SORA

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robin Zuidhof

New Member
Lid geworden
15 apr 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
30
Locatie
Groningen
Hoi allen,

Onlangs heeft de EASA het 'Easy Access Rules'-document gepubliceerd. Op p. 37 van dit document staat een figuur waarin alle onderdelen van de zogenaamde 'Specific Operations Risk Assessment' (SORA) zijn opgenomen. Het eerste onderdeel van de SORA (ConOps) is verder beschreven op p. 38 e.v. en p. 52 e.v. van dit document.

Nu valt het mij op dat er veel woorden als 'organisation', 'management', 'staff', 'crew' etc. worden gebruikt. Voor zover ik weet is de SORA niet alleen bedoeld voor bedrijven/ondernemingen (dus zakelijke exploitanten) maar ook voor particuliere vliegers. Heeft iemand enig idee waarom het lijkt alsof een SORA alleen door een bedrijf kan worden opgesteld?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Robin
 
Ha Robin, goede vraag. Volgens mij moet je eerst even kijken naar wat het document te zeggen heeft over operators in de Specific category (vanaf p.164 in dat document). Volgens mij is het mogelijk dat de UAS Operator in het geval van de Specific categorie een natuurlijke persoon is, net zoals bij de Open categorie het geval is. Die persoon kan dan ook de piloot zijn. Maar (net zoals bij een ROC) zul je in sommige gevallen moeten werken met een RT operator, een safety manager, een observer, en dat kan niet 1 en dezelfde persoon zijn. Dus dan wordt er al gauw enig organisatieverband verondersteld, vermoed ik.

Met andere woorden: alhoewel Specific in principe ook op natuurlijke personen van toepassing is, denk ik dat als je verzeild raakt in operaties waarvoor een SORA vereist is je het al gauw niet meer in je eentje kunt uitvoeren. De vraag is even of alle benodigde extra rollen ook door externen/freelancers kunnen worden ingevuld. Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin Zuidhof
Hey Wiebe,

Helder, door alle betrokken personen wordt het in principe dus toch een soort 'organisatie'. Dank voor je antwoord!

Groet,
Robin