Vliegbewijs: taal en QR-code

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Maar er staat wel n vlaggetje op EN engelse taal
Ik heb zelf een qr code aangemaakt en een pasje geregeld


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven dat de overheid nog niet alles op een rit heeft. Vind/vond het belachelijk dat regels invoert op 31 december en dan pas op 1 januari met een campagne begint. Ik heb het gevoel dat alles nog niet helemaal uitgewerkt is.

Zelfde is met betrekking tot de No-Fly zones.. Het was soms al mistig, maar tot op heden nog niet veel anders geworden.
Volgens mij zijn de Natura2000 gebieden nu weer vrij, maar zijn de 'vitale proces' locaties toegevoegd (havens/gevangenissen/etc.)

Ik denk zelf op dit moment, dat de vragen omtrent het vliegbewijs niet eens gesteld moeten worden bij het RDW (die zijn alleen administratief uitvoerend), maar bij het ministerie van IenW. Die zijn verantwoordelijk voor de regels.
Maar tot op heden nog weinig kunnen vinden, wie/welk mailadres je daarvoor zou kunnen gebruiken.
Er wordt over de CTR zones gesproken ja, maar al die grote gebieden met AIRSPACE GLV en de Low Flying Area's, wat mag daar nu wel?
 
Maar er staat wel n vlaggetje op

Wat niet nodig is, want het droneplaatje moet erop staan, de duidelijke aanduiding voor open categorie A1/A3 of A2 (in precies voorgeschreven kleur, font en in het Engels).

En nog belangrijker in deze: het uitgegeven unieke nummer moet van de vorm "YYY-RP-XXXXXXXXXXX" zijn, waarbij YYY staat voor een bepaalde ISO drielettercode voor het betreffende land. Dat is dus gewoon altijd duidelijk, ongeacht de (taal van) de tekst van het bewijs en of er een vlaggetje bij staat of niet.

Ik dacht echter wel gelezen te hebben dat de QR-code verplicht was, zodat handhaving zonder te veel te hoeven weten (en zonder de vaak lastige lange code over te hoeven tikken) de gegevens bij het bewijs met een telefoon op kan vragen.

En dat is volgens mij bij het Ierse A1/A3 bewijs ook al niet het geval, want die bevatten een simpele URL in de QR-code die alleen verwijst naar de website waar je het examen doet en je registreert, en niet een pagina op die website (met je registratienummer erin) zodat direct de status van het specifieke bewijs op te vragen is. Als je die code scant krijg je een inlogscherm, dus handhaving heeft daar niks aan.

Ik weet dus niet zeker hoe strak die eis op zo'n QR-code op bewijzen is. Blijkbaar is die niet zo strak gesteld? Of meerdere landen hebben bij hun implementatie die eis gemist, of in ieder geval anders geïnterpreteerd..

Ook is er volgens mij bij RDW nu niet zo'n URL te maken: je kunt alleen naar rdw
nl/drones gaan, en dan met eHerkenning of DigiD inloggen, maar niet een URL samenstellen met je NLD-RP-whatever nummer erin zodat direct daarvan de status te zien is, ook zonder veilig inloggen.

Er is immers ook niet (anders dan bij autokentekens, waarmee je voertuiginformatie kunt opvragen) een zoekfunctie op de website voor exploitantnummers.

Toch?
 
Laatst bewerkt:
Wacht wel met registreren van mijn nieuwe DJI mini 2 tot dat hun zaakjes in orde zijn. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ik heb vanochtend gebeld met het RDW in verband met het ontbreken van de QR code.
De dame in kwestie wist van niks.... en na mij ruim een half uur laten wachten wist ze eigenlijk nog niet veel meer.
Het enige waar ze mee kwam is dat de politie (?) het unieke nummer onder je naam kan invoeren in een (waarschijnlijk) al aanwezige database. En zo zien of je geregistreerd staat.
Of dit een directe koppeling met het exploitanten nummer wat ik van hen heb gekregen is wist ze ook niet te beantwoorden..."vast wel" kwam er enigszins stamelend uit.
Uiteindelijk had ze bedacht dat zij het formulier via het lesbedrijf toegestuurd kregen, en zij het alleen maar inklopten in het systeem en geldig maakten. Waarna wij de link ontvangen.
Dat klonk al regelrecht als onzin en ik bedankte vriendelijk voor de informatie.

Ik heb daaropvolgend het lesbedrijf gebeld (in mijn geval DroneClass), en hem naar de QR-code gevraagd.
Zij waren ook op de hoogte van het ontbreken ervan, ook bij andere lesbedrijven zou dit het geval zijn, zoals ook duidelijk is op dit forum.
De reden waarom is onbekend, en ook was het niet met 100% zekerheid te zeggen of het nou verplicht is of niet.
DroneClass gaat het in ieder geval binnenkort zelf ook opnemen met het RDW.
Uiteraard werd ook nog even bevestigd dat het echt wel een RDW document is, en niet van het lesbedrijf.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat bijvoorbeeld in het buitenland, met andere wet- en regelgeving, het bewijs niet als geldig wordt gezien door een controleur door het ontbreken van de QR-code, en dan in het ergste scenario de drone in beslag wordt genomen, of wellicht celstraf of weet ik wat allemaal...

In NL lijkt er vooralsnog niks aan de hand te zijn, m.b.t. de QR-code, vanwege een voor controlerende instanties inzichtelijke database.


mvg,
Martijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
Wat voor infomatie hoort er te staan op die QR code? Dan genereer ik er zelf ook wel een :D

Ik heb n pasje laten maken met qr code van mn exploitanten nummer erop en a1/3 certificaat op ene en a2 op de andere, inclusief vertaling in engels.
Op originele qr code is zou volgens mij een link moeten staan die verwijst naar een of andere eu database met jouw gegevens, die denk ik niet of nog niet bestaat .

Dus maw dat hele eu gedoe is ( op dit moment) erg fraudegevoelig.

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Ik heb n pasje laten maken met qr code van mn exploitanten nummer erop en a1/3 certificaat op ene en a2 op de andere, inclusief vertaling in engels.
Op originele qr code is zou volgens mij een link moeten staan die verwijst naar een of andere eu database met jouw gegevens, die denk ik niet of nog niet bestaat .

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Ik denk wel, dat als iedereen zijn eigen pas gaat ontwerpen er meer chaos ontstaat. Je exploitanten nummer hoeft alleen maar op de drone te staan, en niet op je 'Bewijs van voltooing van online examen' of je 'Vaardigheidsbewijs'.

Tevens waarom in het Engels? Mijn rijbewijs is ook gewoon volledig in het Nederlands.
 
Ik denk wel, dat als iedereen zijn eigen pas gaat ontwerpen er meer chaos ontstaat. Je exploitanten nummer hoeft alleen maar op de drone te staan, en niet op je 'Bewijs van voltooing van online examen' of je 'Vaardigheidsbewijs'.

Tevens waarom in het Engels? Mijn rijbewijs is ook gewoon volledig in het Nederlands.

Thijssie, mbt waarom in het engels , daar ga ik niet meer op in. Lees het begin maar van deze post.
Voor mij is in ieder geval de engelse taal wel belangrijk en voor een ander en voor jou niet.
Rijbewijs is een bekend bewijs binnen de eu en heeft bijna iedereen. Een dronebewijs is nog voor velen onbekend terrein.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Thijssie, mbt waarom in het engels , daar ga ik niet meer op in. Lees het begin maar van deze post.
Voor mij is in ieder geval de engelse taal wel belangrijk en voor een ander en voor jou niet.
Rijbewijs is een bekend bewijs binnen de eu en heeft bijna iedereen. Een dronebewijs is nog voor velen onbekend terrein.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Prima, echter vergeet niet de handhaver die jou willen controleren op een bewijs, weten van het bestaan ;)
 
Prima, echter vergeet niet de handhaver die jou willen controleren op een bewijs, weten van het bestaan ;)

Dan laat ik”die”handhavers het onvolledige officiele onprofessionele a4 vod zien van mijn a1 t/m a3 certificaat die ik op mijn telefoon heb staan. En als ik een copy bij me heb, vouw ik er een vliegtuigje van en krijgen ze die en mogen ze ook nog houden

Trouwens op dat desbetreffende pasje heb ik de qr code van mn exploitanten nummer inderdaad.
Dat exploitanten nummer zit dus ook op de drone.
als meneer de handhaver( binnen en buitenland) komt dan kunnen ze die code op mijn drone vergelijken (scannen met de camera van hun telefoon)met de qr code op dat pasje, en zien ze van wie de drone is en vliegt.
En verder weet ik niet hoe en wat ze in en met hun ( wel of niet) bestaande database doen.

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Chanan
En toch nog 1 commentaar : op het rijbewijs staat het wel in het engels. Kijk maargoed naar de kleine lettetjes, zelfs in duits en frans. Naast het woord rijbewijs


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Wat voor infomatie hoort er te staan op die QR code? Dan genereer ik er zelf ook wel een :D
In principe moet de QR code verwijzen naar een database waar een handhaver kan inloggen om te checken of het bewijs idd nog geldig is, en of de tenaamstelling juist is.

Maar die prutsers van EASA hebben verzuimd om een Europese database te ontwikkelen, voordat de nieuwe EU regelgeving van kracht werd. Dus moet er vooralsnog naar een nationale database gelinkt worden. De Ieren doen dat bijvoorbeeld, hun QR code verwijst naar hun nationale register van verstrekte dronebewijzen (maar daar heeft een handhaver in Nederland dan weer niks aan).

Misschien dat ze bij de RDW afwachten totdat die Europese database er is, en dat ze vanaf dat moment gaan doorlinken middels die QR codes. Of misschien zijn ze gewoon vergeten om dat stukje te implementeren.
 
De Ieren doen dat bijvoorbeeld, hun QR code verwijst naar hun nationale register van verstrekte dronebewijzen (maar daar heeft een handhaver in Nederland dan weer niks aan).

Dat is een wassen neus, waar letterlijk niemand (handhaver of niet, in welk land ook) iets aan heeft. Immers, het is alleen een basis-URL van de website, zonder dat het unieke nummer van het bewijs op enige manier deel uit maakt van het adres. Als je die opent krijg je alleen een login-scherm te zien dat voor iedereen hetzelfde is. Heeft niemand wat aan. Dan heb ik liever een bewijs zonder QR-code erop. Net zo nuttig..


(Lees ook mijn langere antwoord verderop in deze thread waarin ik de eigen soort URL beschrijf die echt nuttig zou zijn in een QR-code op een A1/A3 danwel A2 dronebewijs.)
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan doen we het voor één keer in België nog zo slecht niet...
Wij krijgen een pdf met netjes in 3 talen het 'bewijs': Nederlands, Frans en... Engels. Iedereen content. En het is nog gratis allemaal ook. Voorlopig toch nog... :)


attest.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Wij krijgen een pdf met netjes in 3 talen het 'bewijs': Nederlands, Frans en... Engels.

Inderdaad, netjes. Daar zullen jullie terecht blij mee zijn, zeker als je bedenkt hoe jullie van "max 10 meter hoog op eigen terrein" (als amateurvlieger) zijn gegaan naar een soort Europees walhalla, schat ik zo..?

Vraagje: welke URL zit er gecodeerd in die QR-code op jullie attest? Dus: wat opent er als je hem scant met je smartphone?

Is het een algemene URL naar de betreffende instantie? Een algemene URL naar de inlogpagina van je registratie, zoals in Ierland? Oftewel: er staat een QR-code zoals in het EASA voorbeeld, maar die is eigenlijk nutteloos?

Of is het ook echt een URL die nuttig is voor handhavers, dus eentje die als parameter je persoonlijke nummer bevat en direct een pagina laat zien met dezelfde informatie als het attest, plus een duidelijke aanduiding of deze op dit moment nog geldig is of niet?

België krijgt van mij dan ook nog serieuze bonuspunten als de URL op de drie taalversies van het attest een "lang=" parameter bevat zodat de informatie ook in de juiste van de drie talen wordt getoond.

Of nog beter: als de webpagina waar de betreffende link naar verwijst aan de hand van browserinstellingen (waar de eindgebruiker zijn taalvoorkeuren kan instellen) de getoonde informatie weer kan geven in alle Europese talen van alle EASA landen.

Dat laatste zou pas echt zijn hoe ik het als softwareontwikkelaar eigenlijk verwacht/wil...
 
Laatst bewerkt:
De Ieren doen dat bijvoorbeeld, hun QR code verwijst naar hun nationale register van verstrekte dronebewijzen (maar daar heeft een handhaver in Nederland dan weer niks aan).

Nee, dat doen de Ieren dus ook niet. Het soort van "equivalent aan wat de Ieren doen" zou zijn als RDW de link naar pilootonbemandeluchtvaartuigen-punt-rdw-punt-nl als QR-code op hun PDF-bewijzen zou (gaan) zetten.

Daar heeft geen enkele handhaver (in Nederland, Europa, of waar dan ook) iets aan, want er is maar één persoon die nu met DigiD kan inloggen op die pagina, en dat is de houder/aanvrager van het bewijs.

De QR-code zou wat mij betreft een URL moeten zijn die het unieke nummer van het vliegbewijs bevat, en die bij openen ervan een digitale versie laat zien (grafische design op orde, naam, nummer, en einddatum erop, klikken op EASA logo opent betreffende infopagina, etc.) met daarbij een duidelijke aanduiding of het bewijs op dit moment nog geldig is of niet, dus of de einddatum niet is verstreken, en of het bewijs niet is ingetrokken voor wat voor reden dan ook. En liefst meertalig, dus minimaal een keuzemogelijkheid tussen taal van het land en Engels, bijvoorbeeld.

Dus een online pagina waar niets te wijzigen is, maar alleen de huidige status kan worden opgevraagd. Hiermee wordt het "A4-vodje" dan ook direct legitiem en te controlleren, voor iedereen, politie, BOA, of wie dan ook, in welk land van Europa of ter wereld ook..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en wdejager