Tweede drone, nieuwe aanvraag?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

nik

New Member
Lid geworden
25 apr 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
30
Locatie
zwolle
Hoi Dronevliegers,

Omdat ik beroepsmatig dronefoto's en -video's wil gaan maken, heb ik besloten om mijn ROC-Light te halen. Ik ben inmiddels geslaagd voor mijn theorie-examen en ben nu bezig met mijn aanvraag voor IL&T. Ik sta op het punt om mijn dog-tag te gaan plaatsen op mijn Phantom 3SE.

Maar nu: ik ga eind mei op reis en wil mijn drone meenemen om tijdens het reizen natuurshots te gaan maken en deze wellicht te gebruiken voor mijn werk (ik heb een videoproductiebedrijfje en ben verslaggever) of om te verkopen. Ik weet niet of dit gebeurt, maar het zou kunnen. Mijn Phantom 3SE vind ik te groot om mee te nemen en ik zit eraan te denken om tweedehands een compacte drone bij te kopen, speciaal voor het reizen.

..Ik ben overigens van plan om, als de kleinere drone goed bevalt, gewoon de kleinere drone professioneel te gebruiken en mijn Phantom te verkopen. Wat zouden jullie me aanraden om te doen?

En is er iemand die dit kan bevestigen: ik meen dat elke wijziging aan je ROC-light €117 kost. Klopt dat? Zou inhouden dat, als ik inderdaad die tweede drone koop, ik €117 kwijt ben aan de eerste wijziging van mijn ROC-light, namelijk de registratie van drone 2. En wanneer ik mijn Phantom verkoop, moet ik dit ook wijzigen voor €117. Dus met de koop van 1 extra drone ben ik 2x €117 kwijt = €234. Kan iemand bevestigen of deze denkwijze juist is?

Dank, bij voorbaat!
 
Laatst bewerkt:
Je denkwijze klopt inderdaad (bedragen niet gecheckt, maar klinkt OK).
Je zou kunnen proberen het tot één wijziging te beperken door zowel de ene bij- als de andere af te schrijven in één wijziging, maar daar blijft het wel zo’n beetje bij.
Maar of dat überhaupt voor eind mei gaat lukken...?

En als je dan op reis gaat, ga je dan naar het buitenland? Want voorlopig is het nog ieder land voor zichzelf, qua regelgeving...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: nik
Thanks! En daar zeg je me wat ja, over de regelgeving. Ik ga inderdaad naar het buitenland, naar Colombia. Na een snelle Googlebeurt leek ik te zien dat er op zich geen rare restricties zijn om daar te dronen (mits je binnen zoveel meter blijft vliegen, niet in (alle) nationale parken, dat soort...) Maar ik heb geen idee of dat voor professioneel gebruik hetzelfde geldt. Zou betekenen dat ik zonder registratie van de kleine drone gewoon kan vliegen, maar ze later toch hier in Nederland kan verkopen, toch? Zou een hoop oplossen ;)
 
Ik vermoed zomaar eens dat ze in Colombia niet veel om je ROC(-light) geven. ;) Dus ik zou me over de registratie en wijzigingen pas na je reis druk maken.
Verder zegt
Worldwide drone regulations | Drones-and-pilots.com

*You must take a private pilot class at an institution authorized by the Aeronautica Civil.

*You must have insurance that covers damage to third parties.

*You must establish communication with the nearest airport control tower before and during every flight

*You must file a flight plan with the aviation authority at least 15 working days prior to your intended flight date.
... wat ik persoonlijk een beetje overdreven vind.
Maar ik zou ook weer geen ruzie met de lokale handhavers willen...