Vliegen boven zonnepark

Gert-Jan K

New Member
Lid geworden
5 aug 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
60
Hallo

Ik wil mee helpen zoeken naar een vermiste hond.
Het gebied waar het om gaat ligt aan de Aadijk in Almelo.
Volgens Aeret en Godrone is daar een laagvliegroute.
Als ik op Google Maps kijk, zie ik daar een gigantisch zonnepark.

Ik ben in het bezit van het A1/A3 en A2 vliegbewijs en mijn drone heeft het C2 label.
Volgens Aeret en Godrone mag ik daar op max. 30m vliegen, maar mag ik daar ook vliegen ivm het zonnepark

Gr Gert-Jan

ik zie in godrone dat er al een vluchtrapport is ingediend voor de zoektocht naar de hond. En dan alleen boven het zonnepark.
De westelijke helft is laagvlieggebied, dus max 30m. De oostelijke helft is gewoon normaal toegankelijk luchtruim.

ik zie in godrone dat er al een vluchtrapport is ingediend voor de zoektocht naar de hond. En dan alleen boven het zonnepark.
De westelijke helft is laagvlieggebied, dus max 30m. De oostelijke helft is gewoon normaal toegankelijk luchtruim.
Ik heb zelf dat rapport ingediend.
Zelf denk ik dat de hond niet op het zonnepark zal zijn, als je goed op Streetview kijkt, zie je nl. hoge hekken staan.

Maar toch blijft mijn vraag staan....mag je over een zonnepark vliegen om bv naar een vermiste hond te zoeken?

Gr Gert-Jan

In dit geval staan er niks geen beperkingen in godrone, enkel een hoogtebeperking voor het gedeelte wat laagvlieggebied is. Dus gewoon vliegen.

Maar toch blijft mijn vraag staan....mag je over een zonnepark vliegen om bv naar een vermiste hond te zoeken?
Voor zover mijn juridische kennis reikt bestaat er geen regel dat je niet boven een zonnepark zou mogen vliegen. Om gedoe achteraf te voorkomen, b.v. doordat je schade zou kunnen veroorzaken, zou ik afstemming plegen met de beheerder van het zonnepark.

Mijn vraag is, is de hond alweer boven water?

Voor zover mijn juridische kennis reikt bestaat er geen regel dat je niet boven een zonnepark zou mogen vliegen. Om gedoe achteraf te voorkomen, b.v. doordat je schade zou kunnen veroorzaken, zou ik afstemming plegen met de beheerder van het zonnepark.

Mijn vraag is, is de hond alweer boven water?
Bedankt voor je reactie

Nee, de hond is tot op moment van dit schrijven niet gevonden.
Tijdens het vliegen bij het zonnepark, kwam er een zichtmelding en die was ongeveer 6 km verderop.
Ben daar nog geweest, maar niks aan getroffen.

Gr Gert-Jan