Ik heb ik in september/oktober 2020 de ROC-light opleiding bij
Droneclass gevolgd.
Duidelijk en prima vormgegeven online lesmateriaal, aangevuld door extra theorie-uitleg op locatie (bij de baas) en een praktijkles.
Doordat de baas de ontheffingen niet voor 31-12-2020 geregeld had en een en ander vervolgens onder de nieuwe Europese Droneregeling kwam te vallen, begin deze maand opnieuw de -online- opleidingen voor A1/A3 en vervolgens A2 bij Droneclass gevolgd en in een vloek en een zucht examens en bijbehorend vliegbewijs/vaardghiedsbewijs behaald.
Prima begeleiding, ook online. Bij de RDW makkelijk alles kunnen aanvragen doordat Droneclass eea goed beschreven en geregeld had.
Ik denk eerlijk gezegd, ook al ken ik momenteel maar één aanbieder, dat het in NL niet zo veel verschil uitmaakt waar je de cursus volgt.
De vliegscholen moeten aan een vastgestelde standaard voldoen om deze cursussen te mogen aanbieden in NL en worden hierop gecontroleerd, waarmee ook een stuk kwaliteit gewaarborgd wordt. En de prijzen voor de online cursussen bij de diverse vliegscholen liggen ook niet super veel uit elkaar wat ik zo zie.
Ik heb om daarna eens wat te vergelijken de online A1/A3 cursussen in achtereenvolgens in Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk gevolgd (allen gratis) en bijbehorende examens en vliegbewijzen online behaald (ook gratis).
Duitsland en Oostenrijk maken onderling gebruik van dezelfde informatiebronnen, database en examenvragen, alleen in Duitsland moest ik een toelatingstest en een minimum score behalen voordat ik op examen mocht en in Oostenrijk ontbrak die toelatingseis.
De cursus zelf vond ik kwalitatief (vormgeving en informatiemateriaal) in Luxemburg beter in elkaar zitten.
In Duitsland/Oostenrijk stond in het Engelstalige deel van de cursus en vragen trouwens storend veel taalfouten, dus ben ik maar op de Duitstalige versie overgestapt. In Luxemburg was het Engelse taalniveau duidelijk een heel stuk beter.
De examinering vond ik dan weer in Duitsland-Oostenrijk beter.
Onder de Luxemburgse alternatieve meerkeuze-antwoorden zaten er voor mijn gevoel veel meer antwoorden die je direct kon wegstrepen zonder uitgebreide kennis van zaken, terwijl de Duits-Oostenrijkse alternatieve antwoorden al wat meer kennis vereiste. Daar zaten veel minder antwoorden in die je direct als niet ter zake doend kon afstrepen.
Een duidelijke tekortkoming van alle drie (Lux, Dui en Aut) is naar mijn idee dat er geen enkele vorm van identiteitscontrole is.
In NL werd mijn identiteit zowel bij de vliegschool als bij de RDW-aanvraag (middels DigiD) gecontroleerd.
In de drie buitenlandse cursussen werd nergens een identificering van welke aard dan ook gevraagd.
Mijns inziens is dat vragen om problemen als dit in de toekomst niet wordt opgelost.
Het maakt de drempel om online cursus te volgen voor niet-ingezetenen een stuk lager, maar het geheel wordt ook fraudegevoeliger.
Frappant vond ik dan weer dat je in Luxemburg minimaal 75% van de vragen goed moest hebben, terwijl in Duitsland-Oostenrijk de examenvragen in categorieën waren verdeeld en je in elk van de afzonderlijke categorieën achtereenvolgens minimaal 75% moest scoren.
Dat maakt dat feitelijk -indien de moeilijkheidsgraad van de vragen identiek zou zijn- de drempel om het Luxemburgse examen te behalen lager ligt.
Wellicht wordt dat laatste duidelijker aan de hand van een getallenvoorbeeld:
examen 1: 40 vragen, te behalen score: 75% = 30 goed. Welke vragen goed zijn maakt niks uit, als er maar 30 goed zijn.
examen 2: 40 vragen, verdeeld over bv 20 vragen in cat.1, 12 in cat.2 en 8 in cat.3. Te behalen scores minimaal 15 goed in cat.1, 9 in cat.2 en 6 in cat.3
Wie in examen 1 de laatste 3 vragen fout maakt is ruim geslaagd, want 37 op 40 goed is dik boven de 75%
Wie in examen 2 de laatste 3 vragen fout maakt is gezakt, want in cat.3 slechts 5 van de 8 = 62,5% goed, ondanks dat in totaal over het gehele examen bezien de score boven de 75% ligt....
Als toevoeging nog wat links:
1.
De Luxemburgse online training (ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol)
2.
De Duitse online training (Luftfahrt Bundesamt)
3.
De Oostenrijkse online training (Austro Control)