Twijfel aeret

Dennis Mengerink

Well-Known Member
Lid geworden
3 feb 2018
Berichten
715
Waarderingsscore
254
Punten
63
Leeftijd
49
Locatie
Hengelo(Ov)
Dag iedereen, even de volgende puzzel over Vliegveld Twente. Volgens Aeret is het verboden voor recreatieve drones in de ATZ&RMZ, terwijl je tenzij er een Notam actief is wél in de TGB mag vliegen. Als je op het gele vlak klikt mag je daar recreatief beperkt wél vliegen. Dit klinkt mij zeer krom in de oren, je zou het andersom verwachten. In de kern verbod, en daar omheen beperkt. Op de ASR-app is hier echt helemaal niets over aangegeven. Hoe interpreteren jullie deze kaart?aeret twente.jpguitleg.png
 

Eric-Jan

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
1.073
Waarderingsscore
379
Punten
83
Leeftijd
54
Locatie
Haarlem
Website
ericje.blogspot.nl
Het zwaarste criterium geldt.
Het verschil in de gebieden zit in de hoogte en is voor drone vliegers niet van belang (zo hoog mag je sowieso niet), maar voor ander luchtverkeer wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr

Dennis Mengerink

Well-Known Member
Lid geworden
3 feb 2018
Berichten
715
Waarderingsscore
254
Punten
63
Leeftijd
49
Locatie
Hengelo(Ov)
Oke, dat is duidelijk. Beetje vreemd dat het dan alsnog op DRONE-aeret staat, lekker verwarrend dus. Bedankt voor je antwoord


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 

Eric-Jan

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
1.073
Waarderingsscore
379
Punten
83
Leeftijd
54
Locatie
Haarlem
Website
ericje.blogspot.nl
Ja, klopt.
Maar Aeret haalt zijn info uit de officiële luchtvaartpublicaties en waarschijnlijk goeddeels geautomatiseerd. Los van het hoogteverschil kan er voor bepaalde categoriën luchtverkeer andere beperkingen gelden dan voor andere categoriën. vandaar dat er verschillende gebieden (en hoogten) gedefinieerd kunnen worden met een ander doel. Het ene gebied kan gelden gedurende een bepaalde tijd, of alleen "aan" gezet worden per NOTAM, terwijl andere gebieden misschien oor civiel verkeer wèl gelden, maar voor nilitair verkeer niet - of met andere beperkingen.
Waar de verschillende gebieden overlappen wordt het inderdaad wazig, maar voor drone vliegen geldt dat dat eigenlijk bijna alleen mag in luchtruim zonder beperkingen. Uitzondering daarop zijn laagvlieggebieden, waar wel gevlogen mag worden, maar waar aanvullende maatregelen (waarnemer) nodig zijn om dat veilig te laten gebeuren. Dat noemen ze dan "beperkingen", omdat je niet geheel "vrij" bent om te vliegen. Nagenoeg alle andere beperkingen, zoals bijvoorbeeld een TMZ (Transponder Maandatory Zone) of een RMZ (Radio Mandatory zone) sluiten effectief het drone vliegen uit, omdat bijvoorbeeld een drone geen transponder heeft (een hele enkele uitzondering daargeleaten) en de vlieger over het algemeen niet gerechtigd is te zenden met een radio op de luchtvaartband. Beide zijn ook vereist om in gecontroleerd luchtruim (alles wat geen luchtruim klasse G is) te mogen vliegen, dus dat is i.h.a. voor drones een no-go. In ieder geval voor hobbymatig vliegen,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr

peSHIr

Well-Known Member
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
975
Waarderingsscore
303
Punten
63
Leeftijd
46
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Precies. Vanuit (met uitzondering van laagvlieggebieden) "je mag er alleen met een drone vliegen als er helemaal niets aangegeven wordt) zit je het best.

Al zijn er veel meer grijze uitzonderingen natuurlijk, zoals Natura 2000 gebieden die dronevliegen niet verbieden (nou ja, expliciet wel toestaan, hoe moeilijk te allemaal te achterhalen is..), en gebieden met een tijdsafhankelijke beperking die met NOTAMs ingeschakeld worden, maar wel altijd op dit soort kaarten staan aangegeven, omdat de definitie van het betreffende gebied officieel is aangegeven in de staatscourant.