Te veel regels en beperkingen? of zie ik het verkeerd

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Softrunner

New Member
Lid geworden
31 mei 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
58
Locatie
Flevoland
Beste Forumleden,

Ik heb een aantal dagen geleden een Dji Mavic Mini aangeschaft.
Maar kom er achter dat je eigenlijk niet echt (volgens verschillende kaarten) 'vrij' kan vliegen.
Valt het echt tegen waar je recreatief kan vliegen met de drone? Overal op de kaart zie je (godrone) dat er nofly zones zijn en het groene gedeelte wat te zien is niet zonder toestemming je mag of kan vliegen.
Ook of je jezelf moet registreren voor je nieuwe hobby?
Ik snap natuurlijk dat je bij bepaalde lokaties niet mag vliegen, maar dat het zo tegenvalt is toch wel een domper om het maar zo te zeggen.

Misschien beter de drone terug sturen naar leverancier?

Hoe zien jullie dat of valt het allemaal wel mee waar je mag vliegen?
Ben benieuwd naar jullie meningen, bevindingen en ervaringen hierover.

Alvast bedankt.
Ray
 
Morgen Ray,

Het klopt dat er veel beperkingen zijn t.a.v. het vliegen met drones; we leven niet voor niks in een overgereguleerd land. ;)

Voor een deel zijn die beperkingen heel duidelijk, maar voor een deel ook niet.
Als je de Godrone app voor het eerst opent dan slaat je de schrik om het hart, en krijg je het gevoel dat zowat elke regenplas (aangegeven met de roestbruine kleurlaag) als beschermd natuurgebied wordt aangemerkt. Daarnaast zie je ineens 'vliegvelden' (zelfde roestbruine kleur) ontstaan waar je die jarenlang nooit vermoed had en waar die je daar ook nog nooit gezien hebt. Het zijn waarschijnlijk plekken waar ultra light vliegtuigjes wel eens opstijgen en rondvliegen. Ik zie die gebieden nu dan ook als gebieden waar je wel mag vliegen, maar waar men je aanraadt wat extra alert te zijn.

Er zijn dus veel beperkingen, maar je kunt aan de andere kant ook naar de mogelijkheden kijken. En als je de kaart nauwkeurig bekijkt dan vind je die ook wel. Ook zul je merken dat je op momenten anders naar je woonomgeving gaat kijken, zo van "hier kan ik ook wel eens gaan vliegen" en "hé, dit is ook een leuke plek".
Daarnaast zul je gaan merken dat je je hier en daar ook zelf wat beperkingen op gaat leggen. Zo vind ik het bijvoorbeeld minder leuk om in de buurt van andere mensen te vliegen, omdat je hen er mee zou kunnen storen. En dat wil ik niet. Ik kies er daarom vaak voor om op een rustiger tijdstip terug te komen. Behalve dat het dan rustiger is, is ook het licht 's avonds vaak wat mooier.

Het gevoel dat je nu hebt, zo van "zou ik de hele meuk maar niet terug sturen" kan ik me dus op zich wel een beetje voorstellen. Toch zou ik het niet doen. Je hebt die drone natuurlijk niet voor niks gekocht. Het leek (en lijkt) je leuk om er mee te gaan vliegen. Dus dat zou ik dan nu ook maar gaan doen. Je gaat er veel van leren.
 
Morgen Ray,

Het klopt dat er veel beperkingen zijn t.a.v. het vliegen met drones; we leven niet voor niks in een overgereguleerd land. ;)

Voor een deel zijn die beperkingen heel duidelijk, maar voor een deel ook niet.
Als je de Godrone app voor het eerst opent dan slaat je de schrik om het hart, en krijg je het gevoel dat zowat elke regenplas (aangegeven met de roestbruine kleurlaag) als beschermd natuurgebied wordt aangemerkt. Daarnaast zie je ineens 'vliegvelden' (zelfde roestbruine kleur) ontstaan waar je die jarenlang nooit vermoed had en waar die je daar ook nog nooit gezien hebt. Het zijn waarschijnlijk plekken waar ultra light vliegtuigjes wel eens opstijgen en rondvliegen. Ik zie die gebieden nu dan ook als gebieden waar je wel mag vliegen, maar waar men je aanraadt wat extra alert te zijn.

