Stick Error EMI 2 Controller Kalibreren

Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
82
Waarderingsscore
30
Punten
18
Locatie
IJmuiden
Hallo allen,

Deze dagen over twee onderwerpen gelezen (kalibreren en controller) die raken aan het onderwerp wat ik nu aansnijd maar aangezien dit toch een specifiek geval is toch maar weer een nieuw topic.

Een poosje geleden kreeg tijdens een vlucht met mijn Mavic Pro boven water op de controller de melding: STICK EMI2 - MANUAL RTH, controller trilde ook dus niet zo fijn. Ik kreeg deze melding alleen als ik de rechter stick naar rechts bewoog. De Mavic vloog verder prima.

EMI bleek te staan voor Electro Magnetic Interference. Cijfer 2 voor de mate van interventie, 3 is het hoogst. Volgens de handleiding kun je dan beter meteen landen en ergens anders gaan vliegen. Ik had echter al heel vaak op deze plek gevlogen en nooit een EMI2 code gehad. Een poosje later op een plek waar ik ook al heel vaak had gevlogen en waar helemaal niets is kreeg ik dezelfde melding en ook weer alleen als ik naar rechts vloog, dus de rechterstick naar rechts bewoog. Ik had sterk het idee dat er iets niet goed in de controller of de software daarvan en dus niet in de drone zelf zat.

Er waren eigenlijk maar weinig meldingen van mensen met dit probleem op het www. De dronedoctor op Youtube kreeg van DJI het advies de controller te resetten maar het werd me niet helemaal duidelijk of hij dit ook gedaan heeft, in elk geval zou dit niet het probleem oplossen dus die optie hield ik nog even achter. Vervolgens legde hij uit dat hij de controller had gekalibreerd maar dat dit mislukt was. Na nog wat pogingen was het wel gelukt en was het probleem ook verholpen. Dus dat probeerde ik ook. Rechterstick stond volgens kalibratiescherm uit het lood. Het ging niet bepaald vanzelf want telkens was de tijd op en was de kalibratie nog niet afgerond. Het leek ook wel of ik de controller moest aanmoedigen door voor het controle-balletje te gaan staan (zie DJI tutortial) en heen en weer te bewegen om verder te gaan. Ik denk dat het na zo'n 15 pogingen uiteindelijk gelukt was de controller te kalibreren. Dus mocht je dit ook willen doen, geef niet te snel op.

Gisteren voor het eerst weer gevlogen en gelukkig, de melding verscheen niet meer. Ik kon volle kracht naar rechts (en ook alle andere kanten met beide sticks bewegen) zonder melding of trillen. Erg blij mee.
Zie ook het genoemde clipje van Dronedoctor:
De DJI tutortial:

Dit maar weer ter lering en vermaak!

Groeten,
Marcel
 
Houd er wel rekening mee dat als hij vaker uit het lood staat het zomaar kan zijn dat de potentiometer van de stick niet helemaal lekker is.
Heb het zelf ook met met typhoon h gehad, ene keer vloog hij lekker en andere keer trok hij steeds vaker naar links.
Potentiometer had een corrupt stekkertje, deze goed vastgezet en probleem opgelost.
 
Beetje trage reactie maar bedankt voor je opmerking. Ik zal het in de gaten houden want inderdaad vliegt mijn Mavic soms niet helemaal recht.