Slechte ervaring met LAPL medische keuring bij KLM Health Services

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door wdejager, 26 okt 2016.

  1. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    2.253
    Leuk Bevonden:
    718
    Wie het RPA-L wil aanvragen dient niet alleen een heel opleidingstraject te doorlopen maar ook een medische verklaring te overleggen bij de IL&T. Deze vliegmedische keuring is eigenlijk bedoeld voor sportvliegers die een LAPL brevet willen aanvragen, maar is dus ook verplicht voor professionele dronevliegers die verder willen gaan dan wat het ROC-light mogelijk maakt.

    Na het afronden van mijn opleiding bij het NLR dacht ik deze keuring 'even' te regelen via KLM Health Services. Helaas liep dat allemaal wat minder soepel dan verwacht. Ten eerste bleek er een flinke wachtlijst te bestaan, nadat ik me had aangemeld moest ik ca. 8 weken wachten voordat ik gekeurd kon worden bij de vestiging op Schiphol. De keuring zelf verliep soepel, alleen vond de keuringsarts in mijn geval één medische afwijking waardoor hij me niet meteen goed kon keuren. Mocht ik nou een vliegtuig gaan besturen, ok, maar we hebben het hier over een drone van een paar kilo hè... Maar goed, regels zijn regels, en ik begrijp dat zo'n keuringsarts zich moet houden aan de geldende protocollen.

    Anyway, een aanvullende evaluatie van een relevante zorgverlener was nodig. Enfin, die verklaring had ik binnen een week geregeld, maar dat bleek niet genoeg. Na overleg tussen de keuringsarts en het IL&T (waar weer een paar weken overheen ging) bleek een korte verklaring van een huisarts ook te volstaan (daar had ik nog geluk mee, want een volledige evaluatie door een externe deskundige zou iets van 800 euro kosten). Ook die verklaring van de huisarts had ik binnen een week geregeld. Maar na het insturen hiervan heb ik tot op de dag van vandaag niets meer vernomen, ondanks herhaaldelijke herinneringen. Ik ben nu bijna 4 maanden verder (langer als je de tijd tussen aanvraag en keuring meetelt) en heb nog steeds geen medische keuring binnen. En zonder keuring kan ik geen RPA-L aanvragen, wat ook weer weken schijnt te duren. Gelukkig kan ik onder mijn ROC-light wel opdrachten uitvoeren, maar ik kan nog geen operaties onder het volledige ROC uitvoeren.

    Bij deze ben je dus gewaarschuwd: ten eerste is de LAPL keuring eigenlijk veel te streng voor dronevliegers, waardoor iedere 'afwijking' onterecht onder een vergrootglas wordt gelegd, en ten tweede zijn ze bij KLM Health Services bijzonder langzaam en denken ze niet echt pro-actief met je mee. Je moet overal zelf achteraan zitten en ze zijn duidelijk niet ingesteld op dronepiloten.

    Graag hoor ik meer ervaringen over de verplichte medische vliegkeuring in het kader van het aanvraagtraject RPA-L.
     
  2. Shaky67

    Shaky67 New Member

    Lid geworden:
    30 dec 2018
    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    3
    Wiebe,

    Welke instantie beveel je wel aan voor een LAPL- keuring?

    MVG, Gert.
     
  3. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    2.253
    Leuk Bevonden:
    718
    De laatste keer (LAPL herkeuring) heb ik laten doen bij MeData in Rotterdam, dat ging prima en volgens mij is dit ook nog eens de voordeligste aanbieder.
     
    Shaky67 vindt dit leuk.
  4. Shaky67

    Shaky67 New Member

    Lid geworden:
    30 dec 2018
    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    3
  5. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.018
    Leuk Bevonden:
    351
    Ik deed mijn medical altijd bij AeroMedical Clinic in Arnhem, omdat die het goedkoopste was, maar die is er recent mee opgehouden lees ik net, nu ik een link wil kopiëren. De laatste tijd ging ik sowieso al naar Aeglia in Lelystad omdat ik daar vaker in de buurt kom en die paar tientjes verschil wel overheen te komen zijn als het toch al "op de route" ligt.
    Ik heb overigens niet echt het idee dat die medische keuring nou zo heel erg streng is (tot nu toe drie verschillende artsen gezien; daar zit onderling nog wel wat verschil tussen, qua striktheid). Ogen, oren, longen, hartfunctie. Veel meer is het niet. En in principe geldt: alles wat buiten de norm valt maar met hulpmiddelen (bril, gehoorapparaat, medicijnen, ...) binnen de norm te krijgen en te houden is, is "goed genoeg". Kom je er tijdens de keuring achter dat je iets mankeert waardoor je buiten de norm valt, waar je tot dan nog niet van af wist, dan is het vervelend dat je zo'n traject in moet inderdaad. Maar aan de andere kant is het wel je gezondheid. Hogere prioriteit bestaat er toch niet? Ik sta sinds mijn eerste medical ook onder controle bij afwisselend de huisarts en de keuringsarts. Ik ben er blij mee, want zo wordt mijn "aandoening" effectief gemonitord en wordt er ingegrepen zodra er een trend ontwikkelt in een "gevaarlijke" richting.
     
    peSHIr en Shaky67 vinden dit leuk.
  6. JPV_1971

    JPV_1971 New Member

    Lid geworden:
    17 jan 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zie net dit topic voorbij komen en moest wel even grinniken om Aero medical service die ermee is gestopt. Heb ik erg slechte ervaringen mee tot aan dreigen met een rechtzaak toe. Beetje zelfde verhaal als bij de KLM. Daarna naar papendal in Arnhem gegaan. Erg goed en netjes maar ook die zijn ermee gestopt omdat de regelgeving te veel en te onduidelijk was. Uiteindelijk bij Omedi in Kesteren terecht gekomen voor mijn 2e keuring. Waren professioneel en duidelijk. Ook op mijn gezondheid waren wat dingen aan te merken, maar dat was snel verholpen. Dus ik blijf hier maar even voor herkeuringen.
     

Deel Deze Pagina