Smart Controller - DJI Fly App onverwacht op zwart tijdens vlucht.....

rovinge

Member
Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
10
Punten
8
Leeftijd
60
Locatie
Heerhugowaard
Tijdens een vlucht (1x met Mavic Pro en 1x met Mini 2) heb ik tot twee keer toe dat tijdens vlucht de Smart Controller op zwart gaat en de DJI Fly app opnieuw moet starten en re-connecten.....

Iemand hier ook onbedoeld ervaring mee?

Direct na weer starten van DJI Fly app (ondertussen rustig blijven wat niet altijd meevalt) re-connecten met drone, wat ene keer wel goed lukt, de andere keer niet. In het laatste geval de "home-knop" ingedrukt wat dan weer wel goed werkt - halverwege toch weer beeld waarbij ik de home-actie kan afbreken en weer verder vliegen........

Ik kan niet zo snel iets als oorzaak aanwijzen. Beide keren van te voren voor het vliegen alle firmware gechecked en evt. ge-upgrade.

Feedback wordt gewaardeerd.
Roel
 
Het is gissen natuurlijk, maar misschien is er een oorzaak te vinden in de telefooninstellingen, zoals bv. de stroombesparingsinstellingen van de telefoon.
Die voor de bewuste app (in dit geval de DJI Fly app) uitschakelen zou het probleem mogelijk kunnen verhelpen.
 
Euh....: de Smart Controller is een op zichzelf staande controller met scherm - heb je geen telefoon bij nodig......
 
Hallo Roel,

Ik heb hetzelfde voorgehad, enkele maanden terug en later nog één keer, maar 100% zekerheid over de oorzaak heb ik nooit gekregen. Ik heb dit probleem beschreven in deze topic Mavic 2 Pro - Aircraft disconnected midden in vlucht
Sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Met de info die ik opdeed uit mijn A2 opleiding heb ik een vermoeden wat fout gegaan is.
De eerste keer dat het fout ging vloog ik zeker in de dichte nabijheid een druk gebruikte GSM-mast (langs snelweg). Ik denk dat die mast mijn verbinding stoorde. Omdat de videoverbinding op een andere frequentie zit met een lager vermogen dan de sturing van de drone denk ik dat hij gevoeliger is aan interferentie. Ik vloog gelukkig volgens de regels (VLOS) en stelde vast dat de connectie met mijn dronebediening nog steeds functioneerde alhoewel de smartcontroller zei dat alle connectie verloren was. Ik kon de drone dus nog besturen op het zicht maar kreeg geen videobeelden meer door.
De tweede keer kon ik de drone niet visueel lokaliseren en moest dus de RTH gebruiken. Alles verliep gelukkig zonder verdere problemen.
Moraal van het verhaal: het kan altijd fout gaan. Als je daardoor je drone niet wil verliezen hou dan rekening met het volgende:
  • probeer effectief zoveel mogelijk de VLOS regel te respecteren
  • zorg ervoor dat je drone de RTH procedure goed kan uitvoeren:
    • Kies met zorg de plaats waar je op opstijgt= genoeg open ruimte om met een foutmarge van ongeveer 2 meter straal terug te landen (= geen obstakels binnen die straal van 2 meter minimum). Als je geluk hebt kan je de RTH procedure onderbreken en zelf de controle overnemen eens je de drone terug in het zicht krijgt, maar je mag daar niet op rekenen.
    • Geef de drone tijd om die plaats exact vast te leggen. Indien je te snel vertrekt kan dit een oorzaak zijn van fly-away.
    • Vergeet niet je RTH hoogte goed in te stellen zodat hij op de terugweg naar het home point geen obstakels kan raken. Bij de start van de RTH procedure gaat de drone immers loodrecht omhoog naar de RTH hoogte, gaat dan via de kortste weg naar de home-place en komt dan loodrecht terug naar beneden
Dit antwoord is wellicht niet 100% wat je gehoopt had. Ik had het voor in de eerste maand dat ik mijn drone had en ik dacht dat ik daardoor m'n drone ging kwijtspelen, want het is echt schrikken als het gebeurt. Tot nog toe is het bij mij goed blijven gaan, maar ik ben wel voorzichtiger geworden: zie bovenstaande punten.

Groeten,

Riho.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra78 en Higgie
Heb dit nu ook 3 keer meegemaakt tijdens mijn laatste 2 vluchten. De dji smartcontroller valt uit. Ik start hem dan opnieuw op en dan krijg ik weer controle. De Drone is dan al onderweg om terug te komen. Is het bij jou al opgelost ? Gr Ronald
 
Stellen jullie de RTH zelf in of laten jullie dit steeds automatisch doen ?
 
Stellen jullie de RTH zelf in of laten jullie dit steeds automatisch doen ?

RTH is automatisch. Ik begrijp niet precies wat je bedoeld.

Je krijgt toch de melding bij opstijgen: Home point updated. Please check on the map.

GPS kan er door diverse oorzaken naast zitten waardoor RTH later fout zou gaan.

