sportvliegtuig zou minimaal 300 meter boven de bebouwde kom en 150 meter daar buiten moeten vliegen.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henkwijga

Member
Lid geworden
3 mrt 2020
Berichten
78
Waarderingsscore
24
Punten
8
Leeftijd
72
Locatie
Netherlands, Huizen
100 meter boven Huizen en Laren, rondje boven pa en ma, 30 meter boven de A27 en maar klagen over die drones. Vooral als er een je cockpit in komt zetten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210414-182631_Chrome.jpg
    Screenshot_20210414-182631_Chrome.jpg
    737,2 KB · Weergaven: 52
  • Screenshot_20210414-182550_Chrome.jpg
    Screenshot_20210414-182550_Chrome.jpg
    743 KB · Weergaven: 52
Ik kan je verzekeren dat al die fancy ADSB programma’s er flink naast zitten met hun hoogterapportage. Met name in de lagere regionen is de afwijking enorm.
Dat komt door twee dingen:
1) ADSB apparatuur rapporteert hoogte op basis van de standaard luchtdruk. Is de luchtdruk anders dan 1013.2 mbar, dan is die rapportage sowieso 27 ft/mbar afwijkend, vooropgesteld dat de meting zelf al nauwkeurig was. Maar: meeste vliegtuigjes hebben geen ADSB out. Dan wordt op basis van multilateratie (interpolatie van de onnauwkeurige signalen van meerdere radio-ontvangers) een 3D positie bepaald. In het horizontale vlak kan dat redelijk goed uitmiddelen, maar in de hoogte is dat een drama.
2) lager bij de grond wordt een (ADSB of radio) signaal door veel minder grondstations ontvangen. Dat maakt de foutcorrectie zeer slecht en bij multilateratie nagenoeg onmogelijk (dus eigenlijk zinloos).

FR24 filtert onbetrouwbare metingen veel beter dan adsbexchange, maar evengoed zie ik mijzelf regelmatig op 200ft vliegen. Ik zal niet zeggen dat ik nooit per ongeluk onder die 1000ft uit kom. Maar bij 800ft houdt het toch echt wel op. Ook buiten de bebouwde kom in mijn geval (ik kan niet voor anderen spreken, natuurlijk) nooit lager dan die 800ft, tenzij ik een motorstoring oefen. Die doe ik altijd netjes tot op 500ft. Maar goed: terugkijkend op FR24, adsbexchange, BAS, whatever, zie ik ook mijn profiel vaak tot op de grond zakken terwijl ik zeker weet dat ik niet onder 1000 of uiterlijk 800 ft geweest ben.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Arjan Schuw
Laat ie nou net daarvoor laag over mijn huis gescheerd zijn in Huizen, toen klopte de informatie nog. ik kon
de registratie lezen. Daarom ging ik op zijn ADS-B gegevens kijken. Niet omdat ik "even niks te doen had".
Als de politie helicopter weer eens rondjes draait boven de wijk, kloppen de de gevens precies. Ook bij het landen, telt de hoogte keurig naar 0 (ground).

Is de info die bij her radarbeeld staat bij de verkeersleiding, anders dan de ADS-B uitzendt? Of is die ook onbetrouwbaar...
 
Registratie moet zo groot zijn dat je het met normaal goede visus op 1000ft kunt lezen.
Lelystad heeft op dit moment een luchtdruk van 1032mbar. Dat zorgt er voor dat mijn ADSB transponder straks 513ft lager aangeeft dan mijn hoogtemeter.
Luchtverkeersleiding gebruikt ADSB alleen als ondersteuning en RADAR als primaire bron. Maar dan nog alleen voor de laatste paar mijlen bij een vliegveld en gecorrigeerd voor de lokale luchtdruk.
ADSB is voor General Aviation niet verplicht, dus bijna niemand heeft dat aan boord (€4500 voor een setje, €2000 om in te bouwen...) En dus zijn dergelijke sites van multilateratie afhankelijk.
In dit specifieke geval van een Piper Cub, ben ik al blij dat ie een mode C transponder (alleen reagerend op een "ping", dus een soort van sonar peiling met elektromagnetische golven) aan boord heeft, laat staan ADSB. Zonder trsnsponder mag je in Nederland trouwens ook gewoon vliegen, maar dan niet hoger dan 1200ft.
 
Zou het (wat heb je aan een hoogtemeter, die niet de juiste hoogte aangeeft) niet handig zijn om voor vertrek een 0 meting te doen, (QFE),
Of aan de hand van de door het vliegveld verstrekte luchtdruk (QNH) de hoogtemeter te callibreren?
Ik weet nog dat ik op mijn ontvanger wel eens een eindloos bandje tegen kwam met ondermeer deze informatie (Flight Information Centre ), is dat er niet meer?
 
"Registratie moet zo groot zijn dat je het met normaal goede visus op 1000ft kunt lezen."

heb je daar een linkje van?
wat ik mij herinner is een uitspraak van de politie dienst luchtvaart, "als je de registratie letters kan lezen boven aaneengesloten bebouwing, zit ie te laag".

Goed om dat misverstand uit de wereld te helpen. Boven mijn huis komt, vooral op een mooie zondag middag, het ene na het andere sportvliegtuigje laag over, kennelijk is dat een voor de hand liggende route.
Er zijn denk ik geen restricties aan het aantal db's dat de uitlaat mag produceren, want dat gaat soms gepaard met een bak herrie van heb ik jou daar.
Ik zal mijn db meter is neerleggen, dan kan ik dat inzichtelijk maken.
Als niemand kan zien hoe laag je vliegt, kan ik me voorstellen dat je op 100 meter gaat vliegen boven de bebouwde kom: je ziet veel meer details
 
Zou het (wat heb je aan een hoogtemeter, die niet de juiste hoogte aangeeft) niet handig zijn om voor vertrek een 0 meting te doen, (QFE),
Of aan de hand van de door het vliegveld verstrekte luchtdruk (QNH) de hoogtemeter te callibreren?
Ik weet nog dat ik op mijn ontvanger wel eens een eindloos bandje tegen kwam met ondermeer deze informatie (Flight Information Centre ), is dat er niet meer?

De hoogtemeter geeft wel de juiste hoogte aan, alleen dat is de hoogte ten opzichte van de standaard luchtdruk 1013,2hPa. Boven transition altitude (3000ft), is de hoogte die de hoogtemeter uitzendt, hetzelfde als de hoogte in flight levels en is er dus geen verschil. Op het radarscherm van een verkeersleider wordt de door een hoogtemeter uitgezonden hoogte onder de 3000ft, omgerekend naar de hoogte bij de op dat moment geldende regionale luchtdruk. De verkeersleider ziet dus altijd de correcte hoogte (t.o.v de luchtdruk die bij die hoogte gebruikt moet worden). Sites als fr24 doen dit niet. Die tonen altijd de hoogte die de hoogtemeter uitzendt, dus t.o.v 1013,2 hPa.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
IMG_0334.JPG in deze tekening zIe je het verschil in hoogte ten opzichte van de lokale/regionale luchtdruk en ten opzichte van de standaard luchtdruk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Ik zie het. Maar de afwijking door luchtdruk verschillen kunnen max 30 meter zijn.

Ik begrijp nu de noodzaak om alle hoogtemeters op dezelfde luchtdruk te zetten, het is om seperatie mogelijk te maken door dezelfde referentie.

Maar ik lees ook dat niet alleen de A-DSB tranponders de hoogte doorgeven aan de verkeersleiding, die dat weer met behulp van de echte luchtdruk ter plaatse omrekenen naar de werkelijke hoogte.


"STD
Formeel gesproken dient men tijdens een overlandvlucht boven de 3500 voet gebruik te maken van de standaard (STD) instelling van 1013,25 hPa. Alle hoogtemeters wijzen dan een hoogte aan ten opzichte van 1013,25 hPa zodat onderlinge hoogtevergelijking en separatie tussen vliegtuigen mogelijk is. Zie afbeelding 8.6.7. Er bestaat in dat geval geen relatie tussen de aangewezen hoogte met het onderliggende terrein. Dat is precies het bezwaar dat zweefvliegers hebben tegen deze instelling. Toch is er een belangrijke reden om deze instelling wel te kunnen toepassen. Bepaalde soorten (verboden) luchtruim worden aangegeven in Flight Levels (FL). Een flight level is een drukhoogte welke wordt aangegeven in eenheden van honderd voet ten opzichte van 1013,25 hPa. Een voorbeeld moge dit verduidelijken: Veel CTA’s (verboden voor zweefvliegers) hebben een ondergrens van FL65. FL65 ligt 6500 voet (1967 m) boven het 1013,25 hPa drukvlak. Als je nu voor de vlucht de hoogtemeter op nul zet, en je ziet dat de plaatselijke luchtdruk lager is dan 1013,25 hPa dan weet je dat het 1013,25 hPa drukvlak onder je ligt. Op het moment dat de hoogtemeter 1967 meter boven je veld aanwijst, bent je al boven FL65 en dus in verboden gebied. De transponders aan boord van zweefvliegtuigen registreren altijd de hoogte ten opzichte van het 1013,25 hPa vlak en sturen deze samen met de vliegtuigregistratie door naar de verkeersleiding."

Leuke materie...



 
Vandaag hadden we 1031 mbar. Dan geeft de transponder Flightlevel 004 weer (400 ft, ca. 120m) terwijl ik toch echt op 800 ft (ca.240 m) vloog. Zie rechtsonder in dat groene LCD schermpje. Dat is ook de data die FR24 krijgt. Iets voordat ik de foto nam stond ie zelfs op FL003. Dat scheelt dus diezelfde 500ft waar ik het eerder over had. Dat is goed 150m, dus ik weet niet hoe je aan de maximaal 30 m afwijking komt, maar dat kan dus wel degdlijk meer zijn.
Overigens was dit langs de kust bij IJmuiden, onder de Schiphol CTR die daar op 1000 ft ligt. Vandaar dat ik zelf koos om op 800 ft te gaan vliegen (Beetje marge, met al die wervelingen door de duinen). De rest van mijn route heb ik tussen 1200 en 1400 ft gevlogen.20210415_143612.jpeg20210415_143553.jpeg
 
ADS-B hoogte is helemaal niet onbetrouwbaar, het is dezelfde hoogte als de hoogtemeter in het vliegtuig aangeeft als die ingesteld zou staan op 1013.25 hPa. ADS-B geeft de hoogte aan t.o.v. 1013.25 hPa vlak. Als de luchtdruk op zeeniveau hoger is (op dit moment hier 1030 hPa) moet je er 27 ft per hPa bij optellen. Dus (1030-1013.25) • 27 ft = 452 ft er bij ten opzichte van wat ADS-B aangeeft.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw
Kijk nou, een idioot die op 300 ft vliegt, terwijl ik daar tot 400ft mag dronen!
Nou, als zij zich niet aan regels hoeven houden, dan hoef ik dat ook niet!Screenshot_20210415-175457_Flightradar24.jpeg
 
"Registratie moet zo groot zijn dat je het met normaal goede visus op 1000ft kunt lezen."

heb je daar een linkje van?
wat ik mij herinner is een uitspraak van de politie dienst luchtvaart, "als je de registratie letters kan lezen boven aaneengesloten bebouwing, zit ie te laag".

Goed om dat misverstand uit de wereld te helpen. Boven mijn huis komt, vooral op een mooie zondag middag, het ene na het andere sportvliegtuigje laag over, kennelijk is dat een voor de hand liggende route.
Er zijn denk ik geen restricties aan het aantal db's dat de uitlaat mag produceren, want dat gaat soms gepaard met een bak herrie van heb ik jou daar.
Ik zal mijn db meter is neerleggen, dan kan ik dat inzichtelijk maken.
Als niemand kan zien hoe laag je vliegt, kan ik me voorstellen dat je op 100 meter gaat vliegen boven de bebouwde kom: je ziet veel meer details
Linkje: ICAO Annex 7
daar staat in dat de kenmerken op de onderkant van de vleugel minstens 50cm hoog moeten zijn. Of je dat kunt zien op een bepaalde hoogte is natuurlijk een beetje een subjectief criterium ;)

Huizen ligt inderdaad in een veel overvlogen gebied. Zeker nu de Lelystad CTR een feit is. Daar mag je niet zomaar in vliegen (moet je toestemming voor vragen (èn krijgen...). Verder ligt daar natuurlijk het Markermeer en het Ijsselmeer in de weg, als je vanaf bijvoorbeeld Teuge of Hilversum bijvoorbeeld naar Texel wilt, dus blijven de meesten ten zuiden van de randmeren. Dan kun je in ieder geval binnen "zweef" afstand van land blijven, voor mocht je motor er mee ophouden. Pampus, Muiden, Muiderslot zijn om diezelde reden (en die laatste ook nog vanwege zijn karakteristieke vorm die je zo mooi vanuit de lucht kunt zien) zo mogelijk nog "populairder".

