Vliegbewijs: taal en QR-code

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Inderdaad, netjes. Daar zullen jullie terecht blij mee zijn, zeker als je bedenkt hoe jullie van "max 10 meter hoog op eigen terrein" (als amateurvlieger) zijn gegaan naar een soort Europees walhalla, schat ik zo..
Klopt. Nu ja, ik wacht ongeduldig op de levering van mijn allereerste drone (Mini 2). Dus nog geen drone-ervaring. Maar net omdat ik het nut niet inzag om er één te kopen tot nu toe: je mocht er zo goed als niks mee doen.
Vraagje: welke URL zit er gecodeerd in die QR-code op jullie attest? Dus: wat opent er als je hem scant met je smartphone?

Is het een algemene URL naar de betreffende instantie? Een algemene URL naar de inlogpagina van je registratie, zoals in Ierland? Oftewel: er staat een QR-code zoals in het EASA voorbeeld, maar die is eigenlijk nutteloos?

Of is het ook echt een URL die nuttig is voor handhavers, dus eentje die als parameter je persoonlijke nummer bevat en direct een pagina laat zien met dezelfde informatie als het attest, plus een duidelijke aanduiding of deze op dit moment nog geldig is of niet?
Drones (hierna staat dan je persoonlijke code en category en issue date).
Dat lijkt een/de officiële Belgische federale overheidswebsite van Mobiliteit te leiden, maar de pagina resulteert wel (voorlopig?) in een leeg blad.
Tenzij hij misschien door een (Belgische) handhaver met een login gehanteerd wordt. Want als ik op EEN website van de Belgische overheid inlog met mijn BeID (digitale identitieitskaart) en dan de link open, krijg ik de volgende pagina te zien:
Untitled.jpg
De link is wel bij alle drie dezelfde. Taal te kiezen op de pagina
 
Laatst bewerkt door een moderator:
{Een officieel ogende link met daarin het nummer van het vliegbewijs opgenomen.)
Dat lijkt een/de officiële Belgische federale overheidswebsite van Mobiliteit te leiden, maar de pagina resulteert wel (voorlopig?) in een leeg blad.
Tenzij hij misschien door een (Belgische) handhaver met een login gehanteerd wordt. Want als ik op EEN website van de Belgische overheid inlog met mijn BeID (digitale identitieitskaart) en dan de link open, krijg ik de volgende pagina te zien:
{...} De link is wel bij alle drie dezelfde. Taal te kiezen op de pagina

Mmm, dat komt best dicht in de buurt, zeg!

Alleen het verschil tussen "beheren door de eigenaar na inloggen met juiste identiteit" en "publieke status, tenaamstelling, en geldigheid kunnen controlleren door iedereen" heeft België bij de implementatie nog even net niet goed gesnapt, lijkt het?

Maar dat kan relatief simpel nog worden opgelost door de betreffende webserver en software backend bij te werken zonder enig uitgegeven vliegbewijs te hoeven aanpassen.

Best indrukwekkend, moet ik toegeven...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net via het contactformulier op de website van de RDW de volgende vraag achtergelaten, met een verwijzing naar deze thread op ons forum erbij:

Ik zou graag een reactie willen op de volgende vraag: "Wanneer denkt u dat de RDW uitgegeven vliegbewijzen voor dronepiloten gaat uitbreiden met een QR-code die het voor iedereen mogelijk maakt eenvoudig de actuele geldigheid van zo'n bewijs te controlleren?"

Als/zodra ik antwoord op deze vraag krijg zal ik dat hier ook laten weten.
 
Ik heb net via het contactformulier op de website van de RDW de volgende vraag achtergelaten, met een verwijzing naar deze thread op ons forum erbij:



Als/zodra ik antwoord op deze vraag krijg zal ik dat hier ook laten weten.

Ben benieuwd. Ik heb datzelfde formulier ook gestuurd met vragen hierover Afgelopen maandag 4 januari. Tot heden nog geen antwoord. Heb er een hard hoofd in dat ze antwoorden.’maargoed
misschien heb jij meer geluk. Ik moet alleen nog een keer vragen of ze mij 2x10euro willen terugstorten omdat ze iets gestuurd hebben wat niet correct is


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik verwacht ook geen snel antwoord. Maar een antwoord zou leuk zijn.

