Vliegen boven de bebouwde kom in de nieuwe regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

AdriA3

Member
Lid geworden
15 jan 2021
Berichten
38
Waarderingsscore
3
Punten
8
Leeftijd
62
Locatie
Zwolle
In deze post ( Kampen gefilmt met de Mavic Mini ) lees ik een hele discussie over de onduidelijkheid of je nu wel of niet boven de bebouwde kom mag vliegen. Het gaat hier om een DJI mini die boven Kampen vliegt (dus boven de bebouwde kom). Conclusie hier is dat dit niet mag. Maar dit speelde medio juli 2000.

Met ingang van 31 december 2000 is er nieuwe regelgeving met betrekking tot het vliegen met drones.

Ik heb de folder hierover van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gedownload : Europese droneregels voor piloten die recreatief vliegen

Hierin lees ik alleen bij de catagorie A3: "ook vliegt u minstens op een afstand van 150 meter van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones;"
In de catagorie A1 (mijn DJI mini 2) en A2 wordt niet gerept over het vliegen boven de bebouwde kom, dan wel het vliegen over aaneengesloten bebouwing.

Dit betekent volgens mij dat ik met mijn DJI mini 2 (A1) wél boven bebouwing (bijvoorbeeld de Zwolse binnenstad) mag vliegen.

Of zie ik wat over het hoofd? Ik ben een nieuweling op het gebied van vliegen met drones, dus ik ken de (oude) regelgeving niet. Betekent dit een verruiming van de oude regelgeving voor A1 en A2?

Overigens zie ik in de, door het ministerie aangeraden, GoDrone-app dat de hele Zwolse binnenstad een no-fly gebied is voor drones, terwijl ik in de PDOK viewer en AERET kaart voor drones alleen een no-fly gebied is rond het ziekenhuis (helicopter) waarbij de Zwolse binnenstad daar niet onder valt. Volgens PDOK en AERET mag het dus wel, maar niet van de GoDrone-app.
De no-fly cirkel rond het ziekenhuis is in de GoDrone-app veel groter dan bij die andere twee kaarten.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de verwijzing naar jouw artikel. Had ik nog niet gelezen.
Duidelijk. Het mag wel. Datzelfde lees ik ook in de folder van het ministerie.
Maar de onduidelijkheid blijft wel m.b.t. de no-fly zone rond het ziekenhuis. Volgens AERET en PDOK valt de Zwolse binnenstad hier niet onder en bij de GoDrone-kaart, die door datzelfde ministerie wordt aangeraden, valt de binnenstad wel onder de no-fly zone.

Overigens ben ik zeker niet van plan om veel boven de binnenstad te gaan vliegen. Wel om incidenteel wat shotjes te maken tot ik een leuk filmpje (zoals dat videootje van vogelvlucht Kampen) kan maken. Maar dit terzijde...

Oeps! Gelukkig is dit nog niet geplaatst in het Forum. Ik zie zojuist dat de GoDrone app (waar het ministerie naar verwijst in hun folder over de regelgeving per 31 december 2020 nog niet aangepast aan de nieuwe regelgeving. Daar is de no-fly zone 3000 meter. In de nieuwe regelgeving is deze verkleind naar 1200 meter.
Dus verzoekje: Plaats dit topic maar niet in het forum! Ik stel hier domme vragen. hihi. Ik moet eerst goed zoeken voordat ik iets wil plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Oeps; toch plaatsen al goed gekeurd. Ik lees nu pas je laatste zin ;)

Geeft niet, want er bestaan geen domme vragen. En misschien dat iemand anders door dit draadje juist een antwoord op zijn/haar vraag vindt. Prima toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: EraserWdX en AdriA3