Toe aan een nieuwe drone, stoppen of doorgaan ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RaghnallDlanor

New Member
Lid geworden
28 nov 2020
Berichten
25
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
47
Locatie
vlagtwedde
Dag mensen, ik plaats deze topic maar onder algemeen. Denk dat ie daar thuis hoort.

Vanavond net nieuw binnen gekomen hier, als nieuw lid. De drive was om van andere ervaren piloten eens te horen hoe zij over zaken denken.
Ikzelf zit namelijk een beetje in dubio.

Oke, mensen melden mij wel eens dat ik zou moeten proberen korter en beknopter een vraag te stellen, maarja vaak maak ik er toch wel een verhaal omheen met daarin punten die me ook bezig houden.

Ik mag graag filmen en fotograferen, buiten zijn en reizen. Jaren terug ben ik ooit eens begonnen met zo'n binnenshuis helicoptertje, gevolgd door een klein vliegtuigje voor buitenshuis, toen een wat serieuzere buiten-heli van de Blade familie (Nee, ik doe geen 3D vliegen) en heb een redelijk aantal vlieguren met de Eflite Appprentise. Leuke hobby, die uiteindelijk mij heeft doen besluiten een Yuneec Typhoon Q500 aan te schaffen, waar ik de nodige uurtjes buitenplezier mee beleefd heb (tot heden) en al zeker vijf jaar mee vlieg, op reis ga (Schotland en Noorwegen) maar ook hier in Groningen mee vlieg.

Hij is wel wat groot, is eens gecrashed en weer gerepareerd, is nu wel dik op zijn retour en zeker niet geschikt om het volgende seizoen mee in te gaan.

Korter : op zoek naar een nieuwe drone.

Na veel filmpjes op youtube, info her en der en toch ook wat twijfels over nieuwe wetgeving die er aan zit te komen weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Stoppen of doorgaan? Ik vind het eigenlijk veel te leuk om te stoppen, kan wel rond de 1000 euro spenderen aan vervanging van de Q500 maar wil er eigenlijk niet op achteruit gaan. Nu zullen een aantal van jullie zeggen - achteruitgaan? Nou ja, ik bedoel, ik wil beeldkwaliteit gelijk aan - of beter dan wat ik nu gewend ben.

De q500 vind ik te groot, te log, neem ik niet gauw mee op de fiets (soms knoop ik hem aan mijn dagrugzak) en zie ook inklapbare drones. Ja ik weet het, ik ben niet geheel up to date met de nieuwste zaken op dronegebied. Het bestaat al langer.

Destijds heb ik voor de Q500 gekozen omdat ik geen goede telefoon had en eigenlijk principieel gewoon een remotecontroller wilde vasthouden ipv iets waar mijn telefoon in zou moeten. Nu heb ik van het werk een samsung galaxy s7. Ook dat is niet de nieuwste meer natuurlijk, maar ik ben zelf ook niet de nieuwste.

Mijn oog is gevallen op de DJI mavic air 2

DJI mavic air 2 pro is ook mooi, maar een aanzienlijk prijsverschil. Ik wil max 1000 euro aan een fly more combo uitgeven, 1050 mag, maar geen 1300, laat staan 18oo euro.

Als ik de beelden kan schieten die ik met mijn q500 4K gemaakt heb, ben ik tevreden. En dat is wat ik bedoel met dat ik niet wil downgraden. Vergelijkbaar gelijk, of iets beter. Nou, volgens mij zijn de huidige drone's beter dan de q500 van toen, dus ergens denk ik dat ik wel goed zit, al heb ik zelf totaal geen ervaring met DJI en/of het gebruik van een telefoon. Ergens ben ik daar dus huiverig voor. Ook of mijn galaxy S7 daar geschikt voor is enzo. En in combi met de nieuwe opkomende regelementen weet ik dus ook niet goed of ik er juist aan doe mijn oog op de DJI Mavic Air 2 te laten vallen ??

Het lijkt me geweldig dat dingetje zo in te kunnen klappen en in mn rugzak of fietstas te doen, of achter in mn busje te leggen tijdens een trip. Dat is toch wel even anders dan die enorme koffer van de yuneec.

Hier zijn vast wel een paar leden die het uitlezen van dit epistel volbracht hebben en misschien een reactie willen geven waarom ik nu juist gerust WEL of juist ABSOLUUT NIET die mavic air 2 zou moeten kiezen, wel of niet voor oud en nieuw nog moet aanschaffen en of mijn zorgen of twijfel ongegrond zijn of niet? Ik zou het erg waarderen !

Super bedankt alvast. En mocht er iemand zijn die een beetje indruk wil hebben van wat ik dan een beetje in elkaar knutsel op mn laptopje moet maar even een gil geven.

Thanks!!
 
Hoi, wat een intro! Leuk om te lezen.

De Q500 was destijds best een stoere drone, maar wel een bakbeest (en behoorlijk gedateerd inmiddels). Ik denk dat de Mavic Air 2 een prima alternatief is. Bekijk mijn review van deze drone, inclusief voorbeelden van video's en foto's die ik met deze drone heb gemaakt. De Mavic Air 2 is naar mijn mening de meest veelzijdige drone van dit moment en biedt een prima trade-off tussen compactheid en beeldkwaliteit.

Check wel even of je telefoon wordt ondersteund i.c.m. de DJI Fly app, dat weet ik zo 1-2-3 niet. Verder moet je even in het achterhoofd houden dat je voor deze drone wel een examen moet gaan doen. Per 31 december 2020 komt er nieuwe regelgeving. Omdat de Mavic Air 2 meer weegt dan 500 gram krijg je te maken met Open categorie A2. Sowieso zal je je als dronevlieger moeten gaan registreren. Hierbij meer info over opleiding+examen, en over de registratieplicht.
 
Dank voor je reactie. Ik zal me daar wel eerst even goed in verdiepen dus. Ik heb even vluchtig gekeken, maar het ziet er dan naar uit dat je zelfs met een droon(tje) van dit formaat jezelf niet alleen hoeft teregistreren maar ook nog een praktijkexamen moet gaan volgen? Ik had een beetje goede hoop dat het wellicht alleen bij een registratieplicht van het apparaat zelf zou blijven, en inderdaad een online test.
Het is niet dat ik tegen een test op zie hoor. Vliegen lukt me prima. Zit er alleen even aan te denken dan wat er allemaal bij komt kijken en of je dan nog zo 'vrij' kunt vliegen als dat ik voor kort deed - de huidige droneregels in acht nemend natuurlijk.
Best lastig. Zo'n mooie hobby, met dit soort keuzes. Vandaar ook de titel, nieuwe drone, stoppen of doorgaan. Of kijk ik er te zwaar tegenaan ?
 
Om in Open categorie A2 te mogen vliegen moet je 2 (online) opleidingen en examens doen: eerst de basis (A1/A3), daar het uitgebreidere A2. Je hoeft geen praktijkexamen te doen, maar moet alleen verklaren dat je enige praktijkervaring hebt. Dat is in jouw geval geen probleem! Zie ook hier een overzichtje van aanbieders en prijzen. Al met al ben je gauw 200 euro verder, nog los van de kosten voor registratie en afgifte dronebewijzen bij de RDW.
 
Als je het niet ziet zitten om met opleidingen en examens aan de slag te gaan, dan kun je natuurlijk ook nog kiezen voor de DJI Mini 2 (review). Deze drone weegt minder dan 250 gram, en dat betekent dat je vrijgesteld wordt van de examenplicht. Registratie van jezelf is nog wel aan de orde. Ik was zelf aangenaam verrast door de beeldkwaliteit. Ik durf zelfs wel te stellen dat de beeldkwaliteit van deze drone beter is dan die van je oude Q500.
 
Allereerst dank dat je al zoveel reply's geeft op deze topic. Kiezen en keuze maken blijft lastig, en ik kom daar niet zo 1, 2, 3 uit. Ik wil echt niet het risicolopen dat ik met minder uit kom dan wat ik van de q500 gewend ben, al lijken de resenties van de mini 2 best oke. Het is dan eigenlijk jammer dat de mavic air 2 net 50 gram te zwaar is zegmaar. Toch lijken me de verschillen tussen de mini 2 en de mavic air 2 aanzienlijk. Hoe raak ik overtuigd? Tuurlijk, de keuze maak je zelf. In hoeverre is het een opgave en/of geknooi om alles te registreren ? En ik krijg niet goed in mijn hoofd het beeld van bij welke drone je nu alleen een online toets moet doen + registratie, of wanneer je nu een online toets + extra (online) toets + een praktijktoets (vliegtoets) moet doen ?
Dat dus iedere drone met een camera er onder geregistreerd moet worden (ongeacht het gewicht) is me nu duidelijk. Correct?
En iedereen die een drone vliegt met een camera er onder dient ook een bewijs van het rdw te hebben... (dat heeft dus weer met die toets te maken dan?) tsjongejonge, ik voel me een beetje onnozel zo met die vragen, ondanks dat ik het zelf ook gelezen heb. Wellicht denk ik te moeilijk.

De mavic air 2 is boven de 500 gram dus dan moet ik wat (?) - wat ik bij de mini niet hoef?

Onderstaand een link naar 1 van mijn yuneec shots van dit jaar. Kan de mini 2 dat ? Of krijg ik spijt van de mini 2 ?
 
Om in Open categorie A2 te mogen vliegen moet je 2 (online) opleidingen en examens doen: eerst de basis (A1/A3), daar het uitgebreidere A2. Je hoeft geen praktijkexamen te doen, maar moet alleen verklaren dat je enige praktijkervaring hebt. Dat is in jouw geval geen probleem! Zie ook hier een overzichtje van aanbieders en prijzen. Al met al ben je gauw 200 euro verder, nog los van de kosten voor registratie en afgifte dronebewijzen bij de RDW.
Damn, lees ik nu net deze reactie van jou ! Sorry, ik moet nog ff wennen hier. Dank !
 
Onderstaand een link naar 1 van mijn yuneec shots van dit jaar. Kan de mini 2 dat ? Of krijg ik spijt van de mini 2 ?
Dit is een 1080P [HD] opname. De vraag sie je stelt is in dit opzicht opmerkelijk omdat je eigenlijk al geen gebruik maakt van de mogelijkheden van de Q500 om in UHD Resolutie te filmen. Als dit jou gebruikelijke standaard is zou de DJI Mini prima voldoen.
Anders wordt het verhaal als je videokwalteit wat hoger op je prioriteitenlijstje hebt staan. In dat geval wordt de DJI Mini een tegenvaller.
De AIR2 zou daarintegen wel een goede keuze zijn. De grotere sensor, HEVC H265 codec support, en de 125Mbit Bitrate is is van niet te onderschatten waarde ten opzichte van een Mini wat de kwaliteit van de video aangaat. Daarbij past de Air2 Prima in je budget. Ja je zal de iets uitgebreidere variant van de opleiding moeten volgen maar zo'n onoverkomelijke barriere is dat heus ook weer niet. En als je 1000EUR voor een Drone uit kan geven past die 200 euro opleiding er ook nog wel bij toch ? Dat het allemaal wat onduidelijk is is voor velen met jou het geval, maar daar is tenslotte de opleiding voor bedoeld ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RaghnallDlanor
Allereerst dank dat je al zoveel reply's geeft op deze topic. Kiezen en keuze maken blijft lastig, en ik kom daar niet zo 1, 2, 3 uit. Ik wil echt niet het risicolopen dat ik met minder uit kom dan wat ik van de q500 gewend ben, al lijken de resenties van de mini 2 best oke. Het is dan eigenlijk jammer dat de mavic air 2 net 50 gram te zwaar is zegmaar. Toch lijken me de verschillen tussen de mini 2 en de mavic air 2 aanzienlijk. Hoe raak ik overtuigd? Tuurlijk, de keuze maak je zelf. In hoeverre is het een opgave en/of geknooi om alles te registreren ? En ik krijg niet goed in mijn hoofd het beeld van bij welke drone je nu alleen een online toets moet doen + registratie, of wanneer je nu een online toets + extra (online) toets + een praktijktoets (vliegtoets) moet doen ?
Dat dus iedere drone met een camera er onder geregistreerd moet worden (ongeacht het gewicht) is me nu duidelijk. Correct?
En iedereen die een drone vliegt met een camera er onder dient ook een bewijs van het rdw te hebben... (dat heeft dus weer met die toets te maken dan?) tsjongejonge, ik voel me een beetje onnozel zo met die vragen, ondanks dat ik het zelf ook gelezen heb. Wellicht denk ik te moeilijk.