Er zijn dus veel beperkingen, maar je kunt aan de andere kant ook naar de mogelijkheden kijken. En als je de kaart nauwkeurig bekijkt dan vind je die ook wel. Ook zul je merken dat je op momenten anders naar je woonomgeving gaat kijken, zo van "hier kan ik ook wel eens gaan vliegen" en "hé, dit is ook een leuke plek".
Daarnaast zul je gaan merken dat je je hier en daar ook zelf wat beperkingen op gaat leggen. Zo vind ik het bijvoorbeeld minder leuk om in de buurt van andere mensen te vliegen, omdat je hen er mee zou kunnen storen. En dat wil ik niet. Ik kies er daarom vaak voor om op een rustiger tijdstip terug te komen. Behalve dat het dan rustiger is, is ook het licht 's avonds vaak wat mooier.

Het gevoel dat je nu hebt, zo van "zou ik de hele meuk maar niet terug sturen" kan ik me dus op zich wel een beetje voorstellen. Toch zou ik het niet doen. Je hebt die drone natuurlijk niet voor niks gekocht. Het leek (en lijkt) je leuk om er mee te gaan vliegen. Dus dat zou ik dan nu ook maar gaan doen. Je gaat er veel van leren.

Bedankt voor je reactie.

Gaat me toch te veel regels zijn denk ik helaas... We dachten dan ga je er lekker op uit en vlieg je soms wat rond, maar zitten nu toch wat beperkingen aan. Eerdaags naar Texel, mag dus officieel ook niet (op het strand)
Écht jammer... Misschien dat er nog andere me kunnen 'overhalen' om bij deze hobby te blijven.
 
Ik vlieg sinds 1.5 maand en doe dat met veel plezier. Mede ook doordat ik kijk naar wat er wel kan ipv wat er niet kan (klopt, je hebt een hoop beperkingen).
Ik woon in in een parajumping area en even verderop is er een paraglide vliegveldje. Ga ik naar het noorden, kom ik weer in de buurt van een militaire zone.
Pak eens de kaart, zoek een gebied waar je vogelvrij kan vliegen, laad je drone goed op, neem je bammetjes en een thermoskan koffie mee; neem je vriendin mee en beloof haar dat je na het vliegen dat leuke stadje daar in de buurt gaat bezoeken en sluit af met een etentje (wat weer mag!). Iedereen blij en je hebt weer eens een deel van het land gezien waar je anders toch niet zo snel komt.

Goed idee trouwens...moet ik ook eens gaan doen...:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Softrunner
Ik vlieg sinds 1.5 maand en doe dat met veel plezier. Mede ook doordat ik kijk naar wat er wel kan ipv wat er niet kan (klopt, je hebt een hoop beperkingen).
Ik woon in in een parajumping area en even verderop is er een paraglide vliegveldje. Ga ik naar het noorden, kom ik weer in de buurt van een militaire zone.
Pak eens de kaart, zoek een gebied waar je vogelvrij kan vliegen, laad je drone goed op, neem je bammetjes en een thermoskan koffie mee; neem je vriendin mee en beloof haar dat je na het vliegen dat leuke stadje daar in de buurt gaat bezoeken en sluit af met een etentje (wat weer mag!). Iedereen blij en je hebt weer eens een deel van het land gezien waar je anders toch niet zo snel komt.

Goed idee trouwens...moet ik ook eens gaan doen...:cool:

Je hebt helemaal gelijk dat je op plekjes komt waar je normaal niet zo snel zou komen. Is ook eigenlijk wel de bedoeling...
We hebben idd stoelen in de achterbak liggen en wat te eten en drinken is zo gepakt.
Ik heb deze VeiligVliegen.nl - Veilig Vliegen met drones – No Fly Zones gevonden en maakt het een stukje duidelijker dan de godrone app voor mijn gevoel.
Misschien toch maar wel houden en dan Nederland ontdekken waar het wel mag en kijken naar de dingen die wel mogen.

En ik zag dat ook in Texel genoeg plekjes over blijven waar je wel kan vliegen, ook aan het strand, voor de romantische plaatjes ;)

Bedankt voor je feedback :)

* Welke drone heb je zelf aangeschaft?
 
