Test wijst uit: autoruit barst tot 100 km/uur niet bij botsing met kleine drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Test wijst uit: autoruit barst tot 100 km/uur niet bij botsing met kleine drone

Wat gebeurt er als een drone van het formaat Mavic 2 onverhoopt tegen de voorruit van een rijdende auto botst? Niet zo veel, bewijst nieuw onderzoek. Tot impactsnelheden van 100 km/uur is er weinig aan de hand en blijft de ruit heel, blijkt uit een serie testen die werden uitgevoerd door een Amerikaanse universiteit.

Lees verder
 
Mooi, er mag overdag toch niet harder dan 100 worden gereden. Je schrikt je als automobilist natuurlijk wel de tandjes als je dit overkomt. En waar dat toe leidt....
 
Ik vraag me af of dit ook geldt voor een <250 gram drone met carbon fiber frame. De kinetische energie is gelijk, maar ik vermoed dat de drone zelf wat minder energie absorbeert bij impact en misschien net het verschil kan maken tussen gebarsten ruit of niet
 
Mooi, er mag overdag toch niet harder dan 100 worden gereden. Je schrikt je als automobilist natuurlijk wel de tandjes als je dit overkomt. En waar dat toe leidt....

Helemaal mee eens. De conclusie uit het onderzoek is wat kort door de bocht. De reactie van bestuurders op een botsing met een drone (ook als de drone niet door de ruit gaat) kan ook grote gevolgen hebben.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Mooi, er mag overdag toch niet harder dan 100 worden gereden. Je schrikt je als automobilist natuurlijk wel de tandjes als je dit overkomt. En waar dat toe leidt....
In het artikel gaat het om een snelheidsverschil van 100 km/h. Dus een auto die 60 rijdt en een drone die 50 vliegt geeft een delta V van 110 km/h, dat is dan al te veel. (Bij een frontale botsing)

Daarbij keken ze alleen naar horizontale snelheid. Als je motoren uitvallen neemt de verticale snelheid snel toe, en zal je ook vrij makkelijk boven de 100 km/h.

Als voorbeeld: als je van 30 meter naar beneden valt zonder enige stuwkracht, raak je de grond met ~24 m/s, dit is gelijk aan ~ 86 km/h verticale snelheid. Als een auto iets beweegt is de resulterende delta V al boven de 110 km/h
 
Daarbij keken ze alleen naar horizontale snelheid. Als je motoren uitvallen neemt de verticale snelheid snel toe, en zal je ook vrij makkelijk boven de 100 km/h.

Als voorbeeld: als je van 30 meter naar beneden valt zonder enige stuwkracht, raak je de grond met ~24 m/s, dit is gelijk aan ~ 86 km/h verticale snelheid. Als een auto iets beweegt is de resulterende delta V al boven de 110 km/h
Dat wordt toch ook aangegeven in het artikel? Zie alinea boven het filmpje.
 
Dat wordt toch ook aangegeven in het artikel? Zie alinea boven het filmpje.
Mijn punt is dat 100 rijden met een auto vrij irrelevant is aangezien er heel veel situaties zijn waar het snelheidsverschil tussen drone en auto groter is dan 100 km/h wanneer de auto langzamer beweegt dan 100 km/h
 
Jij mag het onderzoek irrelevant vinden, maar ik heb al een afspraak bij de Carglass gemaakt voor een steviger voorruit. :D

Binnen de context van de wetenschap is geen enkel onderzoek irrelevant, we 'weten' nu waar de praktische grens ligt. Op basis hiervan kunnen conclusies worden getrokken en consequenties worden gesteld, of niet.
 
het onderzoek is relevant, ik heb niet gezegd dat dat niet zo was.

de opmerking "Mooi, er mag overdag toch niet harder dan 100 worden gereden. " is irrelevant, de opmerking impliceert iets als: "je bent veilig als je je aan de snelheidsregels houdt want dan komt die situatie nooit voor.". Dat blijkt uit de context, en ik denk dat je die conclusie niet kan trekken.
 
de opmerking "Mooi, er mag overdag toch niet harder dan 100 worden gereden. " is irrelevant,
Ah okay, je hebt over mijn milde cynisme heen gelezen. Ik vrees niet daadwerkelijk een drone op mijn voorruit en zou er zonder CO2-beperking ook geen kilometer langzamer om rijden. Ik zal er volgende keer een knipoog bijplaatsen.
 
Ah okay, je hebt over mijn milde cynisme heen gelezen. Ik vrees niet daadwerkelijk een drone op mijn voorruit en zou er zonder CO2-beperking ook geen kilometer langzamer om rijden. Ik zal er volgende keer een knipoog bijplaatsen.
ik had al zo'n idee dat ik het te serieus nam...

Achja houdt het leuk
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
In het artikel gaat het om een snelheidsverschil van 100 km/h. Dus een auto die 60 rijdt en een drone die 50 vliegt geeft een delta V van 110 km/h, dat is dan al te veel. (Bij een frontale botsing)

Daarbij keken ze alleen naar horizontale snelheid. Als je motoren uitvallen neemt de verticale snelheid snel toe, en zal je ook vrij makkelijk boven de 100 km/h.