De mavic air 2 is boven de 500 gram dus dan moet ik wat (?) - wat ik bij de mini niet hoef?

Onderstaand een link naar 1 van mijn yuneec shots van dit jaar. Kan de mini 2 dat ? Of krijg ik spijt van de mini 2 ?

Ik heb je video bekeken (mooie beelden) en ik durf wel te stellen dat je er zelfs met de Mini 2 qua beeldkwaliteit op vooruit gaat. Geen gebolde horizon meer, hogere bitrate dan de Q500 (beter behoudt van details, minder 'wolligheid'), en ook 4K. Zelf was ik vanaf het begin af aan al niet echt heel erg onder de indruk van de camera van de Q500. Maar waarom bekijk je niet op Youtube wat video's die anderen met de Mini 2 hebben gemaakt?
 
  • Leuk
Waarderingen: RaghnallDlanor
Heren, allebei heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat waardeer ik heel erg. Op de reactie van rcee dat ik uit de q500 niet gehaald heb wat er uit te halen valt begrijp ik. Ik kan ook wel uitleggen waarom. Eerst moet ik echter wel even zeggen dat ikzelf echt geen verstand heb van de fototechnische zaken als 4K, HDR, 1080 HD enzovoort. Ondanks dat ik van fotograferen en filmen houd, hebben dingen als sluitertijd en iso dingen me niet zo kunnen triggeren me er in te verdiepen dat ik daar mijn hoofd bij kon houden om me daar in te verdiepen. Ik lees ook amper tot nooit een boek, ben na twee bladzijden mijn geduld alweer kwijt en ga wat anders doen. Dat zal wel psychisch zijn. Ik ben me weldegelijk bewust dat dit soort zaken van belang zijn, maar dat lukt me gewoon niet me daar in in te lezen.
Wel ben ik erg kritisch als ik naar beelden kijk. Al lijkt dat misschien tegenstrijdig omdat ik met lagere resolutie's of mogelijkheden gevlogen en gefilmd heb met de q500. Maar ik ben destijds met mijn instellingen aan het knooien gegaan omdat mijn laptop het anders gewoon niet aan kon en constant haperde, blokjes gaf of domweg steukelde. Ik ben toen opzoek gegaan naar een instelling waarbij de laptop dat niet meer deed en ik wel de beelden vloeiend kon zien. Ik heb ook tot voor kort gewoon een bakbeest van een breedbeeld tv gehad zegmaar. Een jaar terug was die kapot en heb me zo'n plat ding gekocht, een smart tv. Ik draag dingen totdat het af is of gebruik iets tot het kapot is. Oke, dat terzijde.

Ik bekeek mijn filmpjes dus alleen op de laptop tot voor kort, en de instelling die ik daarvoor gebruikte van de q500 'voldeed'. Uiteraard zie ik ook prachtige beelden voorbij komen van andere mensen met andere type drones op youtube. Toch heb ik altijd genoten van mijn eigen beelden, domweg omdat dingen vanuit de lucht bewonderen mij nog steeds fascineert.

Als ik een film upload naar youtube kan ik hem mooier op tv bekijken dan dat ik hem van de laptop naar tv stream. Kan ook zijn dat ik niet goed snap hoe ik van laptop naar tv moet streamen natuurlijk. Maar volgens mij maakt mijn laptop van het filmpje sowieso een andere verhouding? Wat ik zeg, ook van dat soort zaken heb ik niet zo veel verstand. Ik kan vliegen, zie ideeën vanuit welke hoek etc, kan een beetje geinig een filmpje in elkaar knuppen op mijn laptop, maar aan overige dingen als RAW en bewerken en dat soort zaken doe ik niet, snap ik niet, heb ik geen zin in om uren achter te zitten om films te bewerken. Ik heb dan namelijk nóg meer hobby's.

Ik heb de q500 even opgestart en check de settings:

1920x1080F50 heb ik hem op staan. Op die manier kan ik het best goed zien. Maar zoals gezegd, daar staat ie op sinds mn oude laptop. Die is inmiddels ook vervangen en ik heb een andere laptop.

De settings zou ik aan kunnen passen naar 2560x1440 F25 of F30
of 3840x2160 F25 of F30

Is 1 van die bovengenoemde standen dan ook een optie op de mini 2 ? (ookal heb ik dat tot dusver niet gebruikt nog)

Ik heb de settings nu eens veranderd in mijn remote en wil wel even een stukje filmen dadelijk. Probleem is alleen dat de drone en accu's niet meer je van het zijn en al binnen tien minuten melding geeft te moeten landen omdat de accu's niet goed zijn,

Ik heb wat recensies en filmpjes bekeken op youtube. Tis niet zo dat ik gisteren net begonnen ben met verdiepen. Heb ook filmpjes gecheckt die de mini2 en de air 2 vergeleken. Er zijn logischerwijs verschillen, maar ik hoorde ze ook zeggen dat ze eigenlijk verbaasd zijn met hoe dicht eigenlijk de mini2 qua beeld bij de air2 in de buurt komt.

Zoals ik eerder al zei, kwam ik qua gevoel, onderzoek en gedachten wel uit bij de Mavic Air 2 maar komt daar wat bij kijken qua registratie en toetsing. Dat vind ik wel erg jammer. 1000 euro is mijn budget, dat is het probleem niet, maar als het qua toetsing enzo ook weer begint met 200 euro erbij en dan nog een ditje en datje dan denk ik dus... zoals de titel al zegt, doorgaan of stoppen ? Ik begrijp goed dat er regels moeten komen en dat ik er niks aan ga veranderen. Er zijn ook mafklappers bij die die dingen niet op correcte wijze inzetten. Dus ja, ergens wel logisch. Maar waar houd het op ?

Ik was er voor mezelf wel achter dat ik het te mooi vind om te doen om dan dus maar te zeggen van dan stop ik. Hobby's mogen geld kosten, daar zijn het hobby's voor. Maar na het lezen van de regelementen en restricties sta ik eerlijk gezegd toch een beetje in dubio. Als de mavic Air2 nou maar 50 gram lichter was, dan had ik geen dilemma...

Ik zal nog wat filmpjes kijken van mensen met de mini2 van DJI. Ik zal ook kijken of ik er nog een korte vlucht uit kan persen met m'n q500 in de setting 3840x2160 F30 vanmiddag. Die zal ik dan eens in mijn laptop checken en vergelijken, en eens uploaden naar youtube vanavond.

Mijn vraag voor hier is dan, van de bovengenoemde settings:

1920x1080F50 gebruik ik nu
2560x1440 F30 zal ik straks proberen
net als 3840x2160 F30 zal ik straks ook proberen.

