Vliegen boven aaneengesloten bebouwing?

Aloys

Active Member
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
312
Waarderingsscore
179
Punten
43
Leeftijd
69
Locatie
Kampen
Website
www.aloys.nl
Hoi,

sinds vandaag in het forum, ik heb net gisteren mijn A1/A3-certificaat behaald plus de RDW-registratie maar ik heb nog geen drone. Wel een vraagje.

In de (Luxemburgse) cursus is mij duidelijk geworden dat je niet mag vliegen boven "aaneengesloten bebouwing". Mijn vraag is echter: wanneer is er nou sprake van aaneengesloten bebouwing? Ik woon in Kampen, volgens de kaarten en drone-apps geen no-fly of restricted zone, uitgezonderd de industriehaven en de oevers van de IJssel.
Mag ik, wonende in een nieuwbouwwijk, een drone wel laten opstijgen in mijn eigen achtertuin?
Ik ben gelicenseerd radioamateur en zou wel eens om mijn antennemast willen vliegen. Uiteraard rekening houdend met de privacy van de buren, maar dat valt (gelukkig) gewoon te overleggen.

Ik zie ook die prachtige 360 graden foto's van Arno, mag dat zomaar middenin een stad(je)? Zolang je maar van mensenmeutes verwijderd blijft?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps
Ja dat vliegen boven huizen en niet betrokken mensen mag met een drone onder de 250 gram.
 
Dat klinkt goed! Hartelijk dank voor jullie reactie.
 
Met dank voor de link Wiebe. Helder geschreven verhaal, ik had het al gevonden én gelezen. En ik begrijp het ook volkomen, dus ik ga er zeker geen hobby van maken om boven de buurt te gaan vliegen.
Het gaat mij alleen om de eigen woning/tuin en mijn mast met antennes als radioamateur. Kijken mijn antennes nou écht over die grote Esdoorn heen, en moet ik er binnenkort weer takken uit gaan zagen? Van die dingen.
Verder heb ik een uitstekende relatie met allerlei buren, en dat wil ik graag zo houden! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps