Vergelijking Opleidingen voor vliegbewijs?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jan Hoogland

New Member
Lid geworden
21 mrt 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
67
Locatie
leidschendam
Hallo allemaal,
Is er ergens een vergelijking van de opleiders voor het vliegbewijs A1-2-3?
Een paar tientjes verschil vind ik niet zo belangrijk.
Als er geen vergelijking is, houd ik me aanbevolen voor jullie ervaringen.
 
Ik heb onlangs de cursus A1/A3+ A2 gedaan bij Drone opleiding volgen?
Vrij korte cursus, duidelijk leesbaar en bij sommige onderwerpen een filmpje bijgevoegd.

Het helpt wanneer je al een luchtvaart achtergrond hebt, zo niet dan zul je wat vaker een vraagteken hebben.

Mocht je vragen hebben over de inhoud van de cursus dan hoor ik het wel.
 
Ik heb prima ervaringen met Dutch Drone Academy. Ik vond de materie duidelijk en de bijbehorende info, zoals de ‘verplichte verklaring van zelfopleiding’ en de bijbehorende instructie voor deze zelfopleiding.
 
Ik heb ik in september/oktober 2020 de ROC-light opleiding bij Droneclass gevolgd.
Duidelijk en prima vormgegeven online lesmateriaal, aangevuld door extra theorie-uitleg op locatie (bij de baas) en een praktijkles.
Doordat de baas de ontheffingen niet voor 31-12-2020 geregeld had en een en ander vervolgens onder de nieuwe Europese Droneregeling kwam te vallen, begin deze maand opnieuw de -online- opleidingen voor A1/A3 en vervolgens A2 bij Droneclass gevolgd en in een vloek en een zucht examens en bijbehorend vliegbewijs/vaardghiedsbewijs behaald.
Prima begeleiding, ook online. Bij de RDW makkelijk alles kunnen aanvragen doordat Droneclass eea goed beschreven en geregeld had.

Ik denk eerlijk gezegd, ook al ken ik momenteel maar één aanbieder, dat het in NL niet zo veel verschil uitmaakt waar je de cursus volgt.
De vliegscholen moeten aan een vastgestelde standaard voldoen om deze cursussen te mogen aanbieden in NL en worden hierop gecontroleerd, waarmee ook een stuk kwaliteit gewaarborgd wordt. En de prijzen voor de online cursussen bij de diverse vliegscholen liggen ook niet super veel uit elkaar wat ik zo zie.

Ik heb om daarna eens wat te vergelijken de online A1/A3 cursussen in achtereenvolgens in Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk gevolgd (allen gratis) en bijbehorende examens en vliegbewijzen online behaald (ook gratis).
Duitsland en Oostenrijk maken onderling gebruik van dezelfde informatiebronnen, database en examenvragen, alleen in Duitsland moest ik een toelatingstest en een minimum score behalen voordat ik op examen mocht en in Oostenrijk ontbrak die toelatingseis.
De cursus zelf vond ik kwalitatief (vormgeving en informatiemateriaal) in Luxemburg beter in elkaar zitten.
In Duitsland/Oostenrijk stond in het Engelstalige deel van de cursus en vragen trouwens storend veel taalfouten, dus ben ik maar op de Duitstalige versie overgestapt. In Luxemburg was het Engelse taalniveau duidelijk een heel stuk beter.

De examinering vond ik dan weer in Duitsland-Oostenrijk beter.
Onder de Luxemburgse alternatieve meerkeuze-antwoorden zaten er voor mijn gevoel veel meer antwoorden die je direct kon wegstrepen zonder uitgebreide kennis van zaken, terwijl de Duits-Oostenrijkse alternatieve antwoorden al wat meer kennis vereiste. Daar zaten veel minder antwoorden in die je direct als niet ter zake doend kon afstrepen.

Een duidelijke tekortkoming van alle drie (Lux, Dui en Aut) is naar mijn idee dat er geen enkele vorm van identiteitscontrole is.
In NL werd mijn identiteit zowel bij de vliegschool als bij de RDW-aanvraag (middels DigiD) gecontroleerd.
In de drie buitenlandse cursussen werd nergens een identificering van welke aard dan ook gevraagd.
Mijns inziens is dat vragen om problemen als dit in de toekomst niet wordt opgelost.
Het maakt de drempel om online cursus te volgen voor niet-ingezetenen een stuk lager, maar het geheel wordt ook fraudegevoeliger.

Frappant vond ik dan weer dat je in Luxemburg minimaal 75% van de vragen goed moest hebben, terwijl in Duitsland-Oostenrijk de examenvragen in categorieën waren verdeeld en je in elk van de afzonderlijke categorieën achtereenvolgens minimaal 75% moest scoren.
Dat maakt dat feitelijk -indien de moeilijkheidsgraad van de vragen identiek zou zijn- de drempel om het Luxemburgse examen te behalen lager ligt.

Wellicht wordt dat laatste duidelijker aan de hand van een getallenvoorbeeld:
examen 1: 40 vragen, te behalen score: 75% = 30 goed. Welke vragen goed zijn maakt niks uit, als er maar 30 goed zijn.
examen 2: 40 vragen, verdeeld over bv 20 vragen in cat.1, 12 in cat.2 en 8 in cat.3. Te behalen scores minimaal 15 goed in cat.1, 9 in cat.2 en 6 in cat.3
Wie in examen 1 de laatste 3 vragen fout maakt is ruim geslaagd, want 37 op 40 goed is dik boven de 75%
Wie in examen 2 de laatste 3 vragen fout maakt is gezakt, want in cat.3 slechts 5 van de 8 = 62,5% goed, ondanks dat in totaal over het gehele examen bezien de score boven de 75% ligt....


Als toevoeging nog wat links:

1. De Luxemburgse online training (ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol)
2. De Duitse online training (Luftfahrt Bundesamt)
3. De Oostenrijkse online training (Austro Control)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Jan Hoogland
Ik heb ik in september/oktober 2020 de ROC-light opleiding bij Droneclass gevolgd.
Duidelijk en prima vormgegeven online lesmateriaal, aangevuld door extra theorie-uitleg op locatie (bij de baas) en een praktijkles.
Doordat de baas de ontheffingen niet voor 31-12-2020 geregeld had en een en ander vervolgens onder de nieuwe Europese Droneregeling kwam te vallen, begin deze maand opnieuw de -online- opleidingen voor A1/A3 en vervolgens A2 bij Droneclass gevolgd en in een vloek en een zucht examens en bijbehorend vliegbewijs/vaardghiedsbewijs behaald.
Prima begeleiding, ook online. Bij de RDW makkelijk alles kunnen aanvragen doordat Droneclass eea goed beschreven en geregeld had.

Ik denk eerlijk gezegd, ook al ken ik momenteel maar één aanbieder, dat het in NL niet zo veel verschil uitmaakt waar je de cursus volgt.
De vliegscholen moeten aan een vastgestelde standaard voldoen om deze cursussen te mogen aanbieden in NL en worden hierop gecontroleerd, waarmee ook een stuk kwaliteit gewaarborgd wordt. En de prijzen voor de online cursussen bij de diverse vliegscholen liggen ook niet super veel uit elkaar wat ik zo zie.

Ik heb om daarna eens wat te vergelijken de online A1/A3 cursussen in achtereenvolgens in Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk gevolgd (allen gratis) en bijbehorende examens en vliegbewijzen online behaald (ook gratis).
Duitsland en Oostenrijk maken onderling gebruik van dezelfde informatiebronnen, database en examenvragen, alleen in Duitsland moest ik een toelatingstest en een minimum score behalen voordat ik op examen mocht en in Oostenrijk ontbrak die toelatingseis.
De cursus zelf vond ik kwalitatief (vormgeving en informatiemateriaal) in Luxemburg beter in elkaar zitten.
In Duitsland/Oostenrijk stond in het Engelstalige deel van de cursus en vragen trouwens storend veel taalfouten, dus ben ik maar op de Duitstalige versie overgestapt. In Luxemburg was het Engelse taalniveau duidelijk een heel stuk beter.

De examinering vond ik dan weer in Duitsland-Oostenrijk beter.
Onder de Luxemburgse alternatieve meerkeuze-antwoorden zaten er voor mijn gevoel veel meer antwoorden die je direct kon wegstrepen zonder uitgebreide kennis van zaken, terwijl de Duits-Oostenrijkse alternatieve antwoorden al wat meer kennis vereiste. Daar zaten veel minder antwoorden in die je direct als niet ter zake doend kon afstrepen.

