Vliegen boven gebouwen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Hopus

New Member
Lid geworden
11 jan 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Harlingen
Momenteel ben ik bezig met mijn studie A1/A3
Zelf heb ik een DJI Mavic Air, welke nog geen 500 gram weegt.
In Hoofdstuk 1 sub 1.6 ( EASA categorieën )van het lesmateriaal staat een mooi overzicht, welke ik als bijlage heb bijgevoegd.
Mijn Drone valt dus tot 1 januari 2023 in subcategorie A1, class C1.
Bij "operationele beperkingen' wordt alleen maar gesproken over de "Follow Me restrictie" terwijl bij A3 gesproken wordt over
150 meter afstand houden van gebouwen etc.

In de 2e alinea onder die tabel staat de volgende zinsnede:
Als de vlucht ( deels) wordt uitgevoerd op korte afstand van een vast object dat HOGER is dan 120m, mag de maximale vlieghoogte worden vergroot tot 15 meter meter BOVEN de hoogte van het object, voor het gedeelte van de vlucht op korte afstand daarvan én op verzoek van degene die verantwoordelijk is voor dat object.
Bij een C0 klasse drone MOET de maximaal bereikbare hoogte boven de opstijglocatie beperkt zijn tot 120 meter. Dan is deze uitzondering dus NIET van toepassing.
VRAAG: Met mijn drone in A1 class C1 mag ik dan wel 15 meter hoger vliegen over gebouwen die 120 meter zijn ?

Op 6 november 2020 stond een artikel "Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen" op de site van Dronewatch.
Ik citeer een paar regels:
1-Lange tijd was het wettelijk gezien vrijwel onmogelijk om met een drone boven bebouwing te vliegen.
2-Dronevliegers die zich een beetje verdiept hebben in de huidige nationale droneregels zijn waarschijnlijk bekend met de bepaling dat het niet toegestaan is om dronevluchten boven "gebieden aaneengesloten bebouwing" uit te voeren.
3-Interessant is het feit dat er in de regelgeving voor Open subcategorieën A1 en A2 niet meer wordt gesproken over een verbod op het vliegen boven verbouwing of wegen. WEL moet je in een aantal gevallen enige horizontale afstand houden tot "niet-betrokken personen".

Mijn vraag is derhalve:
Mag ik vanaf 1 januari 2021 nu wel of niet vliegen boven gebouwen?
 

Bijlagen

  • Overzicht A1A311012021.png
    Overzicht A1A311012021.png
    464,3 KB · Weergaven: 78
  • Leuk
Waarderingen: Skylge40 en puffeltje
VRAAG: Met mijn drone in A1 class C1 mag ik dan wel 15 meter hoger vliegen over gebouwen die 120 meter zijn ?

Mag ik vanaf 1 januari 2021 nu wel of niet vliegen boven gebouwen?
Ik lees 2 vragen. Ja, je mag met je Mavic Air hoger dan 120 meter vliegen, in de buurt van een gebouw. Je mag binnen een straal van 50 meter maximaal 15 meter hoger vliegen dan dat gebouw. Wel moet je toestemming hebben van de pandeigenaar/beheerder. Let wel op met je wifi connectie, want ik denk dat die gaat haperen...

De tweede vraag is simpel te beantwoorden. Ja, je mag boven bebouwing vliegen met je Mavic Air. Omdat deze drone tussen de 250 en 500 gram weegt, moet je proberen om geen niet-betrokken personen te overvliegen (maar het is niet expliciet verboden).

Tot slot: jouw drone heeft geen C1 label. Je valt onder de noemer 'legacy drone' tot eind 2022 in Open categorie A1. Daarna ga je over naar A3, met deze drone.
 
Ik lees 2 vragen. Ja, je mag met je Mavic Air hoger dan 120 meter vliegen, in de buurt van een gebouw. Je mag binnen een straal van 50 meter maximaal 15 meter hoger vliegen dan dat gebouw. Wel moet je toestemming hebben van de pandeigenaar/beheerder. Let wel op met je wifi connectie, want ik denk dat die gaat haperen...

De tweede vraag is simpel te beantwoorden. Ja, je mag boven bebouwing vliegen met je Mavic Air. Omdat deze drone tussen de 250 en 500 gram weegt, moet je proberen om geen niet-betrokken personen te overvliegen (maar het is niet expliciet verboden).

Tot slot: jouw drone heeft geen C1 label. Je valt onder de noemer 'legacy drone' tot eind 2022 in Open categorie A1. Daarna ga je over naar A3, met deze drone.
Tenzij ze voor die tijd de drone kunnen updaten, de drone onder de nieuwe regeling laten voldoen en een C1 label geven.
 
Tenzij ze voor die tijd de drone kunnen updaten, de drone onder de nieuwe regeling laten voldoen en een C1 label geven.
Vergeet dat maar, dat de drone alsnog een C1 label krijgt. Dat kan namelijk niet met een firmware-update. Die labels mogen alleen worden toegepast op drones die nieuw verkocht worden en die ook qua hardware aan de nieuwe eisen gaan voldoen.
 
Vergeet dat maar, dat de drone alsnog een C1 label krijgt. Dat kan namelijk niet met een firmware-update. Die labels mogen alleen worden toegepast op drones die nieuw verkocht worden en die ook qua hardware aan de nieuwe eisen gaan voldoen.
Qua hardware, waar voldoen de huidige droons niet aan dan? En waarom zou bijvoorbeelkd de overheid van een land, of in Nederland de RDW dus, zoon sticker niet kan uitgeven aan huidige drone modellen die aan de eisen voldoen?
 
Qua hardware, waar voldoen de huidige droons niet aan dan? En waarom zou bijvoorbeelkd de overheid van een land, of in Nederland de RDW dus, zoon sticker niet kan uitgeven aan huidige drone modellen die aan de eisen voldoen?
Twee voorbeelden: in de toekomst moeten drones die in de Open categorie gebruikt worden aan strengere geluidseisen voldoen ('minder herrie'), en moet het risico op verwonding geminimaliseerd worden door ontwerpaanpassingen. Alleen een fabrikant die aan de producteisen voldoet mag een Cx CE label toekennen aan een drone. Dat kan niet zomaar achteraf met 1 of ander stickertje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan
Twee voorbeelden: in de toekomst moeten drones die in de Open categorie gebruikt worden aan strengere geluidseisen voldoen ('minder herrie'), en moet het risico op verwonding geminimaliseerd worden door ontwerpaanpassingen. Alleen een fabrikant die aan de producteisen voldoet mag een Cx CE label toekennen aan een drone. Dat kan niet zomaar achteraf met 1 of ander stickertje.
Dat is handig om te weten! Maar zouden nieuwe propellers en/of van die beschermers niet het zelfde kunnen doen?
 
Dat is handig om te weten! Maar zouden nieuwe propellers en/of van die beschermers niet het zelfde kunnen doen?
Zoals ik al aangaf, die labels kunnen alleen toegekend worden aan nieuw verkochte drones. DJI onderzoekt weliswaar of via een omweg 'oude' drones misschien toch van een Cx CE label kunnen worden voorzien, maar ik vermoed dat ze daar niet in gaan slagen (of dat die optie alleen beschikbaar komt voor drones uit de Enterprise serie).
 
Gelukkig zijn er niet veel gebouwen hoger dan 120meter.
 
De tweede vraag is simpel te beantwoorden. Ja, je mag boven bebouwing vliegen met je Mavic Air. Omdat deze drone tussen de 250 en 500 gram weegt, moet je proberen om geen niet-betrokken personen te overvliegen (maar het is niet expliciet verboden).

Tot slot: jouw drone heeft geen C1 label. Je valt onder de noemer 'legacy drone' tot eind 2022 in Open categorie A1. Daarna ga je over naar A3, met deze drone.

Wat ik wel redelijk schokkend vind is dat dus alle drones >250 gram zonder CX label (dus alles wat er nu rondvliegt) na dec 2022 in A3 komen te vallen.
Is dit echt een feit hoe het gaat gebeuren? Staat ook in de tabel zie ik.... :-(
 
Ja, zo gaat het gebeuren. Heeft te maken met nieuwe eisen aan veiligheid, geluidsoverlast, etc. Dat betekent dat oud spul op een goed moment wordt weggedegradeerd naar A3.
 
Ja, zo gaat het gebeuren. Heeft te maken met nieuwe eisen aan veiligheid, geluidsoverlast, etc. Dat betekent dat oud spul op een goed moment wordt weggedegradeerd naar A3.
Bedankt voor de snelle reactie, dat is al binnen twee jaar...
Tot dat er drones met label verkocht worden niets kopen dus!
Wanneer zou dat zo zijn denk je?
 
Quote:

De CE-markering, die sinds 1993 van kracht is, moet door de fabrikant worden aangebracht. Door de markering op zijn producten aan te brengen, verklaart de fabrikant dat hij alle voor de markering voorziene verplichtingen naleeft en wordt hij verantwoordelijk voor het verkeer ervan in de Europese Economische Ruimte (EER).

De markering toont aan dat het product geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu. De markering is geldig voor de producten die in de EER worden gefabriceerd en voor de producten die erbuiten worden gefabriceerd en vervolgens in de EER op de markt worden gebracht. De markering betreft onder meer:

  • speelgoed
  • elektrische apparaten
  • machines
  • medische hulpmiddelen
  • liften
  • persoonlijke beschermingsmiddelen
  • bouwmaterialen
  • meetinstrumenten
Unquote

Dit label moet dus gegarandeerd en aangebracht worden door de fabrikant, maar niets staat in de weg dat dit na verkoop gebeurt.
 
Deze quote gaat over het algemene CE, niet over de drone-specifieke. Dus dat logo samengesteld uit een gestileerde C en E
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
En daarbij gaat het om het moment van op de (EU) markt brengen.

Dat logo staat al op iedere commercieel verkochte drone - zie typeplaatje