Als je beweegt terwijl je Drone in de lucht is en willt dat die op je nieuwe locatie komt als je RTH initieert dan zou ik zeker mij Homepoint opnieuw instellen :)
 
Dat het automatisch gebeurd heb ik gemerkt door de melding maar misschien is het accurater als je het via de settings doet.
Ik ben nieuw in deze wereld en heb gemerkt (via divers filmpjes op youtube) dat RTH heel belangrijk kan zijn.
 
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt. Tijdens de start word de positie van het 'home point' vastgelegd. Dit heeft niets te maken met de RTH hoogte, die je ten alle tijden zelf in moet stellen.
 
Misschien
Stellen jullie de RTH zelf in of laten jullie dit steeds automatisch doen ?
Ben je misschien in de war bent met de vraag: "Wat moet de drone doen op het moment dat de drone het contact met de RC (afstandsbediening) verliest?"

Hiervoor zijn 3 mogelijkheden (in te stellen via de Instellingen):
1. Op de plek waar drone het contact verliest direct omhoog gaan naar de door jou vooraf ingestelde hoogte en dan vervolgens in een rechte lijn terug vliegen naar de startplek. Dit is de standaard-instelling.
2. Blijven hoveren op de plek waar de drone het contact verloor.
3. Direct landen op de plek waar het contact werd verloren.

Ad 1: Het zal duidelijk zijn dat deze instelling de meest gebruikte instelling is. Hierbij gaat de drone dus omhoog en vliegt dan terug naar de startplek. De vooraf ingestelde vlieghoogte moet dus hoger zijn als alle obstakels die de drone onderweg tegen zou kunnen komen.
Ad 2: Deze instelling zul je vooral gebruiken waar je niet wilt dat de drone omhoog gaat, zoals bv. onder bomen (vliegen in een bos) of binnen.
Ad 3: Deze instelling zou je bv. binnen kunnen gebruiken, of in het bos. Maar zeker niet boven water!

Welke instelling je gebruikt hangt dus erg af van wat het soort vlucht is dat je maakt.

Kortom: de automatische RTH(Return To Home)-procedure wordt dus automatisch ingeschakeld als het contact met de RC is verloren als hierboven onder 1. Dit kan dus gebeuren als de drone te ver weg is, de RC uitvalt (wat praktisch nooit gebeurt) of er een andere verstorende factor is. Maar je kunt hem ook zelf inschakelen door op de betreffende knop te drukken (zie handleiding).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sandra78 en oppie
#Snitsernl Bedankt voor deze verduidelijking. Heb nu een juist beeld van wat er moet gebeuren van zodra er een probleem is en welke verschillende instellingen mogelijk zijn. Bedankt.
 
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt. Tijdens de start word de positie van het 'home point' vastgelegd. Dit heeft niets te maken met de RTH hoogte, die je ten alle tijden zelf in moet stellen.
Dus het "Home Point" wordt altijd automatisch ingesteld en kan niet zelf ingesteld worden ?
 
Dus het "Home Point" wordt altijd automatisch ingesteld en kan niet zelf ingesteld worden ?
Het wordt inderdaad altijd automatisch ingesteld, maar het kan worden gewijzigd zoals deze video laat zien:


Let wel:
Veel dronevliegers laten de drone als regel niet geheel automatisch landen, maar doen dat zelf handmatig via de RC. Dit, omdat de drone via de automatische RTH niet altijd op de juiste plek landt.
Dit doe je door de RTH procedure vlak voor het landen te onderbreken (een druk op het RTH-knopje) en deze dan zelf (met de stickjes) af te ronden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kildo
Drones zoals de Da-jiang Mavic Mini of de Da-jiang Mini2, hebben geen 'precision landing' aan boord zoals bijvoorbeeld de Fimi X8Mini of een Hubsan Mini dat wel hebben. daardoor is de landing van de eerste vaak minder precies als de laatst genoemde. Iets om inderdaad rekening mee te houden.
 
Drones zoals de Da-jiang Mavic Mini of de Da-jiang Mini2, hebben geen 'precision landing' aan boord zoals bijvoorbeeld de Fimi X8Mini of een Hubsan Mini dat wel hebben. daardoor is de landing van de eerste vaak minder precies als de laatst genoemde. Iets om inderdaad rekening mee te houden.
Met minder precies spreken we over 1 a 2 meter ? Vind ik persoonlijk nog goed.
Landen jullie dan meestal met manuele bediening via de console ?
 
Heeft u soms een idee waarom ik in de camera setting geen mogelijkheid heb om te kiezen tussen JPEG of J-RAW (foto 1)en dit alleen onderaan op het scherm (foto 2) kan zien en wijzigen.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    112,1 KB · Weergaven: 16
  • 2.jpg
    2.jpg
    146,4 KB · Weergaven: 19
Met minder precies spreken we over 1 a 2 meter ? Vind ik persoonlijk nog goed.
Landen jullie dan meestal met manuele bediening via de console ?
Ja, dat doe ik inderdaad. Het klopt dat 1 a 2 meter best goed is, maar ik gebruik veelal een matje of landing pad als start en landing platform. En dan wil je het preciezer hebben. En dat lukt manueel over het algemeen heel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kildo
Bij de camper gebruik ik mijn klaptafeltje als vertrekplaats. Met RTH landt ie daar geheid naast, in het beste(?) geval knikkert ie bij de landing van het tafeltje af! :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Kildo