Vliegen boven bebouwd gebied en natura2000

Discussie in 'Algemene discussie' gestart door Teunnoord, 14 mei 2018.

1. Teunnoord

Teunnoord New Member

Lid geworden:
    14 mei 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien kunt u mij antwoord geven op de vraag die al enkele weken stel aan mijn mede dronepiloten en het is voor hun ook een raadsel, waarom mag je met een drone niet boven bebouwd gebied en natura2000 gebied vliegen maar wel met een vliegtuig of helicopter?

Vanuit het privacy oogpunt snap ik het niet omdat je vanuit een helicopter en vliegtuigen ook foto's kunt nemen, en vanuit het oogpunt dat ze uit de lucht kunnen vallen snap ik het ook niet omdat dit net zo goed mogelijk is met een vliegtuig en helicopter. Qua zelfbouw drones snap ik dit echter wel maar voor drones zoals de DJI phantom 4 of mavic snap ik het echt niet.

Ik hoop dat u uw mening hierover wil delen.

2. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    294
    Hallo Teun, welkom op het forum! Wat betreft je eerste vraag: er zit nogal een verschil in luchtwaardigheid tussen drones en vliegtuigen/helikopters. Laatstgenoemde luchtvaartuigen voldoen aan zeer strenge productie-eisen en worden regelmatig op betrouwbaarheid gecontroleerd. Daarnaast dient men zich in de bemande luchtvaart aan talloze veiligheidsvoorschriften en procedures te houden. Daarom kan er veilig met vliegtuigen en heli's boven bebouwing worden gevlogen, het gaat gelukkig niet vaak mis.

Drones zijn een heel ander verhaal: het gaat over het algemeen over consumentenelektronica die niet is gekeurd op luchtwaardigheid en zelden tot nooit goed gecontroleerd wordt. Daar komt bij dat er weinig/geen kenniseisen zijn t.a.v. het vliegen met drones. Het risico dat een drone uit de lucht valt en schade veroorzaakt of zelfs tot letsel let bij het vliegen boven bebouwing is daarom relatief groot, vandaar het verbod. Daar komt inderdaad het privacy-aspect bij: met een drone kun je bij wijze van spreken bij iemand door de slaapkamerramen naar binnen kijken, iets wat met een vliegtuig een stuk lastiger is. (Op termijn komen er wellicht ontheffingen op dit verbod, indien men beschikt over luchtwaardig bevonden drones en de juiste procedures, denk aan brandweer en politie.)

Het Natura 2000-gebeuren is weer een heel ander verhaal. Het gaat hier over (vermeende) overlast van drones in de natuur. Veel natuurbeschermers stellen dat luchtverkeer - waaronder drones - verstorend werkt op de natuur. Daarom moeten (sport)vliegtuigen een bepaalde minimumhoogte aanhouden als ze over natuurgebieden vliegen, dat is volgens een convenant afgesproken. Drones vliegen echter veel lager, een minimumhoogte is niet echt een optie (zeker omdat de maximale vlieghoogte voor drones is vastgesteld op 120 meter).

Of je nu wel of niet met een drone boven Natura 2000 gebieden mag vliegen is een onderwerp waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Ik zou zeggen: vermijd broedgebieden en houd rekening met de rust van mens en dier, wat niet wil zeggen dat je niet met een drone boven natuur kunt vliegen. Een beetje gezond verstand doet wonderen!

3. Teunnoord

Teunnoord New Member

Lid geworden:
    14 mei 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Met het gebruik van gezond verstand ben ik het helemaal eens (misschien is het dan handig dat de handhavers dit ook doen). Ik snap dat er hogere eisen aan vliegtuigen en helicopters worden gesteld. Echter is het wel zo mocht er iets met een passagiersvliegtuig gebeuren dan zijn de gevolgen niet te over zien. En voor het natura2000 gebied neem nu bijvoorbeeld het ijsselmeer dit is een natura2000 gebied met een boot varen mag wel maar een drone...? Begrijp me niet verkeerd ik vind het niet dat er geen regels moeten zijn, maar waarom moet het er zoveel zijn waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

4. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    205
    Nog twee grote verschillen tussen drones en vliegtuigen: als een drone één van zijn 4 motoren verliest, dan valt -ie als een baksteen uit de lucht (of toch in ieder geval ongecontroleerd, zonder mogelijkheid gevaarlijke situaties af te wenden of te minimaliseren), terwijl een gemotoriseerd vliegtuig verandert in een heel slecht presterend zweefvliegtuig. Dergelijke noodlandingen worden tijdens de opleiding eindeloos geoefend, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. En met dat krakkemikkige zweven kom je nog best ver. Kijk maar:

En misschien nog wel het belangrijkste verschil: in een vliegtuig zit een persoon achter de knuppel waarvan je mag uitgaan dat hij zelf niet dood wil. Die zal er dus alles aan doen wat er maar mogelijk is om op een open veld zonder obstakels (huizen, bomen, mensen, koeien, slootjes) te landen.

Over Natura2000 ga ik even niets roepen, want dat is op het ogenblik meer een zijn-woord-tegen-jouw-woord discussie die meer met emotie gevoerd wordt dan met verstand (van beide zijden).

Verder neem je met een drone deel aan het luchtverkeer en heb je nou eenmaal met de luchtvaartwet te maken. Die is nooit opgesteld geweest met drones in het achterhoofd (op militaire toepassingen in afgesloten gebieden na) en heeft moeite met de technologische ontwikkelingen mee te groeien, ja. Dus er zitten dingen in die misschien onlogisch lijken. Daarom is indertijd een samensmelting van de luchtvaartwet en de regeling modelvliegen in elkaar geflansd. Lang niet ideaal, maar er zit beweging in - en ik denk in de goede richting.

Deel Deze Pagina