Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Het A1/A3 vliegbewijs is een Europees vliegbewijs en derhalve rechtsgeldig in Nederland. Maakt niet uit waar gehaald. Persoonlijk heb ik het in Luxemburg gehaald en toen ook die in Oostenrijk bekeken. Vanuit mijn beroep en drone-ervaring kan ik zeggen dat beide goed zijn, gratis of tegen geringe vergoeding. Deze hoef je ook niet te registreren. Alleen een nummer voor je drone(s) aanvragen. Wil je echter A2 dan wordt een Nederlands vliegbewijs gevraagd, want "hun systemen kunnen buitenlandse vliegbewijzen nog niet registreren". Beetje flauwekul natuurlijk! Zal wel een stukje protectionisme zijn. Denk dat dit wel gaat veranderen, want in die trant geredeneerd moet elke buitenlandse vrachtwagenchauffeur eerst een Nederlandse opleiding volgen en examen en rijexamen doen alvorens hij/zij bij ons mag rijden! Kul natuurlijk!
Rdw accepteert A1/3 niet als vooropleiding voor A2 maar je zou dat ook in het land van je A1/3 kunnen doen, moet je wel voor in persoon examen doen. Wat mij niet duidelijk is waar je de lesstof/eisen vandaan moet halen. Je moet zelf trainen, meer kennis hebben over o.a. weer en veiligheid op de grond maar heb nog nergens een specificatie gevonden.
 
Inmiddels heb ik mijn gratis A2 examen (dus niet de cursus) in Luxemburg aangevraagd en de aanvraag is geaccepteerd. Deze aktie gaat natuurlijk WEL extra geld kosten maar kan ik toevalig combineren met andere verplichtingen. Zo eindig ik straks met een A1 - A2 - A3 luxemburgse registratie maar vlieg in Nederland met een RDW exploitant nummer. Alles gedaan volgens het boekje.

Voor mij zijn de totale kosten lager uitgevallen in vergelijking met de Nederlandse A1,A2,A3 variant.

"Your request to attend the UAS Remote Pilot Open Category - A2 Theoretical Knowledge Examination on 04-Mar-2021 11:00 has been received and accepted".
Hoi martin
Heb jij meer info over de eisen voor het examen en eventuele kosten?
 
Hoi martin
Heb jij meer info over de eisen voor het examen en eventuele kosten?
de toelatingeis is dat je je A1 -A3 hebt behaald. Deze heb ik 2 weken geleden bij eurocontrol / DAC Luxemburg online behaald (gratis) en sluit naadloos hierop aan. Kosten voor dit A2 examen zijn opnieuw 0 euro. Maar let op! Het betreft uitsluitend alleen het examen. De leerstof zul je dus zelf moeten uitzoeken of alsnog aanschaffen via een bijv. Nederlandse Drone school. Je doet examen, onder toezicht, bij het DAC/Eurocontrol en krijg na het behalen dan ook een Luxemburgs EU A2 certificaat. Mijn drone is geregistreerd bij de RDW. De vliegcertificaten bij het DAC Luxemburg. Ik maak me hier overigens helemaal geen zorgen over. Het wachten is op een europese centrale database waar alle dronecertificaten van de EU landen worden geregistreerd. Dit is in ieder geval hoe ik er over denk.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik vroeg me inderdaad af hoe het zit als je over 5 jaar moet vernieuwen. Hopelijk is er tegen die tijd een centraal systeem.
 
Beste mensen, ik ben vrij nieuw op dit forum dus excuses als ik iets niet goed doe.

Situatie: Ik heb A1/A3 test in Luxemburg gedaan met goed gevolg. (Proof of completion of Online training)
Certificaat ontvangen via mail ( pdf plaatje met droneafbeelding en Lux-registratienummer)

Vraag: Hoe zet ik dit Lux- Certificaat om naar een Vliegbewijs?

