Terugkoppeling participatieproces zones voor drones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Ik ontving vandaag onderstaande email van het ministerie naar aanleiding van de participatiebijeenkomst in Utrecht waar ik bij aanwezig was afgelopen januari.

Aangezien alle informatie erin al algemeen bekend is of verwijst naar publieke informatie op de website van het ministerie zie ik geen reden deze informatie hier niet te delen.

Ik ben benieuwd naar alle verdere ontwikkelingen.

Beste deelnemer aan het participatieproces zones voor drones,



Vanwege de coronacrisis is het invoeren van de EU-regels voor drones uitgesteld. In plaats van 1 juli gaan de nieuwe regels gelden per 31 december 2020. In deze brief leest u wat de gevolgen zijn van de nieuwe Europese planning voor de vervolgstappen voor het participatieproces vliegzones voor drones. En brengen we u op de hoogte wat we tot nu toe hebben gedaan met uw bijdrage aan de bijeenkomsten en online mogelijkheden.



Wat hebben we met uw reacties gedaan?

De afgelopen maanden heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bijeenkomsten en online mogelijkheden georganiseerd om mee te denken over vliegzones voor drones. We geven u graag een terugkoppeling op de opbrengst van het participatieproces tot nu toe.

De terugkoppeling kunt u via deze link downloaden.



Op www.luchtvaartindetoekomst.nl onder de pagina ‘Doe mee’ en ‘Documenten Participatie’ staat een map met alle documenten van het participatieproces vliegzones voor drones. Hier staat het opbrengstdocument, een excelbestand met alle online reacties die zijn binnengekomen op de opbrengst en vandaag hebben we daar ook de terugkoppeling op opbrengst tot nu toegevoegd.



Vervolgstappen

Uw inbreng wordt de komende tijd verwerkt tot uitgangspunten voor vliegzones voor drones. We blijven u hierbij graag betrekken. We zullen rondom de zomer een eerste bijeenkomst plannen en in het najaar een tweede en eventueel daarna nog een derde. Vanwege het coronavirus verwachten we vooral dat de bijeenkomsten online zullen plaatsvinden. Zodra hier meer informatie over bekend is, krijgt u van ons bericht.



We hopen u dan weer digitaal te begroeten.



Met vriendelijke groet,



Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
 
Laatst bewerkt:
Ik word stiekem toch wel een beetje blij van teksten uit de te downloaden PDF zoals hieronder en de zienswijzen die er - in ieder geval in de groep rond de participatie bij dronezonering - lijkt te leven over de onderwerpen.

Het idee om geen vliegzones boven de bebouwde kom te leggen, omdat binnen de bebouwde kom voor operators in de open categorie veel werkzaamheden zijn, is ook voor IenW een belangrijk uitgangspunt. Er moet goed onderscheid worden gemaakt tussen vliegzones voor de open en de specific categorie. De suggestie om op bepaalde plaatsen niet gelijk het luchtruim te sluiten voor de open categorie, maar waar mogelijk tot 30-50m verticaal de open categorie te laten gelden en boven die hoogte alleen operaties volgens de specific categorie toe te staan, zal ook worden onderzocht.

In overleg met LVNL zal worden onderzocht of het haalbaar is om in delen van de CTR het vliegen met drones voor de open en/of alleen de specific categorie mogelijk te maken. Gebieden waar nu al hoge obstakels staan, zoals windmolens, lenen zich daar mogelijk goed voor, omdat drones zich makkelijk om die obstakels heen kunnen manoeuvreren. De bemande luchtvaart kan dit veel moeilijker en daarom vormen deze obstakels indirect een fysieke afscheiding tussen bemande en onbemande luchtvaart. ‘Binnen de hekken’ van de CTR en in de nabijheid daarvan zal een no-fly zone blijven liggen.

En vanuit de hele opkomende weerstand tegen de noodwet 1½ meter, die mensen ook wettelijk "zomaar" zonder duidelijk aantoonbare en verifieerbare redenen in hun vrijheden beperkt is ook de volgende intentietekst uit het document wel fijn.

Deelnemers geven mee dat privacy ook een gevoelskwestie is en door eenieder anders wordt ervaren. Zij geven mee dat op basis daarvan geen verboden zouden mogen worden ingesteld. Deze input geeft aan dat we in dergelijke gevallen een nauwkeurige afweging moeten maken alvorens een dergelijke zone in te stellen.

Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pietpiraat
 
Een goed idee om de regels aan te passen. Ik vind het apart als je niet naast een windmolen of flatgebouw mag vliegen. Een plafond van 50meter in die gebieden is prima.
 
Helemaal mee eens. Regels moeten een functie hebben en uit te leggen zijn.

Binnen CTR staan vaak ook hoge gebouwen. Dus waarom zou je daar niet met een drone kunnen vliegen, wat mij betreft op max 40 meter hoog.

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
... Dus waarom zou je daar niet met een drone kunnen vliegen, wat mij betreft op max 40 meter hoog...[/URL]
Daar wordt ook aan gewerkt, alleen heeft dat voor de meeste mensen in Nederland een minder hoge prioriteit.
Fly-aways (ook recht omhoog) zijn nog altijd een serieus risico, dus dat wil je niet tegenkomen in een gebied waar een luchtverkeersleidingsorganisatie verantwoordelijk is voor het uit elkaar houden van al het vliegend verkeer. Zeker niet zonder een mogelijkheid die fly-away direct te melden. Vandaar dat vooralsnog de gehele CTR no-fly zone is voor (recreatief gevlogen) drones. Alleen met ROC en de juiste voorzorgsmaatregelen is e.e.a. mogelijk mogelijk.




In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ik heb weer een mail gehad naar aanleiding van mijn deelname aan het participatieproces. De mail gaf aan dat dit echt bedoeld was voor mensen die eerder al deel hebben genomen, dus ik ga deze mail hier niet zomaar reproduceren.

Wel wil ik vast melden dat er in oktober vier vervolgbijeenkomsten gaan zijn over vier specifieke onderwerpen op het gebied van zonering, en een webinar waar verdere vragen gesteld kunnen worden.

De onderwerpen gaan zijn: vliegen boven steden (open voor eerdere deelnemers), Natura 2000 (open voor eerdere deelnemers), landbouw- en industriegebieden (open voor eerdere deelnemers), en vitale infrastructuur (besloten).

De bijeenkomsten gaan in verband met corona online plaatsvinden. Ik kijk nog even of ik deel ga nemen aan een van de bijeenkomsten (deelnemen aan allemaal kan niet, ook niet voor eerdere deelnemers). Mogelijk sluit ik alleen aan bij het webinar?

Als ik meer te melden heb dan zal ik dat niet nalaten. En houd zelf de Rijksoverheid in de gaten voor meer informatie. Zoals in de genoemde mail wel staat, kan dat op de volgende (publieke) manieren:

Binnenkort volgt meer informatie. Wilt u op de hoogte blijven [...]? Volg ons op Facebook (@MinIenW), Twitter (@MinIenW) of rijksoverheid.nl