Laatst bewerkt:
Altijd vliegen met respect voor de omgeving, dieren en mensen
Dieren zijn prima in staat om zelf te 'communiceren' of je gewenst dan wel ongewenst bent, zoals ik zelf gisteren weer eens heb ondervonden:)

 
  • Leuk
Waarderingen: Softrunner
Ja, vooral de scholekster kan behoorlijk territoriaal zijn. Dat ik heb ik ook gemerkt. ;-)

 
  • Leuk
Waarderingen: Softrunner
Haha, ja die eksters zijn echt territoriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Softrunner
Je hebt helemaal gelijk dat je op plekjes komt waar je normaal niet zo snel zou komen. Is ook eigenlijk wel de bedoeling...
We hebben idd stoelen in de achterbak liggen en wat te eten en drinken is zo gepakt.
Ik heb deze VeiligVliegen.nl - Veilig Vliegen met drones – No Fly Zones gevonden en maakt het een stukje duidelijker dan de godrone app voor mijn gevoel.
Misschien toch maar wel houden en dan Nederland ontdekken waar het wel mag en kijken naar de dingen die wel mogen.

En ik zag dat ook in Texel genoeg plekjes over blijven waar je wel kan vliegen, ook aan het strand, voor de romantische plaatjes ;)

Bedankt voor je feedback :)

* Welke drone heb je zelf aangeschaft?

Ik vlieg de Mavic Pro 2 met een smart controller. Prima ding, moet nog een hoop leren.
 
Ik voel het ook zo aan de andere kant ik had beter moeten weten met hun eindeloze achterlijke regeltjes in dit land. Alsof wanneer je bijv een bruiloft van 10m er boven filmt een gevaar is voor het vliegverkeer. Heb mijn Mavic 2 zoom nog steeds niet uitgepakt, ben zwaar aan het twijfelen om het hele pakket (heb de fly more pack bij) terug te brengen naar de winkel.
 
Om de knuppel in het hoederhok te werpen....
Ik vind die regels zwaar overdreven. Vooral die CTR's. Die beperken de mogelijkheden ongekend en vooral onnodig. Regels werken vooral als ze ook begrepen (en uitgelegd kunnen) worden.

Waar ik woon komt geen vliegtuig onder de 500 meter maar valt wel in een CTR (Maassluis). Laten we daar een ruime marge voor nemen dan denk ik niet dat als ik op 30 meter (> dan een factor 10 lager) met mijn drone vlieg dat ik enig gevaar vorm.
Als een vliegtuig op die hoogte komt dan heeft de piloot wel wat andere problemen op te lossen (als dat nog kan).
Maar ook vliegen ter hoogte van de hoogste bomen, dan kun je nog leuke plaatjes maken en is het ondenkbaar dat je daarmee het vliegverkeer verstoort.

Je kan hier op twee manieren naar kijken; regels zijn regels of je gebruikt, met de vastgestelde zones, je gezonde verstand (met een risico op een boete).

Ben benieuwd of ik de enige ben die zo denkt.....
 
Om de knuppel in het hoederhok te werpen....
Ik vind die regels zwaar overdreven. Vooral die CTR's. Die beperken de mogelijkheden ongekend en vooral onnodig. Regels werken vooral als ze ook begrepen (en uitgelegd kunnen) worden.

Waar ik woon komt geen vliegtuig onder de 500 meter maar valt wel in een CTR (Maassluis). Laten we daar een ruime marge voor nemen dan denk ik niet dat als ik op 30 meter (> dan een factor 10 lager) met mijn drone vlieg dat ik enig gevaar vorm.
Als een vliegtuig op die hoogte komt dan heeft de piloot wel wat andere problemen op te lossen (als dat nog kan).
Maar ook vliegen ter hoogte van de hoogste bomen, dan kun je nog leuke plaatjes maken en is het ondenkbaar dat je daarmee het vliegverkeer verstoort.

Je kan hier op twee manieren naar kijken; regels zijn regels of je gebruikt, met de vastgestelde zones, je gezonde verstand (met een risico op een boete).

Ben benieuwd of ik de enige ben die zo denkt.....
Zekers niet! Ik denk er precies hetzelfde over (het laatste dan) Dan maar ergens verdekt en het risico. Uiteraard niet boven huizen en idd met gezond verstand. Regels zijn te overdreven. Stel je filmt 10m boven een rivier met geen boten in de buurt, welk vliegtuig of helicopter vliegt 10m boven een rivier??
 
