Poeh, een hoop vraag in één post
Het komt er op neer dat je flink moet investeren, zowel financieel als qua inspanning, wil je in een RMZ mogen vliegen.
Voor ROC light hoef je er niet over wakker te liggen, daarmee gaat het niet mogen.
Volledig ROC is onwezenlijk duur. Voor dat geld kun je ook je PPL (Private Pilot’s License) halen en dat is nog veel leuker vliegen
.
Dan heb je ook intussen geleerd waarom, waar en hoe je eenNOTAM verzoek kunt indienen, by the way. Reken op ca €15.000,= voor ROC.
In een RMZ heb je een radio (transceiver) nodig, met de betreffende vergunning voor het mogen zenden met het ding. Dan heb je nog een opleiding RT VFR nodig (de uitgeklede luchtvaart radiotelefonisch opleiding) om met luchtverkeersleiding te mogen praten. Ook moet je taalvaardigheid Engels getoetst worden (LPE, Language Proficiency Endorsement). Na dat alles ben je zo’n €2.000,= verder.
Kortom: niet een erg realistisch scenario voor iedereen. Heb je al een vliegbrevet (PPL, CPL, ATPL), dan heb je die investering al gedaan en is het verkrijgen van een ROC iets eenvoudiger en goedkoper te realiseren, maar dan nog is het best een investering om legaal ineen RMZ te mogen vliegen terwijl de meesten dat verbod toch negeren.
In theorie komt de praktijk overeen met de theorie