System requirements voor DaVinci Resolve

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dieseltijger

Active Member
Lid geworden
3 aug 2021
Berichten
139
Waarderingsscore
106
Punten
43
Leeftijd
63
Locatie
ZOETERMEER
davinci.JPG

Jeminee. Laat ik het zo zeggen...een laptop uit 2017 met een (toch wel redelijke) I5 8500U processor, 8GB RAM geheugen en een standaard Intel UHD 620 Graphics processor wordt redelijk aangesproken door dit pakket.

Ongetwijfeld zal de output prima zijn, want dat is gewoon hard, niet realtime rekenwerk op data - maar het werken met daVinci resolve is - met mijn laptop - uitdagend te noemen: traag, schokkerig afspelen, de processor en het geheugenbeslag zijn maximaal. De iMac uit 2011 met haar mooie beeldscherm is dus helemaal kansloos.

PCMAG heeft aangegeven dat Corel Video Studio Ultimate "tons of features" heeft, en een gemakkelijke user interface met een lage leercurve. Versus daVinci: zware systeembelasting, en een steile leercurve. Dus ik dacht: doe eens wild: met de huidige uitverkoop heb je het voor 55,- eenmalig de licentie en de software te pakken. No brainer. Ik zal verslag doen.

Tweede: de laptop. Doet het meer dan prima, maar de RAM is krap, de SSD capaciteit is met 256 GB voldoende. Alleen Video editing en het rekenwerk van mijn andere hobby waar 40 opnames gecombineerd en bewerkt worden - vreten inmiddels tijd doordat de beeldsensors inmiddels meer pixels hebben. Nu had de consumentenbond een game/video pc aanbevolen wat volgens mij ook een lekker hapje was: de Lenovo Ideapad met een AMD Ryzen 5800H. De "H" staat voor een processor die niet zozeer een laag energieverbruik met zich meebrengt, maar die (ook) vol gas geeft, de accu leeg slurpt en jouw schoot opwarmt. We hebben onszelf maar eens getrakteerd.

Ik heb nog niet de video edit kunnen uitproberen (ben ik nog niet bekend mee) maar het vloeiende real time effect zien van filters in photoshop in plaats van het blokje-voor-blokje schermopbouw werk geeft hoop.

thinkpad.JPG
 
Laatst bewerkt:
HD zal wel gaan met een game laptop, maar monteren in 4k zal moeilijker gaan.
En zeker niet realtime.
 
HD zal wel gaan met een game laptop, maar monteren in 4k zal moeilijker gaan.
En zeker niet realtime.
Dat betwijfel ik. Adobe Premiere gebruikt voor het editten preview files met een lage resolutie om real time te kunnen werken. De export is pas 4K.
Ik heb hier overigens zelf geen ervaring mee, ik heb geen 4K camera. En ik weet ook niet of Davinci op dezelfde wijze werkt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat daVinci het systeem enorm zwaar belast in de edit fase. Ik weet niet hoe de edit systemen werken, maar ik denk dat de oorspronkelijke data ongewijzigd blijft, en dat je bij het genereren van de uiteindelijke video gebruik maakt van het oorspronkelijke bestand en een bestand met edit commando's. Dan begint het echte rekenwerk (pas)
 
In daVinci kan je de time line op een lagere resolutie zetten en proxy inschakelen dat scheelt heel veel snelheid met editen en als je rendert kan dat gewoon op 4k.
Kijk ook eens naar de iMac Mini met de M1
 
Nu had de consumentenbond een game/video pc aanbevolen wat volgens mij ook een lekker hapje was: de Lenovo Ideapad met een AMD Ryzen 5800H. De "H" staat voor een processor die niet zozeer een laag energieverbruik met zich meebrengt, maar die (ook) vol gas geeft, de accu leeg slurpt en jouw schoot opwarmt. We hebben onszelf maar eens getrakteerd.
Mijn laptop heeft een Intel(R) Core(TM) i5-8300H CPU @ 2.30GHz 2.30 GHz met 8gb ram. Dus ook een H processor die iets meer power heeft dan een U. MAAR ondanks dit had ik net hetzelfde probleem toen ik begon met 4K bewerkingen en DaVinci. Ik krijg ook DaVinci niet mooi draaiende op mijn laptop.Ondanks proxy in te schakelen. HD bewerkingen zullen wel nog net gaan. Ik heb een 5-tal edit programma's geprobeerd!
De enige die bij mij goed 4K bewerkingen kan doen op een gemiddelde laptop is Shotcut. Deze vraagt naar mijn mening niet zoveel van je systeem.
Zorg dat je ook proxy gebruikt.
 
