Strikt of soepel?

Wat vind jij van drone vliegers die zich niet aan de regels houden?

• Zolang je niet betrapt wordt is mijn hobby mijn verantwoordelijkheid

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    22
  • Opiniepeiling gesloten .

CoAerial

Member
Lid geworden
8 feb 2023
Waarderingsscore
18
Punten
8
Niemand is heiliger dan de paus maar er zijn nogal wat piloten die het niet zo nauw nemen met de regels. Ik ben benieuwd naar de mening van mijn collega drone piloten waar de grens ligt van wat in jullie ogen wel en niet kan. Dit naar aanleiding van de content die door sommige mensen online wordt geplaatst die enerzijds 'spannende' beelden oplevert, maar aan de andere kant ook de regels overtreed en afbreuk doet aan de goedbedoelde hobby piloot die zich strikt aan de regels houdt. Benieuwd wat er in de gemeenschap leeft!

Ik hou me voor zover ik weet mezelf aan de regels indien ze duidelijk zijn.. En ja, ik vlieg ook wel eens 20 of 25 minuten na zonsondergang ipv 15, maar dan heeft dan goede een reden, lekke band, file, spoorbomen dicht etc :€

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next (long) video: Roadtrip New Zealand

Tuurlijk aan de regels houden,maar ja ,soms net even boven een natura 2000 gebied,om net dat mooie kiekje te maken,ik voel me er niet schuldig om,ik rij ook wel eens 110 op de autosnelweg,gewoon geen anderen in gevaar brengen,dat is voor mij het belangrijkste.

De regels zijn er om veiligheid te waarborgen. Zover je kennis strekt vind ik dat je je hier dan ook aan moet houden. En zoals iedereen zegt niemand is heilig en iedereen rijdt ook wel eens 120 overdag waar je 100 mag.

iedereen rijdt ook wel eens 120 overdag waar je 100 mag.
Ik niet (meer) hoor. Ik heb mijn grens bereikt. De laatste druppel was 3 bekeuringen op 1 rit, Apeldoorn-Utrecht, na 19:00 uur ook nog. Aan mij wordt geen cent meer verdiend.

• Leuk
Waarderingen: Delphi
Rij ook wel eens 110 120 als ik maar 100 mag. Maar ik rij geen 120 waar ik maar 50 mag. Zelfde geld ook voor de omgang met de drone. Je kunt zonder het te willen net over de regel gaan. Je moet het voor jezelf kunnen verantwoorden.

Je moet het voor jezelf kunnen verantwoorden.
Euh nee, zo werkt dat niet. Je verantwoordt je ten opzicht van de wet. Als je voor moet komen voor een rechter, leg je verantwoording af aan de rechter. Niet aan jezelf. Verantwoording afleggen aan jezelf is je eigen regels bepalen.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Vranz van Maaren
Als ex handhaver kreeg ik tijdens mijn eerste les te horen: "Je hebt de letter van de wet en je hebt de geest van de wet. Handel in voorkomend geval vooral naar de geest van de wet".
Zo mag je kentekenplaat onder een hoek van maximaal 30 graden geplaatst zitten, dus een bekeuring bij 31 graden of gaat het erom of alles goed leesbaar is?
Om wetten en regels overzichtelijk te houden zijn er algemene vaak strikte regels opgesteld zoals die 30 graden. Voor dronegebruik nagenoeg allemaal in het kader van veiligheid en hinder. Zolang je de geest van de wet in gedachten houdt en vooral je boeren verstand gebruikt kan er niet veel mis gaan. Zo kan 50 km per uur in de bebouwde kom waar dat mag in sommige gevallen erg gevaarlijk zijn terwijl het niet perse gevaarlijk hoeft te zijn als je met 150 over een verlaten snelweg rijdt. Maar een wetgever kan met dit soort verschillende situaties niets en zal sterk afgebakende regels op papier zetten. Om weer even bij drones te blijven: ik denk niet dat het een probleem is om bij je huis in Hoofddorp (in de CTR Schiphol) even met je drone te kijken of je dakgoot vol met bladeren zit, ondanks dat het een zware overtreding is.

ik denk niet dat het een probleem is om bij je huis in Hoofddorp (in de CTR Schiphol) even met je drone te kijken of je dakgoot vol met bladeren zit, ondanks dat het een zware overtreding is.
Welk probleem bedoel je hier precies. Het probleem dat je vliegverkeer in gevaar brengt of dat je een bekeuring krijgt?

• Leuk
Waarderingen: JH54
Mave heeft een self-destruct knop op zijn drone afstandsbediening voor in het geval van een fly-away.
Dat, of hij heeft perfecte controle over zijn drone tijdens zo'n fly-away.
Of nee,... zijn boeren verstand zorgt er voor dat hij geen fly-away kan krijgen! Dat zal het zijn...

