Veel apps zeggen net iets anders....

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Mediapix, 11 mrt 2018.

Tags:
  1. Mediapix

    Mediapix New Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben nieuw hier, sinds een tijd met een Phantom 4 Adv bezig. Ik wil me vooral aan de regels houden, maar ook op zoveel mogelijk legale plekken vliegen.... Nu zie ik, vandaag zondag, dat de Kerkstraat in Velp Gelderland in Airmap in de rechthoek/cirkel net onder vliegbasis Deelen valt, maar in de app Hover net buiten de cirkel Deelen. Hover geeft geen rechthoek aan. Wat nu? En is het zo dat ik wel in door militair vliegveld gecontroleerde ruimte kan vliegen, als het misschien gesloten is? Weekenden enz? Wie weet het zeker?
     
  2. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    69
    Zowel Airmap en Hover zijn onbetrouwbare bronnen, deze zijn pertinent fout. De website Drone PreFlight by Aeret is de enige (niet officiële) bron die klopt en up to date is.

    Als hobbyist ben je ten alle tijden aangewezen op luchtruimklasse G, militair gecontroleerd luchtruim (Klasse D) is net ald civieel gecontroleerd luchtruim (klasse C) ALTIJD een no-go.

    Óók in het weekend wanneer enkele van deze Militaire CTRs inactief zijn. Dan zijn deze gebieden namelijk een RMZ of Radio Mandatory Zone en als hobbyist kun je geen aanspraak maken op een ontheffing daarop.

    Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
     
  3. Mediapix

    Mediapix New Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    dank je wel... toch hoop ik nog op nieuwe ontwikkelingen... de baas vd verkeersleiders school van de NL luchtmacht gaf aan dat er door weekendsluiting misschien iets veranderd in de no fly zones....
     
  4. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    753
    Leuk Bevonden:
    205
    Die vraag heb ik onlangs aan IL&T gesteld. Helaas is dat niet zo. Tenzij die baas bezig is de RMZ op te heffen.
    De luchtruimklasse verandert bij sluiting wel van D naar G (wat zou betekenen dat je daar wèl zou mogen vliegen), maar die RMZ blijft in de weg zitten...


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  5. Mediapix

    Mediapix New Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor je moeite van reactie, lees ik nu dat indien ik gecertificeerd zou zijn, dat ik dan wel in die RMZ ontheffing zou kunnen vragen? En hoe verloopt dat dan? Want ik zie idd Notam's over dronepiloten die voor evenementen vliegen in No fly zones......
    Bij welke instantie dien je dan een Notam in? Hoe gaat dat?
     
  6. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    753
    Leuk Bevonden:
    205
    Poeh, een hoop vraag in één post ;)
    Het komt er op neer dat je flink moet investeren, zowel financieel als qua inspanning, wil je in een RMZ mogen vliegen.

    Voor ROC light hoef je er niet over wakker te liggen, daarmee gaat het niet mogen.
    Volledig ROC is onwezenlijk duur. Voor dat geld kun je ook je PPL (Private Pilot’s License) halen en dat is nog veel leuker vliegen ;).
    Dan heb je ook intussen geleerd waarom, waar en hoe je eenNOTAM verzoek kunt indienen, by the way. Reken op ca €15.000,= voor ROC.

    In een RMZ heb je een radio (transceiver) nodig, met de betreffende vergunning voor het mogen zenden met het ding. Dan heb je nog een opleiding RT VFR nodig (de uitgeklede luchtvaart radiotelefonisch opleiding) om met luchtverkeersleiding te mogen praten. Ook moet je taalvaardigheid Engels getoetst worden (LPE, Language Proficiency Endorsement). Na dat alles ben je zo’n €2.000,= verder.

    Kortom: niet een erg realistisch scenario voor iedereen. Heb je al een vliegbrevet (PPL, CPL, ATPL), dan heb je die investering al gedaan en is het verkrijgen van een ROC iets eenvoudiger en goedkoper te realiseren, maar dan nog is het best een investering om legaal ineen RMZ te mogen vliegen terwijl de meesten dat verbod toch negeren.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  7. Mediapix

    Mediapix New Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    nou nou... bedankt voor de complete uitleg. Ik vroeg het me af omdat ik echt notam zag van roc light vliegers die binnen Deelen ctr vliegen.....
     
  8. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    69
    Dat kan ook prima hoor. Zowel ROC als ROC-L vliegers kunnen middels een apart formulier (elke militaire CTR kent z'n eigen formulier) verzoeken indienen bij de militaire luchtverkeersleiding voor toestemming voor een specifieke vlucht, op een specifieke locatie en tijdstip. Let wel: dit geldt alleen voor militaire CTRs, civiel beheerde CTRs zijn een volledig ander verhaal.

    Die toestemming krijg je overigens lang niet altijd, veel hangt af van de positie van de vluchtlocatie t.o.v. het vliegveld en landingsbanen, evenals het tijdstip i.c.m. luchtverkeersdrukte.

    Wij hebben met 7 van de 8 militaire CTRs een dergelijk convenant o.b.v. toestemmingsformulieren. Hierin worden tevens aanvullende voorwaarden gesteld t.b.v. het kunnen communiceren met de luchtverkeersleiding zónder een RT licentie en RT-apparatuur. De meeste militaire CTRs stellen daarnaast het indienen van een NOTAM verplicht.

    Ps. De door Eric-Jan genoemde ROC kosten à €15.000 zijn nog zeer conservatief. Alleen het opstellen van het Ops Manual conform de meest recente eisen zal je al snel €20-30k aan arbeid (o.b.v. kostprijs, niet eens de commerciële prijs!) kosten. Daar komt nog €10-15k aan leges en opleidingskosten bij.

    Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
     
  9. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    753
    Leuk Bevonden:
    205
    Er zijn een paar convenanten gesloten tussen vliegclubs en MIL AOCS, waarvan er NOTAMs zijn uitgegeven (door AOCS, niet de vliegers) voor modelvliegen binnen MIL CTRs (Woensdrecht heeft ook zoiets). Dat zijn vaste plaatsen en tijden (meestal op de betreffende basis en na 16:00; dan zitten die jongen toch al aan het bier of de nasi). Maar voor een commerciële vlucht binnen een CTR, buiten deze convenanten om, heb ik nog geen NOTAM gezien, ooit.
    Kan zijn dat daar soepeler mee omgegaan wordt nu de luchtruimklasse van D naar G gaat bij sluiting van de basis en ik heb al in geen twee weken meer NOTAMs gecheckt, dus ik kan wat gemist hebben.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  10. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    753
    Leuk Bevonden:
    205
    Bob was net eerder met op “Send” drukken
    Weer wat geleerd. Ik dacht dat “vroeger” alleen volledig ROC houders een dergelijke aanvraag konden doen bij de militaire luchtverkeersleiding.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  11. Sjakie

    Sjakie Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.369
    Leuk Bevonden:
    341
    Die spammer met z'n valse paspoorten en rijbewijzen kan dan misschien wel wat regelen. ;)
     

Deel Deze Pagina