Veranderingen op 1-1-2024

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Waarderingsscore
2.953
Punten
113
Leeftijd
47
Website
www.dronewatch.nl
Op 1 januari gaat er weer het nodige veranderen voor dronevliegers: de invoering van Remote ID, de overgang op Cx-labels, en de mogelijkheid om standaardscenario's te declareren, om maar wat te noemen. Op Dronewatch ga ik de komende weken uitgebreid in op alle veranderingen!

drone remote id.jpg

Op 1 januari gaat er weer het nodige veranderen voor dronevliegers: de invoering van Remote ID, de overgang op Cx-labels, en de mogelijkheid om standaardscenario's te declareren, om maar wat te noemen. Op Dronewatch ga ik de komende weken uitgebreid in op alle veranderingen!

Het wordt er niet leuker op, ook de komst van veel drone triggers die misstanden gaan opsporen omdat er door Politie, Brandweer en andere hulpdiensten steeds vaker drones worden ingezet voor civiele diensten. De regels in het luchtruim waren al langer veel strenger als op de weg en de media smult weer als een onverlate onbenul zijn drone bij een no-fly zone in de buurt van een vliegveld laat vliegen en alle triggers op hol slaan, net die ene onbenul die de media volledig opblaast verpest het weer voor die velen die serieus al jaren hun kostbare drone hobby zorgvuldig met gezond verstand uitoefenen.

De 120 meter maatregel is er zo eentje, waar niemand op zat te wachten, veroorzaakt door leeghoofden die op de Facebook groepen pochen met hun opnames waar ze niet hadden mogen vliegen, het is een discussie waar toetsenbord ridders elkaar niet vinden en hard tegen hard gaat met het vingertje naar elkaar wijzen, maar ondertussen het verzieken voor de goedwillenden.

Ik denk, mede door de komst van de Mini 4 pro, veel nieuwe opties heeft, die alleen voorheen door de duurdere en zwaardere drones eigen waren, zoals de Waypoints, de Cruise Controle en de bijna 360 graden sensoren, veel Mavic of andere zwaardere categorie drones, overstappen naar de 249 gram, puur vanuit de beperkende regeltjes ....

De 120 meter maatregel is er zo eentje, waar niemand op zat te wachten, veroorzaakt door leeghoofden die
...
Die 120 meter regel is er vanaf het begin af aan geweest, omdat vanaf 150 meter bemand luchtverkeer mag vliegen en je op een drone geen hoogtemeter hoeft te hebben. Dat is gewoon de standaard luchtruimindeling waar ineens ook drones ergens ingepast moesten worden. Die regel is dus niet veroorzaakt of strenger gemaakt door de genoemde leeghoofden.
Sowieso zijn niet veel regels strenger geworden. Alleen wordt er meer en meer geprobeerd te handhaven en waar dat niet mogelijk blijkt worden regels toegevoegd (certificering piloot en drone, remote-ID, etc.) om te proberen dat wel voor elkaar te krijgen. Dat zal nooit helemaal lukken, natuurlijk, omdat juist diegenen die lak aan de regels hebben ook precies daardoor niet op te sporen zijn. Die gaan bijvoorbeeld geen remote ID op hun drone monteren (is sowieso wel een drempeltje voor de meesten, schat ik zo in) en op hun nieuwe drone proberen uit te schakelen (dat zal vast ook wel kunnen met een illegale hack).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blijft de vraag voor velen:
Betekent dit overigens dat legacy drones zonder Remote ID na 1-1-2024 niet meer gebruikt mogen worden?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat betekent het uitdrukkelijk niet (zie dit Dronewatch-artikel) : Remote ID: hoe zit het met de privacy van dronevliegers? | Dronewatch

1703589427985.png

Lees meer hierover op Rijksoverheid.nl: Nieuw Cx-keurmerk voor drones

1703611635861.png
1703589968934.png

Laatst bewerkt:
Twijfel wat verstandig is om de Mini 3 pro te voorzien van een C0 label of niet. Wij vliegen nooit hoger dan 120m dus op basis daarvan lijkt het ons raadzaam om wel aan alle labeling te voldoen om maar enige toekomstige negatieve gevolgen te voorkomen.

Dat gezegd te hebben staat overal dat de regels op 1-1-2024 ingaan maar nergens tot wanneer je deze toevoeging mag of moet toevoegen. Kan het ook na 1-1-2024 of is de ingangsdatum ook de definitieve toevoegingsdatum.

Ik heb besloten het C0 label te laten zitten. 120m vind ik hoog zat, wat het in Zwitserland gaat worden zie ik wel. Maar denk daar ook geen last van te hebben. Zover ik begrijp is de meeting vanaf waar je start in de bergen. Zo weet ik ook zeker dat er na updates geen gekke dingen gaan gebeuren. Ik gebruik de Mini 4 Pro hobby matig, prima zo.

De laatse bovenstaande reacties suggereren dat een C# label de 120m grens laat vervallen. Heb ik iets gemist? Of heeft C# markering niks met toegestane hoogte te maken?

Maximale hoogte voor de open categorie is 120m met of zonder label maakt daarin volgens mij geen verschil.

"Een drone met Remote ID zendt continu een signaal naar de omgeving. Dit signaal bevat informatie waarmee de drone is te herkennen. Het maakt gebruik van wifi of bluetooth om een signaal te versturen. Remote ID werkt snel, maar heeft een beperkt bereik. U kunt de drone alleen ‘zien‘ als u binnen het bereik van het signaal bent."

Een wifi of bt-signaal reikt niet zo ver. Dus ik denk dat het gewone publiek met een simpele dronescanner app absoluut geen drone kan opsporen?
Speciale opsporingsdiensten zullen ongetwijfelt andere apparatuur gebruiken om je remote-id op te vangen.

Die zullen er vast wel zijn of anders komen. Men is gek op dat soort apps en het ontwikkelen ervan.

. Ik bedoel eigenlijk de apps voor de geinteresseerde/bezorgde burger om alle dronebewegingen boven zijn tuin te volgen.
Worden aan het einde van de video besproken, heb je waarschijnlijk gemist: