Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik zag ergens passeren op het dji forum dat de A2 in LU best te doen was. Dus ja? Zou moeten lukken ook met de BE inhoudstafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Hoi Empiedrone, ik heb A1/3 via Luxemburg DAC gehaald met 1 fout, zodoende zou ik A2 ook via Luxemburg moeten doen, ik twijfel hier nog over maar ben in ieder geval niet van plan om hier 200 euro plus nog eens 20 voor de certificaten bij de RDW. Vraag was eigenlijk bedoeld om erachter te komen of de vragen in Luxemburg uit dezelfde reeks komen, weliswaar in het Engels (of Frans) veel onderwerpen spreken me aan. Martin_hier heeft afgelopen week lux A2 gedaan en gehaald met 83% na een Nederlandse cursus. Stel dat ik vanuit zuid-Limburg naar Hoofddorp moet rijden is Luxemburg ook nog dichterbij.
je hoeft niet naar Hoofddorp te rijden en kunt het hier online doen. Iets van appels en peren ....
 
je hoeft niet naar Hoofddorp te rijden en kunt het hier online doen. Iets van appels en peren ....
A2 online? Begrijp ik het verkeerd of alleen cursus aangezien mijn A1/3 in Luxemburg is gehaald
 
Ik heb zowel A1/A3 en A2 online bij een NL opleider gedaan (A1/A3) ook voor de fun via Luxemburg gedaan). Je hoeft in NL dus niet naar een opleider.
 
Hoi Martin proficiat, waar zat het grootste probleem in de theorie die je miste? Ik maak me vooral zorgen over hoe diep de meteo vragen gaan
Veel plezier met je A2, goed dat je met die covid shit hebt kunnen reizen
Fijn weekend en groetjes Leon
Ha Leon, de focus ligt op de 3 onderwerpen
  1. meteorology
  2. UAS flight performance
  3. technical and operational mitigations for ground risk
-voor Meteorlogy moet je o.a. goed het principe van hoge / lage druk gebieden. weersinvloeden, luchtdichtheden etc ... kennen
-Flight performance kan gaan over beladingen en factoren.
-onderwerp 3 is (volgens mij) het makkelijkst. Gaat ook over veiligheidsmodellen.

Betaalde A2 cursussen geven inderdaad de noodzakelijke info die je nodig hebt voor het examen.
 
Ha Leon, de focus ligt op de 3 onderwerpen
  1. meteorology
  2. UAS flight performance
  3. technical and operational mitigations for ground risk
-voor Meteorlogy moet je o.a. goed het principe van hoge / lage druk gebieden. weersinvloeden, luchtdichtheden etc ... kennen
-Flight performance kan gaan over beladingen en factoren.
-onderwerp 3 is (volgens mij) het makkelijkst. Gaat ook over veiligheidsmodellen.

Betaalde A2 cursussen geven inderdaad de noodzakelijke info die je nodig hebt voor het examen.
Hoi Martin, dankjewel misschien is het lesmateriaal er ook tegen de tijd dat de covid shit afneemt, had je de A2 cursus online gedaan of ter plaatse? Ik ben zo eigenwijs dat ik denk dat ik het misschien ook zo haal. A3 geschikt gebied vind ik hier in de buurt niet en helaas weegt mijn Drone net 570 gram en valt daarmee zonder CE net buiten A1
Groetjes en veel vliegplezier
Leon
 
Hoi Martin, dankjewel misschien is het lesmateriaal er ook tegen de tijd dat de covid shit afneemt, had je de A2 cursus online gedaan of ter plaatse? Ik ben zo eigenwijs dat ik denk dat ik het misschien ook zo haal. A3 geschikt gebied vind ik hier in de buurt niet en helaas weegt mijn Drone net 570 gram en valt daarmee zonder CE net buiten A1
Groetjes en veel vliegplezier
Leon
Ik heb een mavic mini en hoef dus helemaal niet gekwalificeerd te zijn. Maar net als jij ben ik nieuwsgierig en eigenwijs, en daarom heb ik mijn A2 in Luxemburg gehaald. Voordat het A2 examen begon vertelde de examinator dat de A2 theorie deze zomer beschikbaar zal worden gesteld. Als dit ook wordt gesponsoord door eurocontrol (en dat is wat ik verwacht) dan zal voor het eerst in Europa de A2 theorie volledig GRATIS beschikbaar worden gesteld. Als je wat geduld hebt zou ik deze site: EUROCONTROL Training Zone - Home goed in de gaten houden!
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Leont
Hallo,

wat hebben jullie ingevuld bij ‘company name’ voor het drone certificaat A1 in Luxemburg?
Groetjes
 
Hallo,

wat hebben jullie ingevuld bij ‘company name’ voor het drone certificaat A1 in Luxemburg?
Groetjes
ik heb ingevuld 'nietvantoepassing". company naam komt niet terug op je certificaat.
 
Heeft iemand ook gehoord van de A2 training bij Coptrz? Die is gratis maar is Engels. Is dat ook nog Europa vraag je dan.
 
Mijn DJI Mavic Pro heeft sinds 1 jan 2021 niet meer gevlogen. Bedankt allemaal voor de hele nuttige tips in dit draadje! Ik heb dit weekend via de Luxenmburgse Eurocontrol route mijn A1 + A3 gratis gehaald en heb zojuist mijn RDW exploitatienummer aangevraagd en ontvangen.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat elke drone piloot deze cursus zou moeten doen - dus ook de bezitters van een C0 klasse drone - en dat het gratis moet worden aangeboden, zoals Eurocontrol doat doet. Voor beginners staan er toch echt een heleboel goede pointers in.

Ik twijfel of ik mijn A2 ga doen (tenzij er een gratis optie komt, zonder dat in naar Luxemburg moet rijden). Voorlopig is A3 goed genoeg, waarvoor ik mijn 750g 'zware' Mavic Pro wil inzetten. Ik denk dat ik tot 1 jan 2023 de kat uit de boom kijk. Wellicht is er dan een nieuwe Mavic Mini met C0 keuring - die dus in de A1 open klasse mag vliegen - met sensoren en follow me mode.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Helemaal eens met je opmerking over de eurocontrol/DAC A1 A3 cursus en examen. A3 vliegen heb ik een beetje moeite mee om een gebied in mijn buurt te vinden waar dat mag, drukbevolkt en 2 vliegvelden in de buurt. Proficiat met je slagen en mooie vlieguurtjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Sterbor
Mijn DJI Mavic Pro heeft sinds 1 jan 2021 niet meer gevlogen. Bedankt allemaal voor de hele nuttige tips in dit draadje! Ik heb dit weekend via de Luxenmburgse Eurocontrol route mijn A1 + A3 gratis gehaald en heb zojuist mijn RDW exploitatienummer aangevraagd en ontvangen.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat elke drone piloot deze cursus zou moeten doen - dus ook de bezitters van een C0 klasse drone - en dat het gratis moet worden aangeboden, zoals Eurocontrol doat doet. Voor beginners staan er toch echt een heleboel goede pointers in.

Ik twijfel of ik mijn A2 ga doen (tenzij er een gratis optie komt, zonder dat in naar Luxemburg moet rijden). Voorlopig is A3 goed genoeg, waarvoor ik mijn 750g 'zware' Mavic Pro wil inzetten. Ik denk dat ik tot 1 jan 2023 de kat uit de boom kijk. Wellicht is er dan een nieuwe Mavic Mini met C0 keuring - die dus in de A1 open klasse mag vliegen - met sensoren en follow me mode.
C1 mag ook in A1 worden gevlogen, lees net dat je je buitenlands A1-3 bij de rdw gratis naar Nederlands kunt laten omzetten (Vanaf 21 juni) en heb iets gezien van droneclass online cursus +ONLINE examen voor 99 euro, wacht nog op verdere info maar voor mij 400 km + brandstof + uurtje of 5 rijden komt ongeveer op hetzelfde uit. Blij dat Rdw toch verandering heeft geaccepteerd
 
C1 mag ook in A1 worden gevlogen, lees net dat je je buitenlands A1-3 bij de rdw gratis naar Nederlands kunt laten omzetten (Vanaf 21 juni) en heb iets gezien van droneclass online cursus +ONLINE examen voor 99 euro, wacht nog op verdere info maar voor mij 400 km + brandstof + uurtje of 5 rijden komt ongeveer op hetzelfde uit. Blij dat Rdw toch verandering heeft geaccepteerd
Wat ik ervan begrijp, is dat je in NL je A2 kan halen (niet gratis, maar goedkoper dan heen en weer rijden naar Lux), en daarna je LUX A1/A3 kan importeren, zodat je NL A2 geldig wordt (gekoppeld aan je NL A1/A3)

Ja, C1 mag in A1 worden gevlogen, maar ik heb geen C1 drone. C1 is niet voor de overgang van toepassing op legacy/oude drones, zoals de Mavic Pro.

Legacy Drones tot 500g mogen tot 2023 in A1 (mits je A1/A3 hebt)
Legacy Drones tot 2kg mogen tot 2023 in in A2 (mits je A2 hebt)
Legacy Drones tot 25kg mogen tot 2023 in in A3 (mits je A1/A3 hebt)

De Mavic Pro is dus geen C1, dus mag niet in A1 gevlogen worden.

Vanaf 2023 mogen legacy drones boven 250g enkel in A3 (mits je A1/A3 hebt)

Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb.

1625750776637.png
 
Hallo sterbor je antwoord is volledig correct, ik doelde op het feit dat je met c1 markering (tot 900 gram MTOM) in A1 mag vliegen.
Correct me if i’m wrong
 
  • Leuk
Waarderingen: Sterbor