Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henk0401

New Member
Lid geworden
22 jan 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
9
Punten
3
Leeftijd
73
Locatie
Bellingwolde
Hoi,
De route via Ierland is inderdaad niet gratis meer: €5 voor de registratie en € 30 voor de lessen. Nog niet duur trouwens. Ben zelf naar Luxemburg verkast. Na registratie kun je ee E-learning kiezen. Deze zijn in samenwerking met Eurocontrole ontwikkelt en zijn van goede kwaliteit. Ze zeggen dat het maar 1,5 uur tijd kost, maar dat is wel erg optimistisch. De opleiding is in het Engels of Frans en bestaat uit een aantal modules die verschillende aspecten van het vliegen met een drone behandelen. Een keer of vier moet je een online examen. Als je alles met goed gevolg hebt gevolgd mag je het certificaat aanvragen en wordt het Europese vliegbewijs als een pdf toegestuurd. Is mij prima bevallen, geeft veel informatie en (natuurlijk ook mooi meegenomen) is gratis. Aanrader.
 
Heb je een link naar de lesstof?

Tot nu toe weinig concreets kunnen vinden terwijl dit toch betaald is door de belastingbetaler. De pdf uit Zweden, elders al genoemd, is A1-A3 informatie.

Eén boekje gevonden voor een perverse 69 euro ofzo. Van zo'n club die 99 voor A1-A3 normaal vindt.

Verzonden met mijn CLT-L29 en de Dronepilots.nl app
 
  • Geweldig
Waarderingen: Max*
Lesstof? In de meeste landen is het examen volgens mij een (paar) YouTube-filmpjes kijken en over wat je net gezien hebt een paar dozijn meerkeuzevragen beantwoorden. Met een beetje begrijpend lezen kan iedereen dat als het goed is. Wat nou lesstof? Als het (zoals in veel landen) ook nog eens gratis is, en letterlijk "opnieuw vragen beantwoorden tot je er genoeg goed hebt", waar heb je dan nog lesstof voor nodig? Ga gewoon in het land naar keuze A1/A3-vragen beantwoorden..
 
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: Jroose79 en Max*
Lesstof? In de meeste landen is het examen volgens mij een (paar) YouTube-filmpjes kijken en over wat je net gezien hebt een paar dozijn meerkeuzevragen beantwoorden. Met een beetje begrijpend lezen kan iedereen dat als het goed is. Wat nou lesstof? Als het (zoals in veel landen) ook nog eens gratis is, en letterlijk "opnieuw vragen beantwoorden tot je er genoeg goed hebt", waar heb je dan nog lesstof voor nodig? Ga gewoon in het land naar keuze A1/A3-vragen beantwoorden..
Het simplistische eraan vind ik nou net, dat dit zorgwekkend is. Totaliteit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Ik had het over A2

Verzonden met mijn CLT-L29 en de Dronepilots.nl app
Sorry, dan had ik niet goed ge ooeg gelezen. De rest van deze thread lijkt alleen over A1/A3 te gaan. Wat je zou moeten weten zou je (in alle gevallen) op de EASA website moeten kunnen vinden, toch?
 
Heb decennialang in het onderwijs gewerkt en ben vier jaar aan het “dronen” en kan vanuit die ervaringen zeggen dat de lesstof in de Luxemburgse modules voldoende is voor iemand die een leuke hobby zoekt. Maken we de stof zo moeilijk dan haken ongetwijfeld een aantal mensen af die anders een leuke besteding van de vrije tijd hebben en wellicht uitstekende piloten kunnen zijn. Het is gratis, maar zegt niets over de kwaliteit. Bedragen in Nederland tot honderden euro’s voor een morgen praktijkonderwijs voor de A2 is natuurlijk ook belachelijk, staat niet in verhouding tot het gebodene en, nogmaals, sluit een heleboel mensen uit. Jammer. Voor de goede orde: A2 moet je ook in Luxemburg zelf doen, maar is, voor zover ik weet, wel weer gratis.
 
De Ierse route is van de baan, allereerst is alles verschoven naar voorbij 1 maart en vanwege de grote toeloop accepteren ze alleen ingezetenen van Ierland.
 
Allemaal erg leuk maar bij registratie wordt alleen een Nederlandse erkende vliegschool geaccepteerd. Had ook via Luxemburg gedaan, prima opleiding maar is niet te gebruiken. En Luxemburg accepteert alleen ingezetenen.
 
Wilde net aan de luxemburgse beginnen, maar lees dus dat de regelgeving is:

Drone bewijs kan je alleen registreren in het land waar je ingezetene bent en de opleiding gehaald hebt. Voor Nederland geldt dan de hoofdprijs....typisch weer :(
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Moet je je Europese vliegbewijs (A1/A3) dan perse registreren bij de RDW? Ik dacht van niet namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
Dat zou mooi zijn. Zoals ik het begrijp, moet je een ID voor je drone aanvragen, ook al vlieg je A1-A3, en dan kan dan weer niet als je het niet via een Nederlandse "school" gehaald hebt. Of haal ik nou de boel door elkaar :rolleyes:
 
Je moet je inschrijven als 'exploitant' bij de RDW. Dat staat los van A1/A3 vliegbewijs. Als je alleen in A1 kan vliegen omdat je drone aan die eisen voldoet en je vliegt binnen de beperking die A1 oplegt, volsta je met het lezen van de handleiding en een stickertje met jouw exploitantennr op je drone. Daar hoef je geen examen voor te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi-elf
Het A1/A3 vliegbewijs is een Europees vliegbewijs en derhalve rechtsgeldig in Nederland. Maakt niet uit waar gehaald. Persoonlijk heb ik het in Luxemburg gehaald en toen ook die in Oostenrijk bekeken. Vanuit mijn beroep en drone-ervaring kan ik zeggen dat beide goed zijn, gratis of tegen geringe vergoeding. Deze hoef je ook niet te registreren. Alleen een nummer voor je drone(s) aanvragen. Wil je echter A2 dan wordt een Nederlands vliegbewijs gevraagd, want "hun systemen kunnen buitenlandse vliegbewijzen nog niet registreren". Beetje flauwekul natuurlijk! Zal wel een stukje protectionisme zijn. Denk dat dit wel gaat veranderen, want in die trant geredeneerd moet elke buitenlandse vrachtwagenchauffeur eerst een Nederlandse opleiding volgen en examen en rijexamen doen alvorens hij/zij bij ons mag rijden! Kul natuurlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Ah, dus als ik gewoon hobby vliegert ben, hoeft er geen exploitatie nr / sticker op mijn drone ? Laat de mijne nou in de gewichtsklasse boven de 249 gr vallen, dus voor A2, dan wel weer een stickertje met bewijs dat het in Nederland behaald is ?
 
Ah, dus als ik gewoon hobby vliegert ben, hoeft er geen exploitatie nr / sticker op mijn drone ? Laat de mijne nou in de gewichtsklasse boven de 249 gr vallen, dus voor A2, dan wel weer een stickertje met bewijs dat het in Nederland behaald is ?
Moet zeker wel een registratienr hebben. Zit nl een camera op.. onder de 250gr is er geen vliegbewijsplicht..
Registratie staat zoals hier eerder gezegd los van je vliegbewijs en moet inderdaad in NL als je hier woont.
Om A2 te halen moet je voorlopig nog eel een Nederlandse A1/A3 hebben daar de europeese database nog niet werkt (schijnbaar)
 
  • Leuk
Waarderingen: Foppe
Ook ik heb heb vandaag mijn A1-A3 via Eurocontrol in Luxemburg GRATIS behaald. Reken zeker op 4 uur studie met tussentijdse toetsen.
Totaal 3 voortoetsen en een eenvoudige eindexamentoets. Kennis van de Engels taal is vereist. Deze cursus voldoet naar mijn inzicht ruimschoots aan het kennis niveau wat in de EU van A1 A3 dronevliegers wordt verwacht. Het is een schande dat Nederlandse vliegscholen prijzen vragen van meer dan 99 euro met als argument dat de kwaliteit beter zou zijn. Dat durf ik te betwijfelen!

Heren / Dames Drone vliegers ... wil je een goede cursus waarbij alle aspecten van dronevliegen aan bod komen en eindigd in een officieel erkend EU certificaat. Volg dan de gratis online cursus bij Eurocontrol in Luxemburg. Inmiddels staat de A2 cursus in de startblokken. Voor dit examen zul je naar Luxemburg moeten reizen. (dus na corona). Ik heb me inmiddels ingeschreven.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus
Allemaal erg leuk maar bij registratie wordt alleen een Nederlandse erkende vliegschool geaccepteerd. Had ook via Luxemburg gedaan, prima opleiding maar is niet te gebruiken. En Luxemburg accepteert alleen ingezetenen.
niet waar. ik heb net de Luxemburg opleiding afgerond en een officieel EU certificaat ontvangen.