Van mij is het iets van 1,6 GHz qua klokfrequentie. Als ik het goed begrijpt ga je dan op basis van een mediabestand met minder data de edit handelingen uitvoeren. Die edit handelingen worden apart opgeslagen. Als je klaar bent met editen genereer je het uiteindelijke bestand, gebruik makend van de hoge resolutie data en de apart opgeslagen edit bestanden.

Heb ik "proxy" dan zo goed begrepen?
 
Mijn gevoel zegt dat daVinci het systeem enorm zwaar belast in de edit fase. Ik weet niet hoe de edit systemen werken, maar ik denk dat de oorspronkelijke data ongewijzigd blijft, en dat je bij het genereren van de uiteindelijke video gebruik maakt van het oorspronkelijke bestand en een bestand met edit commando's. Dan begint het echte rekenwerk (pas)
Bij het effectief renderen van video's met hogere resoluties [4K / 5K/ 6K 8K] is met name de juiste combinatie van hardware & software van belang. In een modern editing systeem wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van de GPU [je grafische kaart] als primaire rekeneenheid, om de simpele reden dat een GPU veel krachtiger is dan een CPU [je processor].
In geval van Davinci Resolve 17 is er geen hardware matige rendering via de GPU voorhanden, deze is enkel beschikbaar in Davinci Resolve 17 Studio. Er is hardware acceleratie beschikbaar in de standaard versie, deze beperkt zich echter tot het hardware matig afspelen van het videomateriaal. Het renderen gebeurt in de standard versie enkel met de CPU. Dit zal derhalve erg traag gaan.
Voor het renderen in hoge resolutie is een krachtige videokaart i.c.m. de juiste software de sleutel. De CPU is van ondergeschikt belang.
 
Laatst bewerkt:
Ah dank. Dat zit bij de nieuwe laptop iets beter dan bij mijn oude. In de nieuwe laptop zit een Nvidia GeForce GTX 1650 chip die wat meer rekenkracht heeft dan de huidige INTEL UHD Graphics 620. Anyway, de cinebench belastingstest geeft een score die een factor 9..10 hoger ligt dan bij mijn huidige laptop.
 
Cinebench kijkt enkel naar je processor. However, de GTX1650 lijkt mij prima geschikt in combinatie met de juiste software.
 
@Dieseltijger.

Op mijn HP ZBOOK G6 kan ik via mijn NVIDIA Control Panel aangeven of een applicatie op de geintergreerde grapische kaart (Intel UHD 630) moet lopen (default) of over mijn NVIDIA GPU (Quadro T2000) met 4 GB dedicated GDDR5 video memory.

Kijk eens of dat bij jou ook kan.

1638215251543.png
 
@Dieseltijger.

Op mijn HP ZBOOK G6 kan ik via mijn NVIDIA Control Panel aangeven of een applicatie op de geintergreerde grapische kaart (Intel UHD 630) moet lopen (default) of over mijn NVIDIA GPU (Quadro T2000) met 4 GB dedicated GDDR5 video memory.

Kijk eens of dat bij jou ook kan.

Bekijk bijlage 3338
En wat is dan de beste keuze om te gebruiken?
Ik heb een zbook G8 met Nvidia's t1200.
 
En wat is dan de beste keuze om te gebruiken?
Davinci bepaalt welke GPU / CPU's er gebruikt gaat worden. Dit moet je aangeven in Davinci. Je kan beide kaarten gebruiken, de t1200 is waarschijnlijk de krachtigste. Zie onderstaande [voorbeeld]snapshots uit mijn eigen systeem, waarbij ik overigens van een AMD videokaart gebruik maak.
Screenshot 2022-05-10 203818.png
Screenshot 2022-05-10 203951.png[/S]