Als voorbeeld: als je van 30 meter naar beneden valt zonder enige stuwkracht, raak je de grond met ~24 m/s, dit is gelijk aan ~ 86 km/h verticale snelheid. Als een auto iets beweegt is de resulterende delta V al boven de 110 km/h
He Kwabratseur,

Ik kan me herinneren van de natuurkunde lessen van vroeger ( in mijn geval vorige eeuw) dat de maximale val snelheid 9,8 m/sec is.
Kan goed zijn dat na het jaar 2000 deze natuurkundige wet is gewijzigd maar hoe kom jij tot een valsnelheid van 24 m/s?

Ruud
 
Kan goed zijn dat na het jaar 2000 deze natuurkundige wet is gewijzigd maar hoe kom jij tot een valsnelheid van 24 m/s?
Ik kom inderdaad ook uit op 49 m/s.
 
Laatst bewerkt:
He Kwabratseur,

Ik kan me herinneren van de natuurkunde lessen van vroeger ( in mijn geval vorige eeuw) dat de maximale val snelheid 9,8 m/sec is.
Kan goed zijn dat na het jaar 2000 deze natuurkundige wet is gewijzigd maar hoe kom jij tot een valsnelheid van 24 m/s?

Ruud
Klopt (bijna), dat is een acceleratie van 9.8m/s^2 (let op kwadraat) iedere seconde dat je valt ga je dus 9.81 m/s sneller. Je moet dan de valtijd berekenen wat ongeveer ~2.5 seconden is, dan kom je netjes op 2.5*9.81=24 m/s uit.

Herinner het rijtje van acceleratie->snelheid-> plaats met de bijbehorende integratie/differentiatie afhankelijk van welke kant je op wil.
 
Oeps, ik heb een rekenfoutje gemaakt.
Ik was uitgegaan van de formule: valhoogte=1/2*g*t^2

Dan is het:
30 = 1/2*9,8*t^2
t = 2,47
v = 2,47*9,8 = 24,2 m/s
(Had ik nou mijn BLO maar afgemaakt ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Oeps, ik heb een rekenfoutje gemaakt.
Ik was uitgegaan van de formule: valhoogte=1/2*g*t^2

Dan is het:
30 = 1/2*9,8*t^2
t = 2,47
v = 2,47*9,8 = 24,2 m/s
(Had ik nou mijn BLO maar afgemaakt ;) )
ik ben tegenwoordig te lui om het uit te rekenen, de eerste berekening heb ik gewoon uit een calculator van internet gehaald en dat leek me te kloppen maar toen kwamen de twijfels :p.

maar die formule is inderdaad correct, komt van de plaatsvergelijking: d = d0 + v0*t + 1/2*a*t^2
d0 = 0, v0 = 0 dus dan wordt het d = 1/2*a*t^2 (en d0 = plaats op tijdstip 0 v0 = snelheid tijdstip 0)

Het enige wat we nu nog verwaarlozen is luchtwrijving, maar dit brengt de vergelijkingen volgens mij tot een 2e orde probleem, dus dat is niet meer makkelijk op te lossen zonder ingewikkelde trucs. In de praktijk is de kracht van de luchtweerstand na ongeveer 5 seconden gelijk aan de kracht veroorzaakt door de acceleratieconstante (hangt natuurlijk wel af van de frictiecoëfficiënt en dus de vorm van het object) dus: Fd == m*a @ t=5s.

Dus de "maximale" valsnelheid in de atmosfeer is ongeveer 49 m/s, deze haal je dan vanaf hoogte: 1/2*g*t^2 = 122 meter, als je dus van hoger dan 122 meter valt zal je valsnelheid maximaal zijn.

#nerd-out:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: RuudF en Sjakie
Ik kan me herinneren van de natuurkunde lessen van vroeger ( in mijn geval vorige eeuw) dat de maximale val snelheid 9,8 m/sec is.
Die 9,8 is de valversnelling op aarde. De eenheid is in m/s² (meter per seconde per seconde). Oftwel, elke seconde gaat een massa 9,8 m/s sneller vallen.
 
Hahaha, inderdaad.
Iets met een klok en een klepel.
Maar ja zoals ik al zei, vorige eeuw, ik heb dus de valsnelheid verward met de valversnelling.
Die laatste is 9,8 m/s2
Sorry Kwabratseur, en dank je wel voor de opfrissing.

Groetjes

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Hahaha, inderdaad.
Iets met een klok en een klepel.
Maar ja zoals ik al zei, vorige eeuw, ik heb dus de valsnelheid verward met de valversnelling.
Die laatste is 9,8 m/s2
Sorry Kwabratseur, en dank je wel voor de opfrissing.

Groetjes

Ruud
haha,

ik leg het graag uit.
Ik werk bij een universiteit dus ben wel wat hardnekkige studenten gewend :p