Uitkomst lezersonderzoek 2021: kwart dronepiloten vliegt wel eens beroepsmatig

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Uitkomst lezersonderzoek 2021: kwart dronepiloten vliegt wel eens beroepsmatig

Een kwart van de dronepiloten in Nederland en België vliegt wel eens beroepsmatig met een drone, blijkt uit een onderzoek onder ruim 600 lezers van Dronewatch. Dat doet men voornamelijk in de Open categorie, die vorig jaar werd ingevoerd als onderdeel van de Europese regelgeving. Naast fotografie en film zijn toepassingen op het gebied van vastgoed, de bouw en inspecties in opmars.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy
Dan ben ik ook benieuwd hoeveel daarvan ‘sjoemelen’, aangezien in de meeste gevallen vergunning aangevraagd moet worden. Dan ga je al snel in de specific categorie vallen.
Ook zal je je, in de open categorie, apart moeten verzekeren wanneer je als hobbyist er je werk (betaald dus) van maakt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dan ben ik ook benieuwd hoeveel daarvan ‘sjoemelen’, aangezien in de meeste gevallen vergunning aangevraagd moet worden. Dan ga je al snel in de specific categorie vallen.
Kun je iets specifieker zijn met 'in de meeste gevallen zal een vergunning aangevraagd moeten worden'? Waar denk je dan aan? In de Open categorie is namelijk best veel mogelijk, uitgezonderd vluchten in CTR's, boven havengebieden, nachtvliegen. Zeker als je met een zeer lichtgewicht drone vliegt... dan mag je in sommige gevallen zelfs meer dan nu nog mogelijk is in Specific! (vliegen boven ongecontroleerd grondgebied)
Ook zal je je, in de open categorie, apart moeten verzekeren wanneer je als hobbyist er je werk (betaald dus) van maakt.
Dat klopt inderdaad. De grote vraag is of mensen zich daar bewust van zijn.
 
Iets specifieker: inspectie bruggen, gebouwen en kunstwerken zul je van dichtbij moeten doen.
Dan ben je al specifiek bezig.
Ook met de mini behoor je afstand te houden tot openbare objecten.
In heel sommige gevallen zal het wel mogelijk zijn om te kunnen filmen. Denk b.v aan viaducten/kunstwerken in ‘the middel of nowhere’



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik mis de 2022 editie van het lezersonderzoek ?
 
Ik mis de 2022 editie van het lezersonderzoek ?
Ik ben blij dat iemand het mist ;)

Ja klopt, ivm een prive verhuizing in december ben ik er gewoon niet aan toegekomen om dit onderzoek te houden. Ook had ik geen tijd om een sponsor te vinden die een paar prijzen ter beschikking wilde stellen voor verloting onder deelnemers, om zodoende meer mensen te motiveren mee te doen.

Er is onlangs wel een enquete online gegaan op Dronewatch, maar die heeft als directe aanleiding de voorgestelde SORA 2.5-problematiek, en is daarmee alleen interessant voor Specific drone-operators.

Ik vind het wel jammer dat het brede onderzoek er niet is gekomen, want het is toch het enige sectorbrede onderzoek gericht op zowel hobbyisten als professionals.