Een duidelijke tekortkoming van alle drie (Lux, Dui en Aut) is naar mijn idee dat er geen enkele vorm van identiteitscontrole is.
In NL werd mijn identiteit zowel bij de vliegschool als bij de RDW-aanvraag (middels DigiD) gecontroleerd.
In de drie buitenlandse cursussen werd nergens een identificering van welke aard dan ook gevraagd.
Mijns inziens is dat vragen om problemen als dit in de toekomst niet wordt opgelost.
Het maakt de drempel om online cursus te volgen voor niet-ingezetenen een stuk lager, maar het geheel wordt ook fraudegevoeliger.

Frappant vond ik dan weer dat je in Luxemburg minimaal 75% van de vragen goed moest hebben, terwijl in Duitsland-Oostenrijk de examenvragen in categorieën waren verdeeld en je in elk van de afzonderlijke categorieën achtereenvolgens minimaal 75% moest scoren.
Dat maakt dat feitelijk -indien de moeilijkheidsgraad van de vragen identiek zou zijn- de drempel om het Luxemburgse examen te behalen lager ligt.

Wellicht wordt dat laatste duidelijker aan de hand van een getallenvoorbeeld:
examen 1: 40 vragen, te behalen score: 75% = 30 goed. Welke vragen goed zijn maakt niks uit, als er maar 30 goed zijn.
examen 2: 40 vragen, verdeeld over bv 20 vragen in cat.1, 12 in cat.2 en 8 in cat.3. Te behalen scores minimaal 15 goed in cat.1, 9 in cat.2 en 6 in cat.3
Wie in examen 1 de laatste 3 vragen fout maakt is ruim geslaagd, want 37 op 40 goed is dik boven de 75%
Wie in examen 2 de laatste 3 vragen fout maakt is gezakt, want in cat.3 slechts 5 van de 8 = 62,5% goed, ondanks dat in totaal over het gehele examen bezien de score boven de 75% ligt....


Als toevoeging nog wat links:

1. De Luxemburgse online training (ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol)
2. De Duitse online training (Luftfahrt Bundesamt)
3. De Oostenrijkse online training (Austro Control)
Dank voor je uitgebreide verslag Leo.
Ik begrijp dat je in verschillende buitenlanden het hele traject kosteloos kunt doorlopen.
Maar kan het zijn dat ik ergens heb gelezen dat je dan toch nog iets bij de RDW zou moeten wat met een buitenlands certificaat niet mogelijk is?
Of kun je met een exploitantnummer van de NL RDW (heb ik) en een buitenlands certificaat gewoon legaal op pad met de drone?
In dat geval vind ik het de moeite waard die 200 € in mijn zak te houden. Zeker als je zegt dat het Engels bij de Luxemburgers goed was. Ik heb namelijk al wat luchtvaartkennis (alle theorie voor het PPL destijds gehaald).
Dank nogmaals voor je antwoord (als je het weet natuurlijk).
Groeten,
Jan
 
In een aantal landen kun je idd het traject voor A1/A3 kosteloos online doorlopen.
Het schijnt de bedoeling te zijn dat men A2 ook online wil gaan aanbieden in een aantal landen, maar vooralsnog moet je in Luxemburg bv. fysiek naar het land toe om het A2 examen af te leggen, terwijl A1/A3 examen daar wel online kan.
Vergis je verder niet in de benodigde tijd om je de stof eigen te maken.
Ik heb heel optimistische beweringen gezien dat je ergens tussen de anderhalf tot 4 uur nodig zou hebben om de stof door te nemen, maar dat ligt naar mijn mening toch echt wel hoger, zeker als je geen of weinig theoretische voorkennis hebt.
Heb je die kennis tevoren wel al grotendeels, en dat is bij jouw begrijp ik het geval, dan kun je er inderdaad best snel doorheen rollen.


Wat (nog) niet mogelijk is bij de RDW is met je buitenlands A1/A3 certificaat een aanvraag te doen voor een NL A2 certificaat.
Wettelijk gezien is ieder door een van de EASA lidstaten uitgegeven A1/A3 bewijs in alle lidstaten geldig.
Dus zou het buitenlands A1/A3 certificaat ook door de RDW geaccepteerd moeten worden.
Maar de databases zijn onderling kennelijk nog niet op elkaar aangesloten waardoor de RDW de echtheid van een buitenlands A1/A3 certificaat nog niet kan controleren en er vooralsnog niks mee kan bij de aanvraag voor een A2.

Wat wel probleemloos kan is een exploitantnummer aanvragen.
Dat staat immers op naam van de eigenaar van de drone en is niet gekoppeld aan je A1A2A3 vliegbewijs.
Je kunt dus als je klasse A1/A3 wil vliegen, in principe in het buitenland de onlinecursus doen en het bijhorende vliegbewijs A1/A3 behalen.
En vervolgens bij de RDW voor 23 euro een exploitantnummer aanvragen (en dat nummer minus de laatste drie karakters achter het streepje aanbrengen op de drone).
De combinatie NL-exploitantnummer en buitenlands A1/A3 certificaat is voldoende om in alle lidstaten te mogen vliegen.
Wel is het verplicht om dat exploitantnummer in het thuisland aan te vragen.
Ook dat exploitantnummer is in sommige landen goedkoper te krijgen (helaas voor ons in NL), maar het is bv voor een Spanjaard wel toegestaan zijn A1/A3 in Luxemburg te halen, maar niet om daar ook zijn exploitantnummer aan te vragen, dat zal hij echt in Spanje zelf moeten aanvragen.

Dus als je niet in A2 vliegt en je kijkt naar de kosten, is de optie NL exploitant-nummer aanvragen bij de RDW (momenteel 23 euro voor 5 jaar) en in het buitenland online A1/A3 doen en halen (0 euro) verreweg de goedkoopste oplossing.

Uiteraard de documenten (en nog meer) meenemen tijdens het vliegen, maar daar vertel ik denk ik niks nieuws mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Jan Hoogland
Dank weer Leo.
Dan doe ik alles maar in NL want ik moet ook A2 met mijn DJI Mavic 2 Pro.
Het is wel een typisch geval van Europees invoeren en op nationaal niveau uitvoeren waarbij uitwisseling tussen landen kennelijk ook nog niet mogelijk is. Ik zou zeggen: te snel ingevoerd.
En de kosten verschillen dus ook per land.
Maar ik ga er in elk geval iets van leren en dat is altijd mijn motto: blijf jezelf verrijken met kennis. Ik heb niet voor niets 35 jaar universitair onderwijs gegeven ;-)
Groeten en dank voor alle info.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo046
Eea zit inderdaad nog niet op één lijn in Europa.
Zo zou er op de dronebewijzen ook een QR moeten gaan komen die verwijst naar de landelijke databases waarmee bv oom BOA zou kunnen controleren of dat papieren vodje wat je zelf mag afdrukken na het behalen van het vliegbewijs ook echt op jouw naam staat.
In sommige landen zit er idd een QR op je vliegbewijs.
Zo verwijst de Duitse QR code op mijn A1/A3 rechtstreeks naar een document dat op mijn naam staat, incl mijn "Fernpiloten-ID" en de geldigheidsdatum.
De Luxemburgse QR verwijst naar een algemene site van de DAC, waar niets persoonlijks te zien is van een vliegbewijs.
En in NL staat er (nog) helemaal geen QR op.
Van dat laatste begreep ik dat als er in de toekomst wel een QR (en database) klaar is dat er een aangepaste versie van je vliegbewijs voor iedereen te downloaden is in je persoonlijke RDW-omgeving met daarop die QR.
 
Wat ik nou zo graag wil weten is wat voor mij de goedkoopste oplossing is: om af en toe (!) met een Mavic Pro te mogen vliegen. Als ik het een beetje volg kost me dit een paar honderd euro... (A1/A3 cursus en daarna een A2 cursus). Dan gaat de lol er toch snel af als je als niet beroepsmatig een paar keer wilt vliegen.... Wat is voor mij de goedkoopste oplossing om legaal te mogen vliegen...?
 
Of je nu af en toe vliegt of heel vaak, je zult je vliegbewijs moeten halen om legaal te mogen vliegen.
Tenzij je uitsluitend binnen, bijvoorbeeld in een sporthal wilt dronen.

Je Mavic Pro valt nu (nog) onder A2. Vanaf 1-1-2023 vallen alle huidige legacy drones zonder CE Cx classificatie onder A3, ook als je nu nog in A1 zou vallen (bv zoals bij de Mavic Air het geval is), dus vanaf 2023 met de Mavic Pro minimaal 150 meter afstand tot mensen en gebouwen!
Met je Mavic Pro zul je dus ook nu al A1/A3 moeten halen en daarna A2.
En dat laatste is, tenzij je de auto vol benzine gooit en je een rit naar een fysiek examen in het buitenland wil maken, op dit moment beter te doen in NL. Je kunt wachten op een gratis online A2 opleiding in het buitenland in de hoop dat je daar ook je online examen kan doen. Maar dat betekent dan ook voorlopig niet vliegen.
Of je wacht tot 2023 en je kunt het doen met een gratis A1/A3 buitenlandse opleiding, maar dan mag je nog dik anderhalf jaar helemaal niet vliegen.
Je kunt ook voor ca 200 euro (zowat de standaardprijs bij de NL vliegscholen) beide cursussen in NL doen bij een erkende vliegschool, 2x 10 euro voor je NL vlieg/vaardigheidsbewijzen betalen en 23 euro voor je exploitantnummer. Totaal ca. 240 euro.
Ter relativering: de Mavic Pro heeft zelfs als ie tweedehands was ruim meer gekost dan dat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Voor Leo en evt. anderen:
Met relatief gemak bij DDA zowel A1/A3 als A2 behaald.
Mijn zweefvliegkennis kwam daarbij zeker wel van pas.

Het verloopt allemaal wel heel soepeltjes.
Omdat ik zelf onderwijsman in hart en nieren ben heb ik hen wel wat tips gestuurd om het lesmateriaal te verbeteren. (En daar is zeer positief op gereageerd).
Verder vind ik, zoals ik ook elders las, het verschil tussen A1/A3 en A2 wel opmerkelijk. A2 stelt wel erg weinig voor qua inhoud en qua omvang. Waarom dat niet in één pakket stoppen?

Leo, nogmaals dank voor al je info, en misschien hebben anderen hier ook iets aan.
 
Volgens mij mag je de mavic pro nu ook al als a3 vliegen, dusvp 150m van mensen en gebouwen. Een Luxemburg online a1/a3 is dan de goedkoopste oplossing. Wel registreren bij de RDW.
 
Met a1a3 uit Luxemburg hoef je bij de rdw alleen een exploitantnummer, zie ook forum vliegbewijs Luxemburg
 
En wil je dan in Nederland je A2 halen, dan zet de RDW je buitenlandse A1/A3 kostenloos om naar een Nederlandse A1/A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Ja aloys dat heb ik gisteren in vliegbewijs Luxemburg forum beschreven
Fijne dag nog
 
Ik vond deze quote van jou: "C1 mag ook in A1 worden gevlogen, lees net dat je je buitenlands A1-3 bij de rdw gratis naar Nederlands kunt laten omzetten (Vanaf 21 juni)".

Echter, dat is al weer achterhaald. Ik heb inderdaad in die eerste dagen mijn Luxemburgs bewijs omgezet naar Nederlands. De RDW schijnt echter (binnen een week) hun regels te hebben aangepast; ze doen dat nu alleen nog wanneer je A2 gedaan hebt.
Ze hebben namelijk de volgende zin aan het formulier toegevoegd: "Stuur ook een bewijs van slagen van uw A2-examen mee. Heeft u geen examencertificaat gekregen? Dan moet u de persoonlijke link van de vliegschool meesturen."

Verschillende mensen kregen hun aanvraag bij de RDW terug met de opmerking "afgehandeld" heb ik begrepen. Vandaar dat ik schreef: "En wil je dan in Nederland je A2 halen, dan zet de RDW je buitenlandse A1/A3 kostenloos om naar een Nederlandse A1/A3."

Ik had het dus een ietsje anders geformuleerd, juist om misverstanden/teleurstelling te voorkomen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Leont