Ik denk dat je die €20 sowieso nooit terug gaat krijgen. En als binnen afzienbare tijd de RDW PDFs van vliegbewijzen gaat genereren met een zinnige QR-code erop, dan kun je die binnen je vijf jaar geldigheid volgens mij gewoon gratis opnieuw laten genereren; die procedure (zoals jij nu werkt) heb ik al uitgeprobeerd.
 
Ik vind de huidige Belgische situatie zo slecht nog niet. De gebruiker moet dan inloggen, wat nog eens een dubbele controle geeft dat jij het wel echt bent.
Al zal de politie dat allicht ook kunnen doen via de identiteitskaart
 
Als/zodra ik antwoord op deze vraag krijg zal ik dat hier ook laten weten.
Dat is snel, al is het meer een bevestiging dat first line support geen antwoord kan geven en de boel doorgestuurd is verder de organisatie in.

Geachte heer/mevrouw Peschier,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de medewerkers van de afdeling die uw vraag in behandeling zullen nemen. U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

So far, so good.
 
Ik vind de huidige Belgische situatie zo slecht nog niet. De gebruiker moet dan inloggen, wat nog eens een dubbele controle geeft dat jij het wel echt bent.
Al zal de politie dat allicht ook kunnen doen via de identiteitskaart

Ik kan je wel één ding garanderen: ik ga niet met mijn DigiD inloggen op de telefoon van om het even welke handhaver ook.
 
Maar ik wel met mijn 'itsme' account via mijn eigen smartphone. Nu ja, kan je net zo goed de documenten downloaden op je smartphone...

Werkt misschien wel bij die "Karen" , overheidssite is wat officieler dan een pdf
 
Tevens waarom in het Engels? Mijn rijbewijs is ook gewoon volledig in het Nederlands.
Mwah, "Rijbewijs" staat er ook in het Engels, Frans en Duits. Verder is 't Rijbewijs taal-loos. Op de achterkant staan plaatjes van voertuigen om de categorieën te verduidelijken.
 
De Database werkt prima in Duitsland en in Oostenrijk. Een scan laat een zien of m'n document OK is.
Een Noorse scan brengt me ook naar een database, die op-naam aangeeft of m'n document in orde is.
 

Bijlagen

  • DEU.jpg
    DEU.jpg
    292 KB · Weergaven: 39
  • IMG_D0E3EF0E07EF-1.jpg
    IMG_D0E3EF0E07EF-1.jpg
    181,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG_D2040F0E2B8D-1 2.jpeg
    IMG_D2040F0E2B8D-1 2.jpeg
    199,8 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Nu effe door voor je A2, doe je nie 'for the fun' in Duitsland. Dan praat je over 'serious money'.
Met mijn DJI Mavic Air <500 gram < 900 gram vlieg ik in C1 A1 tot einde 2022 dus geen A2 nodig...
Tegen die tijd is er hopelijk een DJI mini x met EU C klasse

Eigenlijk heb ik enkel een Belgische A1-A3 training nodig.
Wel leuk om te zien en te doen hoe UK, IRL, BE en DE verschillend testvragen stellen. (heb nu 4 bewijsjes, allemaal gratis)
Ierland was het eenvoudigst en België stelde kennisvragen over bepaalde EU regel nummers (noteer ze voor je aan de test begint!)
 
Laatst bewerkt:
Met mijn DJI Mavic Air Tegen die tijd is er hopelijk een DJI mini x met EU C klasse

Eigenlijk heb ik enkel een Belgische A1-A3 training nodig.
Wel leuk om te zien en te doen hoe UK, IRL, BE en DE verschillend testvragen stellen. (heb nu 4 bewijsjes, allemaal gratis)
Ierland was het eenvoudigst en België stelde kennisvragen over bepaalde EU regel nummers (noteer ze voor je aan de test begint!)

Hoe krijg je die duitse? Ik zie dat je eerst moet registreren bij lba, maar omdat je uit n ander eu land komt gaat dat niet en kan ik dat certificaat niet uitprinten. Of ken jij een trucje ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoe krijg je die duitse? Ik zie dat je eerst moet registreren bij lba, maar omdat je uit n ander eu land komt gaat dat niet en kan ik dat certificaat niet uitprinten. Of ken jij een trucje ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Alles correct ingevuld alleen land "australië"
 
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones