Te hoog vliegen oorzaak fly away

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Carlo1968

New Member
Lid geworden
25 mrt 2018
Berichten
22
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
55
Locatie
BW
Vandaag hoorde ik dat te hoog vliegen de oorzaak kan zijn van een fly away, het luchtruim zou drones boven de 120 meter detecteren en onbestuurbaar maken. Voor mij nieuw. Niet dat ik er een sport van maak om veel hoger te vliegen maar als je niets begrenst en even niet oplet kan dit gevolgen hebben. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Het klinkt als een behoorlijk broodje aap verhaal. Wat zou de drone dan onbestuurbaar moeten maken? Iets anders dan 'de Russen' zou ik niet kunnen bedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Dan zou "het luchtruim" ook verantwoordelijk zijn voor de gevolgen mocht er iets gebeuren gezien die dan daadwerkelijke bestuurder zijn geworden. Mwah, eerder die Russen dan.
 
Dat stamt denk ik uit de tijsd dat de drone niks dee bij signaalverlie

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Als ooit de gelimiteerde hoogte van een Drone 120 meter gaat worden of misschien zelfs lager, dan kan een fabrikant die beperking inbouwen in de software. Dan gaat hij niet hoger, maar vervolgens op de vlucht slaan, zoals in jouw geval, heeft ongetwijfeld een andere oorzaak.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
De EASA geeft richtlijnen en regels aan, maar het zijn nog geen bindende regels naar mijn idee.
De verwachting is, dat vanaf 2019 de definitieve regels ingevoerd gaan worden.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
En tot die tijd gelden gewoon de Nederlandse regels, dus 120m max. ;)
Dat is al zo, zolang als we de regeling modelvliegen hebben...
 
Maar goed, back on topic: Nee, "het luchtruim" kan nooit een fly-away veroorzaken. Verlies van signaal door een te grote afstand (horizontaal en/of verticaal) wel.
Drones worden juist niet gedetecteerd, dat is precies de reden dat vliegen in gecontroleerd luchtruim verboden is (en niet handhaafbaar is, maar dat is wéér een hele andere discussie), dus kunnen ze ook niet actief verstoord worden wanneer ze een bepaalde hoogte overschrijden.
 
Wifi of Lighting, wat voor communicatie er gebruikt wordt, afstand omhoog of opzij maakt niet zo veel verschil. De stand van de antenne is daarbij heel belangrijk. Bij een softwarematige limiet zal er ook een waarschuwing komen. Mijn Dji P4P stopt gewoon met stijgen bij het behalen van het maximun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermens
Mijn Mavic pro stop idem met stijgen, als de vooraf ingestelde hoogte bereikt wordt. In de beginnersmode is zowel de afstand als de hoogte beperkt tot 50 meter. De Drone reageert ook rustiger op stuurbewegingen. Fijn voor beginners.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Als ooit de gelimiteerde hoogte van een Drone 120 meter gaat worden of misschien zelfs lager, dan kan een fabrikant die beperking inbouwen in de software. Dan gaat hij niet hoger, maar vervolgens op de vlucht slaan, zoals in jouw geval, heeft ongetwijfeld een andere oorzaak.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Ik neig er naar dat je gelijk hebt. Ik heb alle vluchten van vorige week nog even na gekeken, ben nog iets hoger en verder geweest dus áls dat zo is had er eerder een fly awy moeten zijn.

Morgen ga ik terug naar Ouddorp, blijf binnen de 120 hoogte en 300 afstand. Ben benieuwd wat er gebeurt, ik hou jullie op de hoogte.

Ik denk namelijk dat ik grenzen heb overschreden die Spark niet trekken.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: gijs1
Neem voor alle zekerheid iemand mee, die misschien zelf in de buurt van de vindplaats is en mee kan kijken. Ik neem aan, dat de Spark in de buurt van jouw vorige vliegplaats gevonden is.
Maar je kan natuurlijk ook op een andere plaats gaan vliegen, waar meer "zicht" is.
Succes en we horen het wel.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Vandaag weer gevlogen, geen problemen gehad maar ben dan ook keurig binnen de lijntjes gebleven. Het toestel is niet de oorzaak, maar ik denk toch de hoogte en afstand.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Geeft wel weer vertrouwen, maar toch denk ik, dat het niet aan de hoogte of afstand heeft gelegen.
Eerder een storing, die niet opgemerkt is, tijdens het vliegen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app