Vliegen boven snelweg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

iGerbert

New Member
Lid geworden
9 nov 2016
Berichten
29
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
48
Locatie
Klundert
De regels worden strenger maar de handhaving soepeler?
Vanmorgen was er een kettingbotsing op de Haringvlietbrug A29. De ravage wordt met een drone in beeld gebracht.
Lijkt me niet dat dit door een hobbyist is gedaan, maar zelfs als het iemand is met ROC of ROC-L hoe kon er dan vanmorgen daar gevlogen worden.
  • De brug ligt tussen Natura 2000 "Haringvliet" en "Hollands Diep"
  • Vliegen boven snelweg (1-richting is zichtbaar in gebruik)
  • Vliegen boven mensen
Aan het eind van de video zie ik volgens mij de Piloot op de paralel rijbaan achter de Audi staan. Gezien dit ook onder de laagvliegroute is moet er nog een waarnemer de piloot bijstaan... maar waar?
Er waren wel volop handhavers aanwezig, maar die waren natuurlijk druk met andere taken.

http://www.nu.nl/video-redirect/kijk/pAjBtynI6Wss
 
Als steeds minder mensen zich aan de regels gaan houden en zij er ook mee weg lijken te komen, zullen steeds meer mensen zich niet meer aan de regels gaan houden.

Als de regels steeds vreemder worden, zullen ook de zakelijke vliegers zich er niet altijd meer altijd aan houden, te meer omdat de pakkans nihil is t.o.v. de overtredingen die worden gemaakt.
 
Grote kans dat de piloot lid is van het team hulpverleners.
Geen idee eigenlijk onder welke vergunningen die werken.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Of de piloot heeft eerst toestemming gevraagd om deze beelden te mogen maken.
 
Zo was een vriendje van me aan het filmen bij die stuw in de Maas bij Greve. Spoedklusje van het ANP. Vergelijkbare overzichtsbeelden.
Kan me zo voorstellen dat de media langzaamaan hun contacten opdoen binnen de groep ROC(-light)ers voor dit soort Ad Hoc werk.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: TuttiFrutti
ROC-lighters kunnen geen ontheffingen krijgen, ROC-ers kunnen dat wel maar krijgen dat nog niet voor deze zaken.
Blijft alleen nog dat het door overheidsdiensten kan worden gedaan. Maar ook dan had er in dit geval niet over de mensen gevlogen hoeven te worden. Zie; Gebruik drones door de overheid | Drone | Rijksoverheid.nl
Verder is het dan vreemd dat de overheidsdienst deze de beelden gelijk heeft doorgespeelt aan de media (nu.nl en rijnmond.nl).
 
Het is inderdaad vreemd dat zo'n filmpje in de main stream media terecht komt. N.a.v. de vuurwerk-vraag deze week tikte ik in Google 'drone vuurwerk' in. Kijk en verbaas je op hoeveel MSM sites deze filmpjes getoond worden.
 
Misschien vanuit hier eens navraag doen bij Hart van Nederland, hoe zij aan de beelden komen en wie ze verstrekt heeft tegen welke voorwaarden. Ik ben bang dat er nog veel mensen, voor een redelijk goed gevuld envelopje, hun beelden afstaan aan de media. Dit doen ze niet voor een naamsvermelding.