt.
Vraagje: hoe hoog vlieg je dan bij die opnemes?

Toch nog een andere vraag: waarom zou het helpen als in een hogere framerate wordt gefilmd?
Bij een hoge framerate is de belichtingstijd voor elk afzonderlijk frame korter. Des te korter de belichtingstijd, des te minder last van beweging.

Laatst bewerkt:
Frame rate en belichtingstijd staan in principe los van elkaar. Met een belichtingstijd van 1/100 kun je zowel 30fps als 60fps opnemen. Bewegings onscherpte worrdt veroorzaakt door beweging tijdens de belichtingstijd. Veel mensen houden van deze onscherpte voor video, daarom zorgen ze voor een langere belichtingstijd door gebruik van grijsfilters.
Bij korte belichtingstijden en 30fps heb je meer kans op beweging tussen je opnames wat sommige mensen als storend springen van je beeld ervaren. Hier help een hogere framerate. Bij snelle bewegingen geeft een hoge framerate dus een prettiger resultaat.

Gisteren kunnen oefenen met de hints die ik hier kreeg op mijn vraag "hoe
je opnames maakt met een ronddraaiende drone". Vooral de cruise control is heel mooi.
Nu begrijp ik ook waarom ik die zgn bewegingsonschepte zie bij mijn beelden.

Ik heb je advies over de cruise control toegepast. Snap nu hoe het werkt.
Vraagje: hoe hoog vlieg je dan bij die opnemes?
Ik vlieg graag op 100m hoogte om een mooi overzicht van de omgeving te krijgen. Hieronder een filmpje waar zulke shots inzitten.

Lees ik het goed dat je dan bv filmt in 60 fps bij 1/100 om het beeld scherp te krijgen? En in de nabewerking dan? Ook op 60 fps laten staan?

Frame rate en belichtingstijd staan in principe los van elkaar.
In principe, mmmm. In praktijk zijn beiden nauw met elkaar verbonden. Als je de framerate aanpast en de sluitertijd wordt niet automatisch door de camera bijgesteld, dan moet je de sluitertijd toch juist instellen om geen ongewenste effecten te krijgen. Zoals het springende beeld uit je voorbeeld. Anders gezegd, de framerate is bepalend voor de sluitertijd.
De vuistregel is dat de sluitertijd het dubbele is van de framerate.

Lees ik het goed dat je dan bv filmt in 60 fps bij 1/100 om het beeld scherp te krijgen? En in de nabewerking dan? Ook op 60 fps laten staan?
Nee dat is een voorbeeld hoe het in tijd zou kunnen. Aanbevolen wordt een een dubbele sluitertijd van de framerate dus 1/120 bij 60fps. Zelf film ik altijd zonder filters op 30 fps, dus volgens de mensen met gevoelige ogen met stotterende beelden. Ik doe dit om de losse beelden ook scherp te krijgen, zodat ik daar losse beelden uit kan halen, zonder bewegingsonscherpte. Dat is vooral leuk als er een vogel langs vliegt, dat is dan niet alleen een vage blur. Natuurlijk moet iedereen de beelden maken die hij zelf het aantrekkelijkst vindt.

• Leuk