Scholeksters versus drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Richard 070

Member
Lid geworden
8 jan 2022
Berichten
47
Waarderingsscore
44
Punten
18
Locatie
Den Haag
Het was deze dag lekker weer en ik dacht: ik ga weer eens wat oefenen met de drone. In de omgeving van van Stompwijk kwam ik een oude molen tegen waar ik wat opnames van wilde maken. Ik liet de drone in de lucht, maar daar waren de plaatselijke Scholeksters het niet helemaal mee eens. In het filmpje zie je hoe de Scholeksters de drone proberen te intimideren zonder contact te maken.
Na ongeveer 2,5 minuut te hebben gevlogen vond ik het risico op ongelukken toch te groot en heb ik de drone teruggehaald. Vogels en drone maken het goed!
Filmpje is op zich niets bijzonders. maar met de geluidseffecten is het geheel wel grappig. geworden. (vind ik dan...... hopelijk jullie ook)


PS
Ik ga later dit jaar zeker nog een keer terug om de molen alsnog in beeld te brengen en dan hopelijk zonder tussenkomst van de Scholeksters of ander gevogelte..
 
Laatst bewerkt:
Logisch. Het is broedtijd en deze ouders zullen alles doen om hun gebroed te beschermen. In wezen ben je nog fout ook want het lijkt me hier een natuurgebied. Het hoeft namelijk geen natura 2000 te zijn.
Als je later dit jaar terug wilt gaan zul je dat pas in de 2e helft van augustus kunnen doen.
Ik heb zelf ook wel eens deze fout gemaakt trouwens.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Fout bezig? Nee, zeker niet, want geen natuurgebied. (Ik vind dit nogal een uitspraak om te zeggen dat iemand fout bezig is zonder kennis van waar precies is gevlogen, maar dat terzijde) . Alles vooraf gecheckt a.d.v.h.v. GoDrone app. en ben zelf verder redelijk bekend in deze omgeving.
Wel natuurgebieden in de buurt, maar daar kom ik uiteraard niet met de drone.
Veder logisch wat je schrijft mbt broedtijd, had alleen niet verwacht precies hier broedende Scholeksters tegen te komen (,want natuurgebieden een stuk verderop..)
Het duurde ong. 2,5 minuut voor ik mij realiseerde dat dit mogelijk beschermende/broedende vogels waren, waarna ik met de drone rechtsomkeer maakte.
Eind aug. nog maar een keer proberen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor je laatste zin, “Eind aug. nog maar een keer proberen” heb ik je een like gegeven.
Maar wat betreft “natuurgebied” heb je ongelijk. Alleen de natura 2000 gebieden staan op GoDrone en Aeret. Als ik een weide zie of een bos, zelfs een water, kan dat zeker een natuurgebied zijn. Daar heb je als piloot de verantwoording voor. Het zou je zelfs een bekeuring kunnen opleveren als je willens en wetens de natuur verstoord. Jij hebt dat in dit geval niet gedaan en bent daar gestopt met vliegen. Prima toch?
Alleen…..ik kan geen 2 likes geven op je bericht.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het moeilijke in dit soort situaties is vaak ook: wanneer ben je natuur-verstorend bezig?

Ik bedoel: het is zo dier-afhankelijk. Als ik onderweg ben, en ik zie een buizerd op een paal zitten, dan wil ik daar nog wel eens een foto van maken. Maar meestal mislukt dat, omdat de buizerd al wegvliegt op het moment dat ik mijn auto in de berm parkeer. Dat is namelijk wat buizerds doen: bij de minste verstoring al wegvliegen (mijn ervaring is inmiddels dat veel andere dieren nauwelijks nog op een auto of drone reageren).
Ben ik dan de natuur al aan het verstoren? Ben ik de natuur ook aan het verstoren als ik een gewone wandel- of fietstocht maak en door mijn aanwezigheid vogels opvliegen, of andere dieren zich uit de voeten maken? Ik vind dat lastig te bepalen.

Laat onverlet dat je sommige dingen gewoon niet moet doen. Zoals bv. met je drone naar het nest van de zeearend vliegen. Daardoor kan heel gemakkelijk een broedseizoen voor die vogel naar de knoppen gaan.
Extra voorzichtigheid tijdens het broedseizoen (en dat is nu!) is daarom geboden.

Zie onderstaande video:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en RGM
Goeiedag zeg! Je hoort zelfs de andere vogels op de achtergrond krijsen. Duidelijke situatie.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het levert soms wel mooie plaatjes op.

1683278791760.png
 
  • Verdrietig
Waarderingen: MaartenV1
Richard, Ik snap je helemaal. Gewoon gezond verstand gebruiken.
Ik had overigens het meteen commentaar leveren op wat niet mag niet verwacht in een forum van drone liefhebbers.
Als je veel vliegt weet je precies waar het wel en niet kan, ook in / bij natuurgebieden.
Doet mij vermoeden dat mensen die commentaar geven nieuw zijn in deze wereld of niet verder komen dan een Intertoys drone in de achtertuin.
 
Inderdaad een vreemde reactie.
Ik heb 2 Intertoys drones en 5 DJI drones met totaal verschillende eigenschappen. Vanuit ervaring ben ik drone lessen aan het schrijven voor scholen. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik recht van spreken heb maar ik doe het in ieder geval onderbouwd.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hallo Richard,

Ik vlieg vaak aan de kust, niet in een natuurgebied en de enige vogels die echt zeer hard op mijn drone reageren zijn scholeksters, totaal los van het feit of het nu broedseizoen is of niet. Zien ze mijn drone dan troepen ze samen en komen steeds dichter vliegen. Als ik dat voor heb doe ik zoals jij: landen en afwachten. Ze komen zo dicht de de sensoren van mijn Mavic Pro er op reageren.
Ik denk dat je geen schuld treft ... ik hou ook van de natuur, maar het zijn geduchte vogels. Ik vloog boven zee, dus zeker geen broedgebied. Schol.JPG

Groeten,
Riho