Verwarring over 'vliegbewijs'

Kinsella

Member
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
34
Waarderingsscore
16
Punten
8
Locatie
‘s-Hertogenbosch
Ik heb onlangs via Drone Academy mijn vliegbewijs A1/A3 gehaald. Ik vlieg met een DJI Mini 2, zonder extra accessoires dus was het met de 249 gram die hij weegt helemaal niet nodig, maar nu ben ik wel op toekomstige wijzigingen voorbereid. Bovendien was het goed om beter op de hoogte te komen van de regels, niet duur en ook geen onoverkomenlijke materie.

Maar, intussen ben ik al een keer door, gelukkig heel vriendelijke, handhavers gecontroleerd en die vertelden mij dat mijn vliegbewijs voor hen helemeel geen geldig bewijs was. 'Want er staat alleen op dat u het theoretisch examen hebt voltooid. Dat is echt onvoldoende, maar gelukkig hebt u met uw apparatuur nu geen vliegbewijs nodig. Neem contact op met het RDW want dit is niet goed.' Ik kwam er dus zonder boete vanaf, maar dit is de zoveelste verwarring die gecreëerd wordt door de overheid. Ik ben nog in afwachting van een reactie van het RDW.

Heb wel een minder goede ervaring met de infobalie van de gemeente waar ik woon, 's-Hertogenbosch. Ik belde hen op met de vraag welke restricties er zijn om boven de fraaie historische binnenstad te vliegen. Ik zie nogal wat mooie video's op Youtube van de binnenstad en twijfelde over de (lokale) regels. Volgens de landelijke mag je wel boven bebouwing vliegen, met natuurlijk een paar uitzonderingen en het rekening houden met de privacy. En je moet je vergewissen van lokale extra regels. Nou, de juffrouw die ik sprak zei dat die er in Den Bosch NIET zijn, want............'Meneer, dat is helemaal niet nodig. Wij volgen de landelijke regels en dan mag je nooit boven bebouwing vliegen.' Ik kon hoog en laag springen, maar zij hield zich aan wat op haar computer stond.

Ik snap er intussen steeds minder van. Van de een mag het wel, van de andere niet en dan heeft het er alle schijn van dat je bij controle door handhavers en agenten al helemaal aan de Goden ben overgeleverd. Want zij die ik sprak gaven toe dat ze niet goed op de hoogte zijn van de regels. Alleen kennelijk wel van hoe een geldig vliegbewijs er uit moet zien.

Wie heeft hier meer kennis over en ervaring in? Met name dat vliegbewijs. Als ik de officiële instanties mag geloven is dat wat ik nu gehaald heb iets wat je bij een pak koffie cadeau krijgt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DickMandemaker
En dan heb je ook nog gemeentes die geld (€50,-) vragen als je wilt vliegen met een drone...
 
Ik ben nou ook wel erg benieuwd wat de regels zijn… ik heb geen zin in discussies wat nou wel en niet mag met de ordehandhaving.
 
@RuudDrone
Het is wel duidelijk wat de landelijke regels zijn. Onduidelijk zijn de lokale regels en vooral de warrige en ondeskundige interpretatie van de handhaving. Daar is echt geen standaard in en geen touw aan vast te knopen. Iedereen roept maar wat gebaseerd op zeer basale echte kennis. Zoals ik al schreef, we zijn bij controles echt aan de Goden overgeleverd.
 
Vaak verzinnen ze hun eigen regels of hebben iets gehoord en geven daar hun eigen draai aan. Denk dat de beste tip is om wat geprinte regelgeving bij je kunt hebben.
 
Ik denk dat het voor veel gemeenten onbekend terrein is en dan zeggen ze iets, zonder te weten hoe alles in elkaar zit. Gebeurt niet alleen met drones, maar op meer terreinen van onwetendheid. ( ik heb ook nog lang niet alles op eem rij}.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Hoi Kinsella, voor het vliegen met een drone die minder dan 250 gram weegt heb je inderdaad geen vliegbewijs nodig. Dat staat ook uitgelegd op de website van de rijksoverheid. Die link zou je in het geval van discussie kunnen laten zien (zie kopje 'subcategorie A1'): Welke regels gelden voor het vliegen met een drone met een laag risico?. Het enige wat je moet doen, is jezelf als drone-operator registeren bij de RDW. Het nummer dat je krijgt, breng je zichtbaar aan op je drone.

Verder mag je in Den Bosch gewoon vliegen met je drone. Met een drone <250 gram mag je zelfs boven niet-betrokken personen vliegen, en (dus) ook boven bebouwing. Hierbij meer toelichting: Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen | Dronewatch

Die mevrouw van de gemeente die je aan de lijn had zat denk ik nog te kijken naar oude informatie, vroeger mocht je inderdaad niet boven aaneengesloten bebouwing vliegen met drones, maar daaraan is sinds 31-12-2020 een einde gekomen (op die dag werd de nieuwe EU droneregelgeving ingevoerd). Overigens heeft een gemeente niets te zeggen over het gebruik van het luchtruim, dus het heeft sowieso weinig zin om te bellen met een gemeente.

Let alleen op in de buurt van Vught, daar is een no-flyzone ingesteld ivm de veiligheid rondom de EBI.

Als een politie-agent niet weet wat-ie met jouw drone aanmoet, kun je hem wijzen op de interne app die speciaal voor politie-agenten in het leven is geroepen. Anders kun je vragen of ze even willen bellen met hun collega's van de luchtvaartpolitie. Die kunnen ze haarfijn vertellen wat er wel en niet mag.
 
Dank je wel Wiebe,
Dit zal ik uitprinten en bij mij houden.
 
Dank Wiebe

Maar zoals ik in mijn eerste post schreef, was niet het probleem dat de handhavers beweerden dat ik met mijn DJI van 249 gram wel een vliegbewijs zou moeten hebben. Ze wisten goed dat dat niet nodig was. Maakten ook geen enkel probleem. Ze waren persooniijk geïnteresseerd in hoe het vliegen en filmen mij beviel, daardoor was het een leuke ontmoeting.

Het probleem was dat wanneer ik wel met een drone van boven de 250 gram had gevlogen mijn vliegbewijs van het RDW volgens hen onvoldoende was. Ze herkenden het niet als een vliegbewijs. Alleen als een bewijs dat ik het theorie examen met goed gevolg had volbracht en dat was volgens hen volstrekt onvoldoende.

Ze bleven daarbij zeer vriendelijk en heel correct. Dat was ook eens leuk want mijn vorige twee ontmoetingen met handhavers mbt parkeren waren minder vriendelijk. Ze reageerden toen zonder een enkele aanleiding zeer heftig. Ik bestreed de bonnen niet eens maar je had ze moeten horen.

Een registratienummer heb ik ook op mijn toestel staan samen met mijn mobiele nummer. En dat ik boven de Bossche binnenstad mag vliegen was mij wel bekend, maar de gemeente, de handhavers en politie niet. Dat kan altijd onnodig gezeik opleveren.

Dat van Vught weet ik. Ook de aan de rand van de Bossche binnenstad gelegen prachtige natuurgebieden (Natura 2000) Het Bossche Broek en de Moerputten zijn een no go area. Evenals op gezette tijden de Maas, waar ik 50 meter vanaf woon in verband met helikopter oefenvluchten op geringe hoogte. Maar het is allemaal te doen. Ik heb alleen voortdurend het nare gevoel dat je bij controle echt met onwetenden te maken hebt en dus aan de Goden overgeleverd. Het tonen van papierwerk en websites op de mobiel hebben daarbij aantoonbaar helemaal niks uitgehaald.

Maar je zal in Eindhoven of Tilburg wonen. Daar mag helemaal niks.
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Vaak verzinnen ze hun eigen regels of hebben iets gehoord en geven daar hun eigen draai aan. Denk dat de beste tip is om wat geprinte regelgeving bij je kunt hebben.
Dat had ik maar was volgens de handhavers ongeldig. De websites die ik toonde waar alles opstond, vonden ze niks. Nogmaals ze bleven vriendelijk en het had geen gevolgen omdat mijn drone onder het toelaatbare gewicht zat. Maar de onzekerheid was groot. ALs dit de gemiddelde kennis is van handhavers zijn wij als drone hobbyïsten toch behoorlijk aangeschoten wild.
 
Is de website van de RDW geen officiële website?????
De RDW is de partij die de registratie en van de vliegbewijzen verzorgd. Niet meer dan dat.
Dat staat echt los van de werkelijke regelgeving.
 
Heb je je bewijs van examen behalen wel omgezet in een vliegbewijs van het rdw?

Jazeker
Op mijn vliegbewijs staat ook een QR code die een pagina met mijn gegevens opent bij het RDW, maar had gisteren weer een discussie met handhavers die dat vliegbewijs van het RDW als onofficieel bestempelen. "Meneer, dit is alleen een verklaring dat u een theoretische cursus hebt gevolgd en dat is onvoldoende." Daar sta je dan met goed fatsoen. Opnieuw geen boete, maar een waarschuwing. Volgens mij omdat ze het wel een leuke hobby vinden en ik heel vriendelijk bleef. Maar het was wel einde sessie. Durf nu bijna niks meer want stel je voor dat je dezelfde handhavers weer tegenkomt. Ze zijn absoluut niet te vermurwen. Veel collega-hobbyïsten in mijn woonplaats, Den Bosch, hebben dezelfde ervaring. De handhavers kunnen er ook niet zoveel aan doen. Zij handelen naar eer en geweten, maar zijn verkeerd voorgelicht.
 
Jazeker
Op mijn vliegbewijs staat ook een QR code die een pagina met mijn gegevens opent bij het RDW, maar had gisteren weer een discussie met handhavers die dat vliegbewijs van het RDW als onofficieel bestempelen. "Meneer, dit is alleen een verklaring dat u een theoretische cursus hebt gevolgd en dat is onvoldoende." Daar sta je dan met goed fatsoen. Opnieuw geen boete, maar een waarschuwing. Volgens mij omdat ze het wel een leuke hobby vinden en ik heel vriendelijk bleef. Maar het was wel einde sessie. Durf nu bijna niks meer want stel je voor dat je dezelfde handhavers weer tegenkomt. Ze zijn absoluut niet te vermurwen. Veel collega-hobbyïsten in mijn woonplaats, Den Bosch, hebben dezelfde ervaring. De handhavers kunnen er ook niet zoveel aan doen. Zij handelen naar eer en geweten, maar zijn verkeerd voorgelicht.
Bovendien zit ik met mijn DJI Mini 2 onder de 250 gram, dus veel minder restricties, maar kennelijk zijn ze van wat dan wel en niet kan ook niet op de hoogte. Ik mocht volgens hen ook niet boven bebouwing vliegen, wat met een dergelijk drone natuurliujk wel mag. Uiteraard met in acht neming van extra regels (niet boven militaire objecten, niet boven overheidsgebouwen, niet boven mensenmassa's en de privacy in acht nemen). Hadden ze nog nooit van gehoord. Er short echt iets aan de voorliochting van de mensen die ons moeten controleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Zij handelen naar eer en geweten, maar zijn verkeerd voorgelicht.
Je zou bijna denken dat het verkrijgen van een boete de enige manier is om duidelijkheid te verschaffen over wat deze handhavers nou eigenlijk aan het handhaven zijn. Je kunt e.e.a. dan laten voorkomen en er op die manier een uitspraak over krijgen. Soort proefproces dus.
 
Volgende keer even (laten) bellen met de luchtvaartpolitie op (088) 662 36 00. Die weten als het goed is precies wat er wel en niet mag. Ze kunnen je (of die BOa) in ieder geval vertellen dat:

- voor het vliegen met een <250 gram drone er helemaal geen vliegbewijs nodig is;
- en dat je met een <250 gram drone wel degelijk boven bebouwing mag vliegen, zolang je de privacywetgeving maar in acht neemt.