Sorry, Mave, maar als gebruiker van het lagere luchtruim kan ik boos worden om zulke opmerkingen.
Ik snap je verhaal over de geest van de wet - en dat was natuurlijk de essentie van je post - maar het voorbeeld wat je erbij aanhaalt wrijft mij sterk tegen de haren in. Dat is natuurlijk maar mijn mening / sentiment, maar ik zie mijzelf als General Aviation piloot als degene die het grootste risico loopt op een drone aanvaring; zowel qua kans op voorkomen (ik vlieg lager dan die grote jongens / vanaf 140m boven de grond) als qua gevolg (op die geringe hoogte heb je niet veel marge om nog in te grijpen als het fout gaat en als het fout gaat, dan kost dat al heel gauw of heel veel geld, of zelfs een leven)

• Geweldig
Mave heeft een self-destruct knop op zijn drone afstandsbediening voor in het geval van een fly-away.
Dat, of hij heeft perfecte controle over zijn drone tijdens zo'n fly-away.
Of nee,... zijn boeren verstand zorgt er voor dat hij geen fly-away kan krijgen! Dat zal het zijn...

Sorry, Mave, maar als gebruiker van het lagere luchtruim kan ik boos worden om zulke opmerkingen.
Ik snap je verhaal over de geest van de wet - en dat was natuurlijk de essentie van je post - maar het voorbeeld wat je erbij aanhaalt wrijft mij sterk tegen de haren in. Dat is natuurlijk maar mijn mening / sentiment, maar ik zie mijzelf als General Aviation piloot als degene die het grootste risico loopt op een drone aanvaring; zowel qua kans op voorkomen (ik vlieg lager dan die grote jongens / vanaf 140m boven de grond) als qua gevolg (op die geringe hoogte heb je niet veel marge om nog in te grijpen als het fout gaat en als het fout gaat, dan kost dat al heel gauw of heel veel geld, of zelfs een leven)
Ik snap je gevoel maar je kan ook overdrijven.

• Verdrietig
Dat ik in mijn achtertuin het vliegverkeer in gevaar zou brengen
Je begon zo goed over de letter en de geest van de wet. Alleen geef je m.i. een verkeerd voorbeeld. Dit is juist een situatie waar je de letter van de wet aan zou moeten houden, die laat geen ruimte voor eigen interpretatie.

• Geweldig
Als ex handhaver kreeg ik tijdens mijn eerste les te horen: "Je hebt de letter van de wet en je hebt de geest van de wet. Handel in voorkomend geval vooral naar de geest van de wet".
Zo mag je kentekenplaat onder een hoek van maximaal 30 graden geplaatst zitten, dus een bekeuring bij 31 graden of gaat het erom of alles goed leesbaar is?
Om wetten en regels overzichtelijk te houden zijn er algemene vaak strikte regels opgesteld zoals die 30 graden. Voor dronegebruik nagenoeg allemaal in het kader van veiligheid en hinder. Zolang je de geest van de wet in gedachten houdt en vooral je boeren verstand gebruikt kan er niet veel mis gaan. Zo kan 50 km per uur in de bebouwde kom waar dat mag in sommige gevallen erg gevaarlijk zijn terwijl het niet perse gevaarlijk hoeft te zijn als je met 150 over een verlaten snelweg rijdt. Maar een wetgever kan met dit soort verschillende situaties niets en zal sterk afgebakende regels op papier zetten. Om weer even bij drones te blijven: ik denk niet dat het een probleem is om bij je huis in Hoofddorp (in de CTR Schiphol) even met je drone te kijken of je dakgoot vol met bladeren zit, ondanks dat het een zware overtreding is.
helemaal mee eens. Het zou een onleefbare wereld worden als alles volgens de letter van de wet zou worden gehandhaaft. Beboet worden als je 31 rijd in een 30km zone? Drie bekeuringen op fietsen zonder verlichting en slechte remmerij? Dit wil niemand toch? Er zijn al regels genoeg en het worden er alleen maar meer.

Hangt er denk ik ook een beetje vanaf met wat voor drone of je dat doet m.b.t. risico op fly away.
Ik vlieg rustig rond in de tuin met een Tello op ruim 700 m van een zweefvliegveld ook als dat in gebruik is (hetgeen overigens in dit geval niet verboden is).

"een klein beetje de regels overtreden moet kunnen zolang het maar veilig blijft", dat hoor je het vaakst en in de meeste gevallen zullen zelfkritische mensen die zich bewust zijn van de werkelijke risico's en de achtergrond van de regels dan wel veilig blijven. Probleem is als je op deze manier de deur openzet dat voor velen een vrijbrief is om zelf te bepalen wat veilig is en niet, ook voor (misschien slecht ingelichte) mensen die er net iets te losjes over denken. Op die manier gaat het in 90% van de gevallen goed maar kan het dus goed fout gaan. Daarom zijn er regels. Ik vind dat op z'n minst iedere dronepiloot een gedegen cursus zou moeten doen om zich van de risico's bewust te zijn. En van mij mag de handhaving veel strenger zijn, maar dat heeft nog wat technische hulpmiddelen nodig.

