Vervangende drone om te kopen of bouwen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

LeoG

New Member
Lid geworden
12 apr 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
51
Locatie
Regio Tilburg
Hoi,

Ik ben bezig met een zelfbouwdrone: Avatar Scorpion gunship. I.v.m. een aantal andere projecten zal dit een komend winterproject worden.

Om intussen (VLOS) te leren vliegen met een eenvoudige drone zou ik iets willen wat op de Halolo LF606 lijkt maar dan wat zwaarder voor buiten en beter. De Halolo is al snel versleten (een motor klinkt alsof er zand in zit en geeft te weinig vermogen) en hij reageert wat "aan/uit"-achtig op de afstandsbesturing. Maar ik vind het een leuk ding om te zien en ik heb er wel mee kunnen oefenen in de woonkamer


Halolo LF606.JPG

Qua functionaliteit t.o.v. de Halolo zou ik willen kunnen wisselen tussen altitude hold en geen altitude hold, acro en FPV komen later wel.
Voorts is een eis dat er brushless motoren op zitten/komen ivm levensduur en vliegduur. Ik denk dat ik dan naar 2-3S moet qua LiPo.

Weet iemand of er een dergelijke drone te koop is voor een redelijke prijs? Of dat er een frame te downloaden is dat ik kan 3D printen?

Alvast bedankt,

Leo
 
hey Leo,

de reden dat je halolo snel verslijt zit hem waarschijnlijk in de brushed motoren, deze hebben borsteltjes die langzaam op gaan, na een tijdje vliegt hij inderdaad een stuk minder.

Zoals je zelf ook al zei, minimaal zoeken naar een drone met brushless motoren. Deze zijn efficiënter maar gaan ook veel langer mee, effectief geen slijtage (eigenlijk alleen het afnemen van de kracht van de permanente magneetjes).

of je 2/3/4 S gaat vliegen zou denk ik niet veel uitmaken, dit hangt voornamelijk af van de grootte van de drone.
Zeker als je iets kant-en-klaar koopt, maakt dit niet veel uit.

Functionaliteit is denk ik het belangrijkste om naar te kijken, vooral omdat dit het gebied is waar de meeste verschillen zijn te vinden van drone tot drone. Als je met zelfbouw aan de gang gaat (zoals de FC in dat andere topic) dan zijn er een aantal standaard opties beschikbaar met de betaflight software:

Horizon mode - als je de sticks los laat, levelt de drone zich uit. Deze mode laat ook flips en rolls toe.
Angle mode - als je de sticks los laat, levelt de drone zich uit. Deze mode limiteert de maximale "bank" angle van je drone. (geen flips/rolls)
acro - als je de sticks los laat, blijft de drone onder de hoek hangen die hij heeft.
GPS-rescue - de drone vliegt vrij primitief naar het home-punt, en maakt hier een soort crash/noodlanding

Ik schrijf dit even uit om de opties met zelfbouw aan te geven. Met andere ecosystemen kan je wel meer, maar dit is tegenwoordig het meest gangbare. Zoals je ziet, zit hier helemaal geen altitude-hold modes tussen. Volgens mij kan je met de Inav firmware i.c.m. een GPS module wel altitude hold krijgen (iNavFlight/inav), alleen iets minder support voor FC's vergeleken met BetaFlight. Ardupilot is ook een optie, maar wordt amper ondersteund tegenwoordig.

Als het voldoende is om helemaal zonder altitude-hold te vliegen (goed te doen in mijn ogen), dan zou ik beginnen met een zelfbouw "tinywhoop" met brushless motoren, je kan dan zelf bepalen of je FPV inbouwt of niet. (kant en klaar voorbeeldje BetaFPV Beta85X 4S Brushless TinyWhoop Drone (Frsky LBT) – FPVRacing)
Een tinywhoop lijkt misschien klein, ondanks het formaat zijn ze goed handelbaar buiten en met een beetje oefening zelfs binnen prima te vliegen.

Ook denk ik dat de bouw van een tinywhoop een goeie ervaring is als je een zelfbouwdrone in de planning hebt staan, een tinywhoop kan namelijk behoorlijk verbeterd worden (qua vlieggedrag) met simpele veranderingen in de firmware (zie project Mockingbird, een soort community effort voor een optimale firmware configuratie).
Het kan geen kwaad hier wat mee te oefenen.

Kijkende naar de Avatar Scorpion Gunship, neem ik aan dat hij bestuurd wordt door 2 servo's en motoren. Dit is een redelijk afwijkende vliegconfiguratie, het zal best wat tuning vergen om hem lekker te laten vliegen. Daarnaast moet je even goed uitzoeken welke firmware's een dergelijke configuratie ondersteunen.

tldr;

zelfbouw is een goeie ervaring als je al een project op de planning hebt staan, je hebt dan al wat ervaring. Maar altitude-hold wordt lastig als je de Betaflight weg kiest (welke het meest gangbaar is). Een tinywhoop is dan een leuke start. De brushless variant gaat heel lang mee. voor de brushed variant kan je erg goedkoop een nieuw setje motoren krijgen, ook dat is een goeie optie.

Anders zoeken naar een leuke brushless drone met alles erop en eraan ;)

ik hoop dat je er iets aan hebt

groeten!
 
  • Leuk
Waarderingen: LeoG
Hey Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Die tiny whoop is een leuk ding, daar kan ik binnen mee uit de voeten en hij is al FPV voor als ik zover ben.
Ik wil een Taranis X7 kopen dus dat lijkt me een perfecte combinatie.

Altitude hold wil ik uiteindelijk vanaf maar maakt de leercurve wat vlakker, dat is de reden dat ik het graag zou hebben.

Ik denk dat ik niet uitgebreid buiten ga vliegen met een gekochte drone, de gunship wordt daarvoor en die is idd met 2 servo's en 2 motoren. Het is overigens iets makkelijker dan volledig zelfbouw, ik heb de modellen (stl files) gekocht en er is een site met aanbevolen toebehoren en enkele YT fimpjes, zie o.a. RC Avatar Scorpion V2.

mvg,

Leo
 
ik heb even snel gekeken, INAV is de firmware die met een barometer ook altitude-hold kan bieden.
Ik kan alleen geen mensen vinden die dat hebben geïmplementeerd op een tinywhoop. Omdat daar wat kleinere FC's op zitten, hebben deze vaak geen barometer. Als je hem zelf bouwt, zou je hem wel om een FC met baro en ondersteuning voor INAV kunnen bouwen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar deze FC: 20x20mm Upgrade Betaflight F4 Noxe V1 Flight Controller AIO OSD 5V 8V BEC w/ Barometer and Blackbox for RC Drone FPV Racing
zou volgens deze post: Support new version of NOXE F4 FC · Issue #5867 · iNavFlight/inav INAV ondersteunen, en heeft een barometer. Het is een 20x20mm FC, dus lijkt mij klein genoeg voor een tinywhoop. Als je zoiets zou gebruiken kan je altitude hold werkend krijgen op een tinywhoop.

Overigens ondersteunt INAV tegenwoordig ook meer "exotische" setups dan Betaflight. In de link die je hebt gepost wordt gelinkt naar een oude versie van betaflight, en dat is zeker een goed startpunt aangezien de PID tuning daar al redelijk op orde is. Maar met INAV zou je dit later zelf nog kunnen moderniseren.