Restricites zijn er niet aan het uitlaatgeluid, maar je wordt wel flink gepest door hogere kosten naarmate je meer geluid maakt.
Een overland landing in de KAX (78 dB; take-off power op 100m afstand, meen ik) kost me al gauw €28, terwijl ik met de KLQ (65dB op het geluidscertificaat) voor diezelfde landing €14 betaal. Op een 60 landingen per jaar (mijn gemiddelde) tikt dat verschil wel aan en kun je best een (betere) geluidsdemper overwegen. En dat geldt natuurlijk 10 x zo hard voor vliegclubs of verhuurders, waar de meeste vliegtuigen die nu rondvliegen toe behoren.

Als gezegd: iedereen kan nu juist je hoogte zien (ook een mode C transponder stuurt hoogte waarden uit), maar je moet wel weten hoe je die uitgezonden informatie moet verwerken
 
Registratie moet zo groot zijn dat je het met normaal goede visus op 1000ft kunt lezen.
Lelystad heeft op dit moment een luchtdruk van 1032mbar. Dat zorgt er voor dat mijn ADSB transponder straks 513ft lager aangeeft dan mijn hoogtemeter.
Luchtverkeersleiding gebruikt ADSB alleen als ondersteuning en RADAR als primaire bron. Maar dan nog alleen voor de laatste paar mijlen bij een vliegveld en gecorrigeerd voor de lokale luchtdruk.
ADSB is voor General Aviation niet verplicht, dus bijna niemand heeft dat aan boord (€4500 voor een setje, €2000 om in te bouwen...) En dus zijn dergelijke sites van multilateratie afhankelijk.
In dit specifieke geval van een Piper Cub, ben ik al blij dat ie een mode C transponder (alleen reagerend op een "ping", dus een soort van sonar peiling met elektromagnetische golven) aan boord heeft, laat staan ADSB. Zonder trsnsponder mag je in Nederland trouwens ook gewoon vliegen, maar dan niet hoger dan 1200ft.
ADS-B is ook verplicht voor general aviation, maar dan alleen voor vliegtuigen met MTOM >= 5700 kg.
Mode C only transponders zijn niet meer toegestaan, moet mode S zijn die in ieder geval vliegtuig identificatie uitzendt. Mode ALT is verplicht als transponder verplicht is, dus die zenden ook de hoogte ten opzichte van 1013.25 hPa vlak uit, net als ADS-B. Voordeel van ADS-B out ten opzichte van mode S is dat ADS-B out ook de GPS positie uitzendt en er dus geen actieve ondervraging nodig is van de transponder om richting en afstand en daarmee positie te bepalen.
Er zijn gebieden waar ook onder de 1200 ft een transponder verplicht is.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkwijga
ADS-B is alleen verplicht voor luchtvaartuigen met MTOM >= 5700kg (of met een maximum cruising true airspeed >250kts) die IFR vliegen!


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
"ik weet niet hoe je aan die 30 meter komt"

"
Kalibratie hoogtemeter
De hoogtemeter is gekalibreerd volgens het drukverloop van de standaard atmosfeer. Dat betekent dat de hoogtemeter nul meter aanwijst als de luchtdruk 1013,25 hPa en de temperatuur 15 °C bedraagt. Alleen in deze situatie heeft de hoogtemeter een tolerantie van ± 15 m; dat wil zeggen dat de hoogtemeter tussen de -15 en +15 m mag aanwijzen. Bij een tweezitter kunnen beide hoogtemeters in dat geval dus maximaal 30 m verschillend aanwijzen."

Dat is de toegestane foutmarge, 15 tehoog, 15m telaag. Dus vrij nauwkeurig.
 
Ah OK, je had het over de nauwkeurigheid van de meting zelf.
Dan had ik je verkeerd begrepen, want ik dacht dat je bedoelde dat de uitleing van FR24 niet meer dan 30 m kon afwijken. Hij is me nu duidelijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkwijga