Vliegbewijs: taal en QR-code

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Travel and Drones

Well-Known Member
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
658
Waarderingsscore
486
Punten
63
Locatie
Purmerend
Waarom is dat vliegbewijs in het nederlands ?
Het zou toch een europees bewijs moeten zijn in het engels?
Typisch weer een teken dat ze het alweer niet voor elkaar hebben hier. Zoveel geld betalen weer voor nop


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Het ‘Nederlandse’ EU dronebewijs wordt gewoon over de grens erkend.

Hoe zie je dat in italie, spanje etc.
Dacht je nu werkelijk dat elke agent/handhaving in het buitenland de regels etc kent?
Dan helpt in iedergeval een papiertje in het engels je al een hele stap verder en maakt het je een stuk gemakkelijker

Het is toch een europees gebeuren? Hier is weer niet overnagedacht.
Theoretisch werkt het misschien, maar in de praktijk in geval van discussie niet goed



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
95% van het gebruik van certificaten uitgereikt in Nederland zal allicht in het binnenland zijn, door Nederlandssprekenden. Het lijkt me dan logisch dat het certificaat opgesteld is in de eigen landstaal. Buitenlands gebruik zal beter gecontroleerd kunnen worden via een internationale database. Die zal werken in de landstaal van de controleur, op basis van jouw nationaal registratienummer.
 
95% van het gebruik van certificaten uitgereikt in Nederland zal allicht in het binnenland zijn, door Nederlandssprekenden. Het lijkt me dan logisch dat het certificaat opgesteld is in de eigen landstaal. Buitenlands gebruik zal beter gecontroleerd kunnen worden via een internationale database. Die zal werken in de landstaal van de controleur, op basis van jouw nationaal registratienummer.

Ik ben het daar niet mee eens. Het is en blijft een europees bewijs van een europese organisatie. 95 pct in nederland?Dus 5 procent gaat maar op vakantie naar t buitenland( als alles weer normaal is?) geloof je het zelf? Denk dat dit percentage natte vingerwerk is. Maw jouw 5 pct droneliefhebbers die over de grens gaan moeten maar discussies voeren met de authoriteiten en benadeeld worden?
Was maar n kleine moeite om in iedergeval voor dat geld iets in het engels er op te zetten



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Was maar n kleine moeite om in iedergeval voor dat geld iets in het engels er op te zetten.
Op zich heb je wel gelijk met een Europees document. Maar in landen als Frankrijk kennen ze geen Engels of doen als of ze het niet begrijpen. Dan maakt het ook niet zo veel uit of er Nederlands of Engels op staat.
Een Europees document zou door een buitenlandse handhaver erkend, maar zeker ook herkend moeten worden. Daar moet je dan maar van uitgaan en op vertrouwen. Maar twijfelachtig blijft het wel met een Nederlands geschreven document in het buitenland.
 
Op zich heb je wel gelijk met een Europees document. Maar in landen als Frankrijk kennen ze geen Engels of doen als of ze het niet begrijpen. Dan maakt het ook niet zo veel uit of er Nederlands of Engels op staat.
Een Europees document zou door een buitenlandse handhaver erkend, maar zeker ook herkend moeten worden. Daar moet je dan maar van uitgaan en op vertrouwen. Maar twijfelachtig blijft het wel met een Nederlands geschreven document in het buitenland.

Ze hadden gewoon n pasje moeten maken , zoals zo’n groene autoverzekerings kaart met alle eu landen opgenoemd (afkortingen)op de achterkant waar dit geldig is. Niet zo’n a4 vodje


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ze hadden gewoon n pasje moeten maken , zoals zo’n groene autoverzekerings kaart met alle eu landen opgenoemd (afkortingen)op de achterkant waar dit geldig is. Niet zo’n a4 vodje

Inderdaad, die neem je ook makkelijk mee in je portemonnee en vervals je niet eenvoudig.
 
Eric, ik zeg niet dat 95% nooit naar het buitenland gaat, maar dat allicht 95% van de vluchten in het eigen land worden uitgevoerd. Overigens is het geen exacte wiskunde, maar een inschatting.

Echter, ik blijf erbij, anno 2021 moeten ze zoiets oplossen met een internationalr database. Pasjes kunnen ook verloren gaan of gestolen worden.

Ergens klinkt er een lichte frustratie uit je posts, ipv blijdschap over wat er nieuw verworven is. Ik moet zeggen: als Belg klaag ik niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: eazye en TonioRoffo
Eric, ik zeg niet dat 95% nooit naar het buitenland gaat, maar dat allicht 95% van de vluchten in het eigen land worden uitgevoerd. Overigens is het geen exacte wiskunde, maar een inschatting.

Echter, ik blijf erbij, anno 2021 moeten ze zoiets oplossen met een internationalr database. Pasjes kunnen ook verloren gaan of gestolen worden.

Ergens klinkt er een lichte frustratie uit je posts, ipv blijdschap over wat er nieuw verworven is. Ik moet zeggen: als Belg klaag ik niet...

Over het algemeen ben ik erg blij in t leven maar ik word niet blij van dat ik 200euro voor de hele mikmak betaal en 2 certificaten op n a4 tje die niet volledig zijn krijg.
Internationaal database ben ik met je eens, maar ten eerste(in n andere post al gemeld) ontbreekt er al een qr code op het formulier en ten tweede ,ik zie t echt niet gebeuren dat alle handhavers in europa de droneregels en systemen kennen en gaan kennen en daarom is een bewijs in de vorm van n pasje of volledig certificaat ( in overalgemeen meest gesproken taal , engels)toch vaak een uitweg en middel om aan iemand te laten zien om onnodige discussies te voorkomen i.p.v een handhaver het hele electronische gebeuren uit te gaan leggen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willy S
Ook ik heb me verbaasd over het "vodje" dat een EU dronebewijs moet zijn. Net als Eric verwacht ik dat dat problemen gaat geven. Waarom niet een pasje, net als je rijbewijs, met een vaste layout. Ja het rijbewijs is in het nederlands, maar de layout is gelijk in alle EU lidstaten voor zover ik weet, en daardoor herkenbaar.
Maar nou ben ik in de praktijk nog nooit gecontroleerd: niet in NL en niet daarbuiten, dus het zal wel loslopen .. hoop ik. Maar ja, dit was toch de kans om in ieder geval in de EU daar eenduidigheid over te scheppen.
 
Echter, ik blijf erbij, anno 2021 moeten ze zoiets oplossen met een internationalr database.

Of Jean-Pierre de boswachter, die vooral verstand heeft van de bomen en de diertjes in zijn natuurgebied, dan iets met die database kan.....het blijft twijfelachtig.
 
Ook ik heb me verbaasd over het "vodje" dat een EU dronebewijs moet zijn. Net als Eric verwacht ik dat dat problemen gaat geven. Waarom niet een pasje, net als je rijbewijs, met een vaste layout. Ja het rijbewijs is in het nederlands, maar de layout is gelijk in alle EU lidstaten voor zover ik weet, en daardoor herkenbaar.
Maar nou ben ik in de praktijk nog nooit gecontroleerd: niet in NL en niet daarbuiten, dus het zal wel loslopen .. hoop ik. Maar ja, dit was toch de kans om in ieder geval in de EU daar eenduidigheid over te scheppen.

Ik ben inderdaad ook nooit gecontrolleerd . Ik heb me altijd keurig aan de administratieve rompslomp mbt registratie van n drone etc gehouden in landen waar ik naar toe gegaan ben , ook altijd printjes meegenomen van droneregels van het desbetreffend land. Maar je weet maar nooit. Een drone schrikt mensen die er geen kennis van hebben, toch af soms en je moet maar de verkeerde tegenkomen. En ik vind dat het net niet af is en een beetje slordig nu


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Als je 200 euro betaalt mag je inderdaad verwachten dat het in orde is. Zeker als dit in andere landen gratis is.

In België staat zo'n qr-code wel op het betalingsbewijs en ewamenbewijs, maar niet op het registratienewijs. Daarop staat een url...
 
Als je 200 euro betaalt mag je inderdaad verwachten dat het in orde is. Zeker als dit in andere landen gratis is.

In België staat zo'n qr-code wel op het betalingsbewijs en ewamenbewijs, maar niet op het registratienewijs. Daarop staat een url...

Inderdaad
Ze moeten gewoon de boel op orde hebben en afspraken volgen wat ze binnen de eu op dronegebied hebben besloten en er echt een internationaal eu bewijs met qr code erop etc.van maken

Ik heb een email naar rdw en dda gestuurd .
Als hier niets uitkomt dan kan wiebe misschien iets regelen via zijn bedrijfje of dronewatch


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Ik moet toegeven dat de overheid nog niet alles op een rit heeft. Vind/vond het belachelijk dat regels invoert op 31 december en dan pas op 1 januari met een campagne begint. Ik heb het gevoel dat alles nog niet helemaal uitgewerkt is.

Zelfde is met betrekking tot de No-Fly zones.. Het was soms al mistig, maar tot op heden nog niet veel anders geworden.
Volgens mij zijn de Natura2000 gebieden nu weer vrij, maar zijn de 'vitale proces' locaties toegevoegd (havens/gevangenissen/etc.)

Ik denk zelf op dit moment, dat de vragen omtrent het vliegbewijs niet eens gesteld moeten worden bij het RDW (die zijn alleen administratief uitvoerend), maar bij het ministerie van IenW. Die zijn verantwoordelijk voor de regels.
Maar tot op heden nog weinig kunnen vinden, wie/welk mailadres je daarvoor zou kunnen gebruiken.