En als het dan fout gaat zal onze overheid daar op reageren door de regels nog strenger te maken.
En als er wat fout gaat waar het is toegestaan doen ze niets? Maakt geen verschil.
 
Ach allemaal heel herkenbaar, deze frustraties. Maar die regels worden toch links en rechts overal aan ons opgelegd ?
Ga maar na, vissen kun je ook zo maar niet overal doen. Bootje varen (planeren) met een krachtige buitenboord motor, vergeet het maar.
150 km. p/u jakkeren (met de motor) op een stil landweggetje, kan niet. Zo maar ergens in een weiland met je metaaldetector gaan zoeken ?
Vergeet het maar.
En daarom ben ik op zoek gegaan, voor mijn drone naar een paar fantastische plekjes in de Mastenbroekerpolder, waar ik niet gestoord kan worden door een overijverige boswachter, BOA of de plaatselijke politieagent.
Zo heb ik een plekje gevonden, die op een 3 landenpunt ligt van 3 gemeentes, Zwolle - Kampen en Zwartewaterland.
Lekker lastig voor ze. Een medewerker van een dierenambulance, dacht mij zelfs eens te kunnen aanspreken op verstoring van de natuur.

En dan wordt het straks misschien nog leuker, door de overheidsdienaren jouw drone-licentie te kunnen laten zien.

Maar wat ik wil zeggen, zoek gewoon een leuk rustig plekje uit, aan de rand van een Natura-2000 gebied.
Trek een cirkel van 150 meter op een plattegrondje van Google-Earth en print die uit. Neem deze mee als je op pad gaat
en ga op 120 meter hoogte vanaf afstand het gebied lekker in beeld brengen.

Maak opnames van voormalige locaties van historische plekken waar vroeger kastelen hebben gestaan en bekijk de opname of je
de locatie nog terug kunt vinden.

Genoeg mogelijkheden om je drone leuk en zinnig te kunnen gebruiken.

Misschien kunnen anderen dit nog aanvullen met andere ideeën.
 
ben het 200% eens met F. Iets
Ik zelf woon in de regio Eindhoven, Het hele gebied is CTR en mag je dus in principe nergens vliegen. Ik vlieg niet om het vliegen maar om mooie foto's en filmpjes te maken. Hoger dan 40/50 meter kom ik niet, geen vliegverkeer die daar last van heeft. De regels zijn echt zwaar overdreven en zouden er alleen moeten zijn voor mensen die zonder gezond verstand bezig zijn. Als ik een filmpje maak van een ondergaande zon, weide gebied, water, rivieren, of stadsaanzicht vanaf een hoogte van 15/25 meter in een CTR gebied dan doe ik dat gewoon. Als ik daarmee dan een boete riskeer so be it. Ik rij ook 130 waar 100 is toegestaan, loop en fiets af en toe door roodlicht als er geen verkeer is en vergeet af en toe 1.5 meter afstand te houden. Als ik me aan alle regels zou houden is de lol van het leven snel voorbij. Vraag me overigens af of politie en boa / handhaving wel zo goed op de hoogte is van al deze regels. Was namelijk laatst bezig en kwam een politie agent tegen welke zeer geïnteresseerd was ipv dat ie zei dat ik het niet mocht. Zoals eerder al aangeven als je met gezond verstand bezig bent dan heb je mi. weinig te vrezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Harry Weber
En als er wat fout gaat waar het is toegestaan doen ze niets? Maakt geen verschil.

Het verschil is dat in de no fly zones het risico op ongelukken of verstoring van rust en natuur hoger is ingeschat dan daar buiten. Als je de risico's gaat opzoeken door de regels te overtreden zullen de regels (en hoogte van boetes) alleen maar kunnen toenemen.
Ik begrijp je frustraties trouwens wel hoor. Maar het overtreden van regels zal de zaak geen goed doen en op de lange termijn alleen maar tot nog meer frustraties kunnen gaan leiden.

Je vraag 'welk vliegtuig of helicopter vliegt 10m boven een rivier?' Is niet het criterium of het vliegen met een drone kan of niet. Als je je drone niet meer onder controle hebt, zit daar voor een hoger vliegende helicopter het gevaar. En geloof maar niet dat fly aways alleen beginnende dronepiloten overkomen.

Luchtruim Letland afgesloten wegens op hol geslagen drone
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje