SDK mavic air2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

keesie

New Member
Lid geworden
29 jun 2020
Berichten
28
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
62
Locatie
Haaksbergen
Daar zit ik dus op te wachten,ik kan geen onderwerp hier erover vinden,of ik kijk niet goed of ik ben nieuw en weet de weg nog niet
gr Kees
 
De SDK is niet bedoeld voor eindgebruikers, maar voor ontwikkelaars. Die kunnen dan hun apps (zoals Litchi) geschikt maken voor de Mavic Air 2. Ik heb eigenlijk geen idee of DJI een SDK beschikbaar heeft gemaakt voor de Mavic Air 2. Waarschijnlijk wel, maar dan kan het nog wel even duren voordat Litchi hierop is aangepast.
 
De SDK is niet bedoeld voor eindgebruikers, maar voor ontwikkelaars.

Niet dat ik het van plan ben, maar kun je jezelf als eindgebruiker niet registreren voor de SDK? Als hobbyist dus?
 
dit wordt me te technisch,ik dacht dat als de SDK er is,dat ik dan mijn drone via een app van derden kan besturen,zoals litchi.
Ik ga rustig afwachten,ik las wel ergens dat DJI er mee bezig is en Litchi belooft dan snel te volgen.
Hartelijk dank voor de reacties
 
Niet dat ik het van plan ben, maar kun je jezelf als eindgebruiker niet registreren voor de SDK? Als hobbyist dus?
Volgens mij niet. Sowieso kost SDK toegang veel knaken en je moet ook iets van een developer agreement tekenen.
 
Volgens mij niet. Sowieso kost SDK toegang veel knaken en je moet ook iets van een developer agreement tekenen.

Okay, als er agreements bij komen kijken zal het inderdaad alleen voor professionals zijn.
Ik zag op GitHub een hoop DJI repositories staan waardoor de indruk kreeg dat er toch een hoop enthousiastelingen aan het ontwikkelen zijn.
 
Volgens mij niet. Sowieso kost SDK toegang veel knaken en je moet ook iets van een developer agreement tekenen.

Ik heb zelf developertoegang, en tenzij er iets aan veranderd is, kan ik je vertellen dat behalve registratie als developer op je DJI Account dit helemaal niets kost. Activeren is voldoende. Als je dan met je DJI account inlogt op hun website en naar het ondersteuning/SDK gedeelte gaat, kun je alles zo downloaden. Als gewone consument heb je daar echter niets aan.

Zoals al eerder genoemd is de SDK voor softwareontwikkelaars. Dus mensen die software als Litchi, Drone Deploy, Pix4D, Drone Harmony, en Precision Flight maken, niet voor gebruikers van dat soort software. Als je dergelijke software wilt gaan gebruiken, hoef je die software alleen maar te installeren (zodra je ze kocht hebt).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik heb eigenlijk geen idee of DJI een SDK beschikbaar heeft gemaakt voor de Mavic Air 2. Waarschijnlijk wel, maar dan kan het nog wel even duren voordat Litchi hierop is aangepast.

Voor zover ik weet zijn er meerdere SDKs (Windows, mobile apps, enterprise on-board voor de Matrice series, etc.) maar is er slechts één Mobile SDK, waarmee dus (op Android danwel iOS; er zijn twee smaken van per OS) mobiele apps temaken zijn zoals Litchi en dergelijke.

Van deze SDKs zijn verschillende versies, die mogelijk meer drones van DJI ondersteunen. Of de huidige Mobile SDK versie de Mavic Air 2 al ondersteunt weet ik niet, maar dat ga ik nog wel even opzoeken.

Litchi lijkt wel een van de snelst updatende mobiele apps te zijn die meegaat met de laatste Mobile SDK van DJI. Toen ik mijn Spark kocht kon daar iets mee, maar enkele maanden (ruim een half jaar?) daarna werd de Spark volledig ondersteund in de Mobile SDK, en binnen een of twee weken (geloof ik) was er een update van Litchi die die versie van de SDK bevatte, en kon met Litchi met mijn Spark vliegen.

Verbazingwekkend genoeg compleet met ondersteuning voor autonome waypoints. Dat komt niet door Litchi, maar omdat DJI deze functie in de SDK voor de Spark ondersteunt, ondanks dat deze functie voor de Spark in de DJI Go 4 app nergens te vinden is; dan heeft DJI liever dat je een duurdere Drone koopt als je die functie wilt gebruiken. Er was blijkbaar wel een reden dat DJI zelf (of een grote klant van ze?) waypoints op een Spark wilde gebruiken, of de developers konden het voor/op de Spark mogelijk maken en vonden dat cool, ofzo?