Ik snap je gevoel maar je kan ook overdrijven.
Ik zal dan nog even mijn achtergrond schetsen, zodat ook jij weet waarom ik overdrijf:

Ik heb in de 9 1/2 jaar dat ik General Aviation vlieg twee vliegvrienden verloren. Beide keren doordat ze op geringe hoogte een reflexactie uitvoerden die je op die hoogte juist niet moet doen. Niet door een drone aanvaring, in die specifieke gevallen, maar het scenario is bij een drone aanvaring niet wezenlijk anders. Het is heel natuurlijk om weg te sturen van het gevaar en als je dat op geringe hoogte bij geringe snelheid doet (stuurknuppel trekken en/of met veel aileron een bocht inzetten) is de kans op een stall/spin ongeluk vrij groot. Dat soort ongelukken is bijna niet overleefbaar gebleken.
Ik weet van mijzelf dat ik die reactie ook heb, omdat ik inmiddels 4 keer een bijna aanvaring heb gehad met (een) vogel(s).
Vandaar dat ik misschien wat overdreven reageer op het risico van een drone aanvaring, maar in mijn beleving is het dus een serieuze dreiging.

Hm, ik worstel zelf ook met alle regels. Daarom heb ik een idee. Veel "verboden" gebieden hebben te maken met rust en natuur. Vliegen is niet zozeer gevaarlijk maar vooral onwenselijk omdat het verstorend kan zijn voor de natuur (natura 2000 gebieden). Voor een groot aantal gebieden geldt dat je wel een vliegvergunning kan krijgen, maar deze vaak onbetaalbaar is (€ 3.500,00 om een dagje te vliegen in de Loonse en Drunense duinen bijvoorbeeld).
Mijn idee is om als vereniging ("Drone Pilots") voor een aantal gebieden een "Dronedag" te organiseren. Hierbij zou er vanuit Dronepilots telkens een gebied geselecteerd kunnen worden waar dan 1 (of 2) dagen leden van dronepilots (wellicht tegen kleine vergoeding) wèl mogen vliegen in overleg met de beheerder. Daarbij zou je bijvoorbeeld een max. inschrijving van 50 piloten kunnen hanteren. Naar mijn idee zouden we meerdere keren per jaar op telkens verschillende plaatsen zo'n vliegdag kunnen organiseren. Als dronepiloot kun je dan mooie opnames maken op plaatsen die eigenlijk verboden zijn. Als Rotterdammer woon ik erg ongunstig en ik zou best wel eens in een natuurgebied "om de hoek" (b.v. de Biesbos of in de duinen) willen vliegen. Op die dagen kun je ook nog leuk sociaal bezig zijn door onderling drone-ervaringen uit te wisselen. Als pensionado wil ik in ieder geval graag tijd en energie steken in dit idee, maar ik weet niet of dit idee gesteund wordt door meer "leden" van DronePilots.

Hm, ik worstel zelf ook met alle regels. Daarom heb ik een idee. Veel "verboden" gebieden hebben te maken met rust en natuur. Vliegen is niet zozeer gevaarlijk maar vooral onwenselijk omdat het verstorend kan zijn voor de natuur (natura 2000 gebieden). Voor een groot aantal gebieden geldt dat je wel een vliegvergunning kan krijgen, maar deze vaak onbetaalbaar is (€ 3.500,00 om een dagje te vliegen in de Loonse en Drunense duinen bijvoorbeeld).
Mijn idee is om als vereniging ("Drone Pilots") voor een aantal gebieden een "Dronedag" te organiseren. Hierbij zou er vanuit Dronepilots telkens een gebied geselecteerd kunnen worden waar dan 1 (of 2) dagen leden van dronepilots (wellicht tegen kleine vergoeding) wèl mogen vliegen in overleg met de beheerder. Daarbij zou je bijvoorbeeld een max. inschrijving van 50 piloten kunnen hanteren. Naar mijn idee zouden we meerdere keren per jaar op telkens verschillende plaatsen zo'n vliegdag kunnen organiseren. Als dronepiloot kun je dan mooie opnames maken op plaatsen die eigenlijk verboden zijn. Als Rotterdammer woon ik erg ongunstig en ik zou best wel eens in een natuurgebied "om de hoek" (b.v. de Biesbos of in de duinen) willen vliegen. Op die dagen kun je ook nog leuk sociaal bezig zijn door onderling drone-ervaringen uit te wisselen. Als pensionado wil ik in ieder geval graag tijd en energie steken in dit idee, maar ik weet niet of dit idee gesteund wordt door meer "leden" van DronePilots.

En dan met zo’n 20-30 man tegelijk vliegen en tegen elkaar aan crashen?