Als ik het goed begrijp gaat dit niet via de Nederlandse RDW omdat de databases niet aansluiten.
Is er ook een Luxemburgse “RDW” of instantie waar ik het certificaat omzet naar Vliegbewijs.
Ik zie wel DAC maar geen link of site waar ik me kan aanmelden om gegevens in te vullen.

Graag een zetje in de goede richting aub
 
Ik vroeg me inderdaad af hoe het zit als je over 5 jaar moet vernieuwen. Hopelijk is er tegen die tijd een centraal systeem.
Geen idee wat te doen over 5 jaar. Ik hoop van harte dat er dan een centraal systeem bestaat en ook dat de verschillen in opleidings kosten wat marktuniformer zullen zijn. Het blijft van de zotte dat je elders gratis je A1-A3 kan krijgen (met goede kwaliteit overigens) en andere landen daar zonder blikken of blozen 100 euro voor rekenen. (en hetzelfde bieden).
 
Beste mensen, ik ben vrij nieuw op dit forum dus excuses als ik iets niet goed doe.

Situatie: Ik heb A1/A3 test in Luxemburg gedaan met goed gevolg. (Proof of completion of Online training)
Certificaat ontvangen via mail ( pdf plaatje met droneafbeelding en Lux-registratienummer)

Vraag: Hoe zet ik dit Lux- Certificaat om naar een Vliegbewijs?

Als ik het goed begrijp gaat dit niet via de Nederlandse RDW omdat de databases niet aansluiten.
Is er ook een Luxemburgse “RDW” of instantie waar ik het certificaat omzet naar Vliegbewijs.
Ik zie wel DAC maar geen link of site waar ik me kan aanmelden om gegevens in te vullen.

Graag een zetje in de goede richting aub
Dat is vrij eenvoudig, je certificaat is je vliegbewijs.
Bij de RDW registreer je je alleen als exploitant, staat los van vliegbewijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Beste mensen, ik ben vrij nieuw op dit forum dus excuses als ik iets niet goed doe.

Situatie: Ik heb A1/A3 test in Luxemburg gedaan met goed gevolg. (Proof of completion of Online training)
Certificaat ontvangen via mail ( pdf plaatje met droneafbeelding en Lux-registratienummer)

Vraag: Hoe zet ik dit Lux- Certificaat om naar een Vliegbewijs?

Als ik het goed begrijp gaat dit niet via de Nederlandse RDW omdat de databases niet aansluiten.
Is er ook een Luxemburgse “RDW” of instantie waar ik het certificaat omzet naar Vliegbewijs.
Ik zie wel DAC maar geen link of site waar ik me kan aanmelden om gegevens in te vullen.

Graag een zetje in de goede richting aub
Die denkfout had ik ook eerst gemaakt, de Nederlandse vliegscholen mogen het certificaat zelf niet uitreiken, het lux certificaat is je vliegbewijs alleen nog een exploitantnummer van de rdw regelen
 
de toelatingeis is dat je je A1 -A3 hebt behaald. Deze heb ik 2 weken geleden bij eurocontrol / DAC Luxemburg online behaald (gratis) en sluit naadloos hierop aan. Kosten voor dit A2 examen zijn opnieuw 0 euro. Maar let op! Het betreft uitsluitend alleen het examen. De leerstof zul je dus zelf moeten uitzoeken of alsnog aanschaffen via een bijv. Nederlandse Drone school. Je doet examen, onder toezicht, bij het DAC/Eurocontrol en krijg na het behalen dan ook een Luxemburgs EU A2 certificaat. Mijn drone is geregistreerd bij de RDW. De vliegcertificaten bij het DAC Luxemburg. Ik maak me hier overigens helemaal geen zorgen over. Het wachten is op een europese centrale database waar alle dronecertificaten van de EU landen worden geregistreerd. Dit is in ieder geval hoe ik er over denk.
Hoi Martin bedankt voor de info, zover was ik zelf ook bijna fijn om dit bevestigd te krijgen, hoop dat je 4 maart naar Luxemburg mag reizen, zie net dat Zweden een document heeft gepubliceerd, zie bijdrage in deze thread. Weet trouwens nog niet zeker of ik A2 ga doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin_hier
Voor alle duidelijkheid even melden, en voor alle respect voor wie dit Zweedse document heeft gevonden, maar dit is toch wel een beetje té licht voor een volwaardige A2 denk ik ...Heb deze nog niet behaald, dus heb geen referentie. Maar lijkt me als ik vergelijk met de A1/A3 in België een sterk vereenvoudigde versie. Over balans en Flight Envelope wordt er nauwelijks iets gezegd. Allemaal héél oppervlakkig. Maar goed alle 'beetjes' helpen zoals we zeggen in Vlaanderen...
 
Voor alle duidelijkheid even melden, en voor alle respect voor wie dit Zweedse document heeft gevonden, maar dit is toch wel een beetje té licht voor een volwaardige A2 denk ik ...Heb deze nog niet behaald, dus heb geen referentie. Maar lijkt me als ik vergelijk met de A1/A3 in België een sterk vereenvoudigde versie. Over balans en Flight Envelope wordt er nauwelijks iets gezegd. Allemaal héél oppervlakkig. Maar goed alle 'beetjes' helpen zoals we zeggen in Vlaanderen...
Document gaat voor mijn gevoel iets dieper dan A1/3, ik verwacht dat de vragen bij het examen ook iets dieper gaan om begrip te testen maar niet heel erg anders dan A1/3. Geen slecht document maar de enigen die dit echt kunnen beoordelen zijn diegenen die het examen hebben gedaan
 
Dat is vrij eenvoudig, je certificaat is je vliegbewijs.
Bij de RDW registreer je je alleen als exploitant, staat los van vliegbewijs.
Oeps.. Hoe simpel kan het zijn . Heb inmiddels het exploitatienummer al binnen via de RDW.
Nog bedankt voor jouw antwoord en oplossing
 
Die denkfout had ik ook eerst gemaakt, de Nederlandse vliegscholen mogen het certificaat zelf niet uitreiken, het lux certificaat is je vliegbewijs alleen nog een exploitantnummer van de rdw regelen
Dank voor jouw antwoord. We hebben dezelfde denkfout gemaakt; maar dankzij het forum worden we steeds wijzer. Heb het exploitantnummer al geregeld via de RDW.
 
De Ierse route is van de baan, allereerst is alles verschoven naar voorbij 1 maart en vanwege de grote toeloop accepteren ze alleen ingezetenen van Ierland.
Nah, 'de Ierse route' is nog niet helemaal van de baan. Gisteren, 15 februari, heb ik nog een gratis A1/A3 kunnen bemachtigen.
 

Bijlagen

  • Home  MySRS.jpg
    Home MySRS.jpg
    151,4 KB · Weergaven: 35
Document gaat voor mijn gevoel iets dieper dan A1/3, ik verwacht dat de vragen bij het examen ook iets dieper gaan om begrip te testen maar niet heel erg anders dan A1/3. Geen slecht document maar de enigen die dit echt kunnen beoordelen zijn diegenen die het examen hebben gedaan
en dit A2 examen ga ik over een paar weken doen. Ik kom bij jullie terug met mijn bevindingen.
 
Ik heb ook on-line via Luxemburg een "PROOF OF COMPLETION OF THE ONLINE TRAINING" gehaald, en was gratis..

Schandalig dat ze hier in Nederland er de hoofdprijs van € 99 voor durven te vragen. Oke, het hoeft ook niet voor niets (die Luxemburgse site wordt ook gesponsord) maar € 99 is wel schandalig....... typisch nederlands, zo van...och, ze komen wel, en is verplicht.
hoezo europa is toch gelijk ?

Nu alleen een exploitatienummer, en ik ben klaar.