Tips gevraagd / ervaring met ND en Polarisatie filters

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Nora

New Member
Lid geworden
28 aug 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
40
Locatie
Flevoland
Goede middag,

Na een paar leuke vluchten met de mavic air merk ik dat ik toch wat overbelichte beelden heb en na het artikel van Wiebe de Jager gelezen te hebben over ND filters en Polarisatie overweeg ik wat filters aan te schaffen. Aangezien ze nogal duur zijn is mijn vraag als volgt: welke waarden (4 / 8 / 16 / 32 / 64) gebruiken jullie het meeste en is zo'n standaard setje van 4 / 8 / 16 dan niet zonde van het geld als ik verwacht vooral 8 / 16 / 32 en misschien zelfs 64 nodig te hebben. En gebruiken jullie vaker een combinatie filter van ND/PL of gebruiken jullie vaker alleen de ND?

Ik was gisteren op het strand en daar kreeg ik pas normaal beeld bij een shutterspeed van 1/4000.

Mijn oog is nu gevallen op de Polar Pro DJI Mavic Air Cinema series Vivid Filters (ND4/PL,ND8/PL, ND16/PL). Is dat een goede optie?

vriendelijke groet, Elanor
 
Volgens diverse bronnen zijn de Polar pro uitermate geschikt , een goede keuze dus. Zelf gebruik ik altijd een ND filter, mede om de lens te beschermen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik denk 4-8-16 zijn goede opties. Ik zou alleen ND nemen en niet polarisatie. Prolar pro is goed, maar bedenk wel dat ze niet passen met de standaard gimbel gard aangezien ze uets groter zijn ( ten minste voor de p4p)
 
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen de ND8 en ND16. ND32 is op zich ook niet verkeerd om bij je te hebben, zeker bij een drone waarvan je het diafragma niet kunt instellen. Ik zou niet zo snel voor polarizers kiezen (PL of ND/PL), aangezien deze filters voor hun goede werking soms verdraaid moeten worden en dat is een beetje onhandig als je drone in de lucht hangt.
 
PS. Het probleem van overbelichte beelden los je op zich niet op met een ND filter. Heb je dit artikel over exposure value gelezen? ND filter is vooral van belang om de sluitertijd binnen de perken te houden.
 
Dankjewel voor alle tips en ik ga het artikel over EV ook nog even lezen! Waarschijnlijk ga ik een setje van ND8 / ND16 / ND32 aanschaffen.

@Gijsberth de Ruiter : volgens mij zijn de ND filters die speciaal voor de Mavic Air worden verkocht passend voor het schroefdraad van gimbal.
 
Dankjewel voor alle tips en ik ga het artikel over EV ook nog even lezen! Waarschijnlijk ga ik een setje van ND8 / ND16 / ND32 aanschaffen.

@Gijsberth de Ruiter : volgens mij zijn de ND filters die speciaal voor de Mavic Air worden verkocht passend voor het schroefdraad van gimbal.
de filers passen natuurlijk prima. Bij mijn p4p zit echter een bescherming voor de gimbal (Voor tijdens vervoer) en die past niet met polar pro filters. Misschien is dit geen probleem voor de mavic air.
 
Op vakantie trof ik iemand met een Mavic Air en gimbal overload problemen. Hij had een filter gemonteerd (weet niet welk / welk merk) ik heb soortgelijke problemen gehad met m'n Mavic Pro, zowel bij het opstarten als tijdens een vlucht pas. Zorg er in ieder geval voor dat de filters goed gemonteerd zijn en dus volledig aangedrukt zijn.