Mijn vraag, bij welke van de bovengenoemde settings zou dan de mini 2 in de buurt komen ?
 
3840x2160 F30 geeft de hoogste kwaliteit. De Mini 2 kan ook in deze resolutie filmen.
 
Thanks. Goede filmpjes. Heb even 1 gekeken en ga vanavond de rest bekijken. Doch, als de mini 2 in net zo'n hoge resolutie kan filmen - hoger dan waar ik nu in film... waarom zou ik dan niet voor de mini 2 gaan maar voor de Air 2 ?
Het gaat er nu wel om spannen in de keuze details. Vergeleken met mijn q500 waar ik het jaren mee gedaan heb.
 
@ rcee - de links naar filmpjes die je hebt geplaatst, zijn gefilmd met de mini2 ?
 
Thanks. Goede filmpjes. Heb even 1 gekeken en ga vanavond de rest bekijken. Doch, als de mini 2 in net zo'n hoge resolutie kan filmen - hoger dan waar ik nu in film... waarom zou ik dan niet voor de mini 2 gaan maar voor de Air 2 ?
Het gaat er nu wel om spannen in de keuze details. Vergeleken met mijn q500 waar ik het jaren mee gedaan heb.
Het verschil zit 'm in de sensor. De sensor van de Mini 2 heeft een diagonaal van 1/2,3", die van de Mavic Air 2 1/2" (iets groter). Over het algemeen geldt dat een grotere sensor betere beeldkwaliteit oplevert, want meer lichtgevoeligheid. Denk aan het beter om kunnen gaan met grote contrastverschillen en minder ruis als er minder licht is.

Je gaf aan dat je niet zo heel graag leest, maar ik zou je toch aanraden om eens te kijken of mijn boek over dronevideo's maken niet wat voor je is (www.dronevideosmaken.nl). Hierin staan alle basics uitgelegd, incl. tal van voorbeelden.
 
Nogmaals dank ! Ik waardeer jullie berichten, en ik heb al mooie dingen voorbij zien komen hier op dronepilots.nl

Ik heb inmiddels de mini2 van dji besteld, de fly more combo. Ondanks het feit dat mijn allereerste onderzoeken en keuze op de mavic air 2 gevallen was ben ik toch wat terughoudend met het oog op de aanstaande drone regelementen.
Ongetwijfeld zal de air2 robuuster, krachtiger en qua capaciteit beter zijn dan de mini2. Ongetwijfeld. Maar door het zien van filmpjes, zowel hier als elders, in combi met verschillende recensies en vergelijkingen heb ik besloten nog voor nhet nieuwe jaar dus de mini2 te bestellen. Qua capaciteit waarmee ik nu vlieg (Q500 - nog op de 1920x1080F50 ) en het zo beluister dat de mini2 gelijk en zelfs nog een stapje hoger kan, denk ik en geloof ik niet dat ik qua beeld er op achter uit ga. Qua formaan vliegen zal het wel een groot verschil zijn !

Ik wacht de drone regelementen dus maar af, en wie weet wat de toekomst brengt. Om het geld is het niet over gegaan mbt de air2, maar toch die drone regelementen en als dat om en nabij de 200 euro komt is toch wel 20 % van de aanschafprijs. En ook dat heb ik wel, maar vind het gewoon niet tof. Iedereen mag zomaar een hond, kat of vuurwerk... en op jaarbasis zijn daar toch meer problemen mee, en tja.. ach nou ja daar is deze topic ook niet voor om te discussieren.

Ik zie het wel. Misschien over twee jaar eens verder kijken hoe de zaken er voor staan. Ik kijk toch uit naar het in ontvangst nemen van de DJI mini2 moet ik zeggen. De vergelijkingen en filmpjes die ik gekeken heb lijken me niet raar. We gaan het zien.

Ik ga zeker je link even bekijken. Heel erg bedankt hoor !
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager