video met schokkerig beeld

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

N-huis

New Member
Lid geworden
29 nov 2022
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
66
Locatie
Hardenberg
Heeft iemand enig idee waarom het beeld van de video's die ik maak soms schokkerig zijn? Ik heb een DJI Mavic air, 2e hands gekocht. Ik heb er een aantal filmpjes mee gemaakt die er prima uitzagen maar zo af en toe zit er een bij die schokkerig is. In het 2e filmpje lijkt het alsof er een soort verstoring is van buiten af. Vandaag meerdere opnames gemaakt die allemaal schokkerig waren. Ik heb verschillende formaten geprobeerd, opgenomen op sd kaart maar ook op intern geheugen van de drone. Komt iemand dit bekend voor?


 
Ik weet zo even niet wat de oorzaak kan zijn. Het eerste filmpje heeft een framerate van 29 en de tweede 26. Dat is opmerkelijk want de Mavic Air kan in beide Framerates niet filmen. Wellicht is de SD card niet goed en missen er frames in de opname.
 
Ik weet zo even niet wat de oorzaak kan zijn. Het eerste filmpje heeft een framerate van 29 en de tweede 26. Dat is opmerkelijk want de Mavic Air kan in beide Framerates niet filmen. Wellicht is de SD card niet goed en missen er frames in de opname.
hij kan in framerate 30 filmen, toch? dat is volgens mij waar hij op stond.
 
hij kan in framerate 30 filmen, toch? dat is volgens mij waar hij op stond.
Daarom juist. Dan zouden de filmpjes op YouTube ook 30 moeten zijn en dat zijn ze dus niet. Er lijken frames te missen en dan gaat het schokken.
 
Heeft iemand enig idee waarom het beeld van de video's die ik maak soms schokkerig zijn? Ik heb een DJI Mavic air, 2e hands gekocht. Ik heb er een aantal filmpjes mee gemaakt die er prima uitzagen maar zo af en toe zit er een bij die schokkerig is. In het 2e filmpje lijkt het alsof er een soort verstoring is van buiten af. Vandaag meerdere opnames gemaakt die allemaal schokkerig waren. Ik heb verschillende formaten geprobeerd, opgenomen op sd kaart maar ook op intern geheugen van de drone. Komt iemand dit bekend voor?


Misshien ligt het aan de SD kaart

Snelheid van sd-kaarten​

Sd-kaarten lezen en schrijven bestanden met een bepaalde snelheid. Maak je af en toe een foto? Dan is de leessnellheid en schrijfsnelheid niet zo belangrijk. Maak je foto’s in RAW-formaat? Dan is schrijfsnelheid wel belangrijk. Bij filmen kijk je naar de snelheidsklasse.

Snelheid van sd-kaarten | Consumentenbond
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink

Misshien ligt het aan de SD kaart

Snelheid van sd-kaarten​

Sd-kaarten lezen en schrijven bestanden met een bepaalde snelheid. Maak je af en toe een foto? Dan is de leessnellheid en schrijfsnelheid niet zo belangrijk. Maak je foto’s in RAW-formaat? Dan is schrijfsnelheid wel belangrijk. Bij filmen kijk je naar de snelheidsklasse.

Snelheid van sd-kaarten | Consumentenbond
ik gebruik een SanDisk MicroSDXC Extreme 128GB 190/90 mb/s. dat zou toch goed moeten zijn? Bovendien doet hij het ook als ik naar het intern geheugen van de drone zelf weg schrijf.
 
Ik zou even een ander (nieuw) kaartje proberen. Het lijkt inderdaad op issues met het wegschrijven van beelden. Anders een keer filmen in HD (lagere resolutie en dus ook lagere bitrate) en kijken wat er dan gebeurt. Je huidige kaartje een keer een 'deep format' geven kan misschien ook helpen.

Hierbij nog wat tips mbt uitzoeken geheugenkaartje: Waar moet je op letten als je een microSD kaartje koopt voor je drone? | Dronewatch
 
En mocht je de beelden na het filmen bewerken in een montageprogramma, zorg dan dat je overal dezelfde framerate kiest als het bronmateriaal. Dus filmen in 30 fps, dan ook monteren in 30 fps. Overigens is in Europa 25/50 fps standaard voor filmmateriaal, alhoewel dit voor online toepassingen niet zoveel uitmaakt.
 
Ben net even bezig geweest. Ik heb alles geprobeerd, lagere resolutie, 25fps, opnemen op intern geheugen, maar steeds mist hij frames. Zoals onderstaand filmpje. deze is 1920x1080 en opgenomen met 25fps. In de originele eigenschappen staat 22.91 fps.
https://youtu.be/U6VJ23y-E-M

En deze is 1280x720 25 fps. in de eigenschappen staat dat deze 21.81 fps heeft.
https://youtu.be/df39tlyAj_0

Het ligt dus niet aan het kaartje, het lijkt dus te liggen aan de camera zelf. Iemand een idee?
 
Hij gaf van begin af aan vreemde flitsen, ook als ik niet filmde. Er zat wel een keer een goed filmpje bij maar bijna alles is schokkerig.
 
Ok, als eerste moeten we zoals eerder aangegeven kijken of de juiste SD kaart in de drone zit. Dus haal je kaartje er even uit en vermeld het merk & type [exact!]

Verder ga ik er vanuit dat je de videobestanden rechtstreeks van de SDkaart uit de drone haalt [dus niet uit je telefoon}
Bewerk je de beelden voordat je ze oplaad naar youtube? zoja welke software gebruik je?
beschrijf je werkproces eens .
 
Hierbij het kaartje wat ik gebruik. Heb hem ook nog een keer geformatteerd in de drone, maar ook dat hielp niet. Ik sluit de drone aan op mijn pc en download de filmpjes, en sla die op op mijn harde schijf. Ik bewerk ze niet. Als ik ze bekijk rechtstreeks van de drone, zijn ze al schokkerig en klopt de framerate niet. Ook de filmpjes die ik om te testen op het intern geheugen van de drone opgenomen heb, vertonen de zelfde schokkerige beelden.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-01-08 at 20.10.13.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-08 at 20.10.13.jpeg
    87,2 KB · Weergaven: 17
Dag Jan,
Je probleem trekt toch wel mijn aandacht. Ik ben een beetje aan het rondkijken op internet. Helemaal hetzelfde probleem kom ik (nog) niet tegen, maar bij andere vormen van schokken e.d. werd geadviseerd om de gimbal te kalibreren en in elk geval de firmware van je drone te updaten. Misschien dat dat helpt.
Ik zoek de komende dagen nog wel wat verder en kom ik iets tegen wat mogelijk een oplossing voor je kan zijn, dan laat ik het wel weten.
Groet, Jan
 
Ik kan het probleem ook nog niet plaatsen. Ik denk niet dat het aan de gimbal-calibratie ligt. In beide filmpjes uit het bericht van 12:35 vandaag, zie je dat de schok met een regelmaat van ~1 seconde te zien is. Het lijkt me dan toch iets met het wegschrijven van de frames in het geheugen te maken te hebben.
 
Hierbij het kaartje wat ik gebruik. Heb hem ook nog een keer geformatteerd in de drone, maar ook dat hielp niet. Ik sluit de drone aan op mijn pc en download de filmpjes, en sla die op op mijn harde schijf. Ik bewerk ze niet. Als ik ze bekijk rechtstreeks van de drone, zijn ze al schokkerig en klopt de framerate niet. Ook de filmpjes die ik om te testen op het intern geheugen van de drone opgenomen heb, vertonen de zelfde schokkerige beelden.
Het kaartje lijkt in eerste instantie ok. Dit sandisk kaartje werkt over het algemeen in elke drone prima. Er zijn echter 2 dingen om rekening mee te houden:
1] Er is een actieve handel in ''nep sd kaarten'', mogelijk is jou kaart niet datgene wat er op staat. Eenvoudig te testen met een sd kaart tester.
2] De SD kaart staat niet op de compatiblilteitslijst van de DJI Mavic Air:

SD.png

Dus idd even de SD kaart testen of deze wel de juiste snelheden haalt, zoja dan vrees ik voor een hardware probleem in je drone.
 
Ik begrijp alle opmerkingen over de SD kaart. Maar deze is gekocht bij Bol.com in originele verpakking. Bovendien, zoals ik al eerder heb opgemerkt, de filmpjes die naar het intern geheugen van de drone zijn weggeschreven geven de zelfde schokkerigheid. En inderdaad, de schokken zijn 1x per seconde. en je kunt zien dat de framerate telkens 1-3 lager ligt dan de ingestelde framerate. Dus 23 i.p.v 25 en 28 i.p.v. 30. er zit dus telkens een 'gat' van ongeveer 2 frames in elke seconde. Ik heb de firmware al meerdere keren nagelopen, die is 100% in orde. De gimbal kalibreren heb nog niet gedaan. zal ik vandaag proberen, maar het lijkt me niet aan de gimbal te liggen.
 
Ben net even bezig geweest. Ik heb alles geprobeerd, lagere resolutie, 25fps, opnemen op intern geheugen, maar steeds mist hij frames. Zoals onderstaand filmpje. deze is 1920x1080 en opgenomen met 25fps. In de originele eigenschappen staat 22.91 fps.
https://youtu.be/U6VJ23y-E-M

En deze is 1280x720 25 fps. in de eigenschappen staat dat deze 21.81 fps heeft.
https://youtu.be/df39tlyAj_0

Het ligt dus niet aan het kaartje, het lijkt dus te liggen aan de camera zelf. Iemand een idee?
Hoi Jan, snap je bericht niet helemaal.

Wat bedoel je met in de originele eigenschappen?
Ik zie dat het eerste filmpje op YouTube staat met 23 fps en het tweede met 2e met 25fps
Is het stotteren op je computer al direct zonder dat je hem geladen hebt in een edit programma?
 
Hoi Jan, snap je bericht niet helemaal.

Wat bedoel je met in de originele eigenschappen?
Ik zie dat het eerste filmpje op YouTube staat met 23 fps en het tweede met 2e met 25fps
Is het stotteren op je computer al direct zonder dat je hem geladen hebt in een edit programma?
Ja dat is inderdaad wat ik bedoel. Het stotteren gebeurt al als ik de originele besanden laad in een viewer, om het even welke. En in metadata van de originele footage staat een bitrate zoals ik noemde. Op youtube staat iets anders. Het lijkt alsof Youtube dat afrond of zo. Nogmaals het lijkt alsof er een 'gat' zit in elke seconde. Ik ga nog even een ander sd kaartje bestellen maar zoals ik ook al eerder vermelde, opnemen op het intern geheugen van de drone geeft hetzelfde resultaat. Sterker nog: ik zie op het scherm terwijl ik vlieg die zelfde schokken. Maar ik weet dat tot nu toe eigenlijk een beetje aan de verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is inderdaad wat ik bedoel. Het stotteren gebeurt al als ik de originele besanden laad in een viewer, om het even welke. En in metadata van de originele footage staat een bitrate zoals ik noemde. Op youtube staat iets anders. Het lijkt alsof Youtube dat afrond of zo. Nogmaals het lijkt alsof er een 'gat' zit in elke seconde. Ik ga nog even een ander sd kaartje bestellen maar zoals ik ook al eerder vermelde, opnemen op het intern geheugen van de drone geeft hetzelfde resultaat. Sterker nog: ik zie op het scherm terwijl ik vlieg die zelfde schokken. Maar ik weet dat tot nu toe eigenlijk een beetje aan de verbinding.
Dag jan, Dan snap ik deze zin nog niet

"opgenomen met 25fps. In de originele eigenschappen staat 22.91 fps"

ik zou beginnen om filmpjes op te gaan nemen met je dji met 25fps (op te nemen), de originele eigenschappen moeten dan ook staan op 25fps. Daarna ook op YouTube te zetten met 25fps. Verschillen zullen altijd resulteren in 'stotteren'

Groetjes, Maarten