Veel van de andere mobiele software die DJI drone kan aansturen werkt veel minder vaak (of nooit meer?) bij als er een nieuwe Mobile SDK uit is. Daarmee kun je bijvoorbeeld de nieuwste Mavics ook nog steeds niet besturen, ook niet als deze drones nu al wel door de huidige Mobile SDK worden ondersteund door DJI zelf. Best een soort van kwalijke zaak, eigenlijk.

Oh, ik heb nog niet gekeken of er ondertussen wel twee Mobile SDK varianten zijn, gelijklopend met het verschil tussen de DJI Go 4 en DJI Fly (=DJI Go 5) apps. Als dat zou is, omdat er intern met een nieuwe code base is begonnen bij DJI, zou het kunnen zijn dat er een "oude" en een "nieuwe" Mobile SDK zijn (of gaan komen), waarbij de nieuwe alleen de Mavic Mini en de Mavic Air 2 ondersteunen op het moment.

Zoals gezegd ga ik dat binnenkort nog wel even nakijken op de DJI developer website.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik heb gelezen dat in juli voor de Magic Mini de sdk wordt ondersteund en later ook voor de Magic Air 2...

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
Nog wat meer info in reactie op deze opmerking:
Of de huidige Mobile SDK versie de Mavic Air 2 al ondersteunt weet ik niet, maar dat ga ik nog wel even opzoeken.

Volgens dit overzicht op de DJI Developer website (weet niet of je hiervoor ingelogd moet zijn met een DJI account met Developer access aangevraagd..) staan de Mavic Mini en de Mavic Air 2 nog niet genoemd als ondersteund door de Mobile SDK, waarvan de huidige versie nu 4.12 is. Volgens deze post in een bijbehorend support forum staat een versie van de Mobile SDK die de Mavic Mini ondersteunt gepland voor juli 2020.

Support voor de Mavic Air 2 zal nog wel langer op zich laten wachten, aangezien de Mavic Mini al sinds november 2019 uit is, dus reken op meer dan een half jaar. Deze post geeft echter een iets positievere schatting voor Mobiel SDK support voor de Mavic Air 2:

Michael From DJI MSDK Team zei:
Mavic Mini will be supported around July this year (2020), Mavic Air2 will be supported in Q4 of 2020.

Maar goed, eerst zien, dan geloven.

En support in daadwerkelijke third-party apps (zoals Litchi, et al.) duurt dan nog zo lang totdat de fabrikant van die software de nieuwste SDK in hun software verwerkt en publiceert. En dat kan ook nog weken tot vele maanden (of jaren..) duren, hoe Litchi er vaak wel snel mee lijkt te zijn.

Oh, ik heb nog niet gekeken of er ondertussen wel twee Mobile SDK varianten zijn, gelijklopend met het verschil tussen de DJI Go 4 en DJI Fly (=DJI Go 5) apps. Als dat zou is, omdat er intern met een nieuwe code base is begonnen bij DJI, zou het kunnen zijn dat er een "oude" en een "nieuwe" Mobile SDK zijn (of gaan komen), waarbij de nieuwe alleen de Mavic Mini en de Mavic Air 2 ondersteunen op het moment.

Volgens de developer website lijken er trouwens nog steeds vijf verschillende SDKs te zijn:
  • Mobile SDK (aansturing DJI drones vanuit Android/iOS apps)
  • UX SDK (User eXperience SDK, bestaande uit user controls die developers kunnen hergebruiken bij gebruik Mobile SDK?)
  • Onboard SDK (software schrijven die kan draaien op ondersteunde DJI drones, zoals Matrice serie)
  • Payload SDK (integreren van je eigen payloads met ondersteunde DJI drones, zoals Matrice serie)
  • Windows SDK (functionaliteit zoals de Mobile SDK, maar dan voor apps die draaien op Windows 10 en iets minder drone-types)
Dus qua Mobile SDK (=aansturen drones vanuit apps op Android/iOS) lijkt er nog maar eentje te zijn, die blijkbaar intern in zowel DJI Go 4 en DJI Go 5 (=DJI Fly) gebruikt wordt. Of, de code die gebruikt wordt in DJI Fly om de Mini en de Air 2 te besturen gaat nog beschikbaar komen in een "nieuwere" Mobiel SDK. Dat is op de developer website nu nog niet te zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even geen linkje bij de hand, maar blijkbaar staat op het DJI support forum dat een Mobile SDK update van midden december ondersteuning voor de Mavic Air 2 zou kunnen gaan bevatten. Dus hopelijk bieden third party softwareoplossingen als Litchi e.d. dan vanaf begin volgend jaar met hun eerste update daarna ook ondersteuning voor de Air 2.

EDIT: net als de Mavic Mini zal het een SDK-implementstie worden zonder functionaliteit voor on-board waypoint missions, als het goed (nou ja, jammer?) is..
 
Laatst bewerkt:
dank voor de info,ik las ergens 30 november,het zal eind dit jaar worden dus
gr Kees