scherpstellen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marcel-P

Active Member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
244
Waarderingsscore
29
Punten
28
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel (NB)
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo,

Soms heb ik het idee dat mijn mavic af en toe niet scherp stelt .
Dat ligt aan mijn instellingen

Wat kan ik het beste doen om m scherp te laten filmen of fotograferen.

Marcel
 
Welke Mavic heb je? De 'oude' Pro of een Mavic 2 Zoom / Mavic 2 Pro? Deze drones zijn allemaal (de Mavic Air uitgezonderd) van optiek die de mogelijkheid biedt om scherp te stellen. Je hebt twee opties: handmatig scherpstellen of automatisch scherpstellen (autofocus). De meeste mensen zetten de camera op AF, en dan tik je simpelweg op het onderwerp dat je scherp in beeld wilt hebben waarna de drone daarop scherpstelt. Maar het kan gebeuren dat je vergeet om het onderwerp aan te tikken en dan loop je inderdaad het risico op onscherpe beelden.

Zelf geef ik de voorkeur aan manual focus (MF), waarbij ik het wieltje dan net zover doordraai tot er van 'scherpstelling op oneindig' sprake is. Waarom? Zo heel dicht vlieg je meestel toch niet op objecten. Bij focus op oneindig komt alles in de verte scherp in beeld en dat is meestal wat je wilt. Dus tenzij je heel dicht op voorwerpen/onderwerpen vliegt, zou ik aanraden om voor MF te kiezen, en dan het virtuele 'focus wheel' naar oneindig te draaien.
 
Hallo Wiebe,

Bedankt voor je je reactie.
Dit is precies wat ik zoek.

mijn nieuwe mavic pro behoort nog tot de oude versie

Bij de auto focus zit dat groene vierkantje in beeld waar je dan op klikt.
Denk dat ie daar bij mij ook op staat.

Als ik in de gelegenheid ben ga ik die instelling eens aanpassen.

Bedankt voor je tips

Marcel
 
Wiebe,

Dat heb ik gevonden en voor elkaar gekregen.
De techniek staat voor niks.

Blijft dat wietje dan in beeld staan?
Want dan kan het tijdens het vliegen weer verdraaien.
Moet er nergens iets aangepast worden in de instellingen?

Marcel
 
Vanmorgen even wezen vliegen in de tuin in Tripod mode.
Heb de drone op AF ingesteld en het wieltie zover gedraaid dat ik volges mij scherp was.
Toch nog niet heleaal naar wens, maar moet maar veel oefenen.


Mocht er aan het eind teveel buren in beeld komen dat kwam dan omdat de wifiverbinding wegviel en mijn mavic pro terug keerde naar zijn home point

Marcel