vliegen commercieel, onder de kg. Mag dat zonder papieren?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

robbie

New Member
Lid geworden
14 feb 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
54
Locatie
denhaag
Hoi,
even een vraagje. Ik vlieg zo nu en dan voor mijn werk de phantom 4. Wij voldoen aan de eisen, dus een theorie certificaat, de keuring en verzekering en registratie en dergelijke. Maar wellicht voldoet DJI Mavic Air ook voor onze doeleinden. Maar ik meen dat als een drone onder de 1kg zit, dat het dan als speelgoed gezien wordt, en je wellicht gewoon zonder alle paparassen commercieel kan vliegen met een 'speelgoed' drone. Maar iets zegt me dat het niet zo eenvoudig is? Vroeger was er ook een regel dat een speelgoeddrone werd gezien als speelgoed als het onder de 1kg zat, en minder dan 10m bereik. Maar het terugvinden van dit soort voorwaarden is lastig. Misschien is het überhaupt gebruiken van een drone commercieel al meteen gebonden aan de voorwaarden? Maar als ik een drone van 200 gram gebruik, en ik doe mn dogtag erop van de registratie zou al teveel zijn :)
Weet iemand hoe het ziet?

groetjes robert
 
Hoi Robert, helaas: ook bij een drone onder de 1 kg moet je beschikken over een ROC-light en een verzekering voor de drone. Het enige verschil is dat je voor het behalen van het ROC-light in dit geval geen theorie-examen hoeft te doen. Meer uitleg vind je in dit artikel.

In jullie geval hoef je die Mavic Air (of ander drone <1 kg) alleen te registreren (BvI en speciaal-BvL) en hem bij te schrijven op de polis (als je niet gelijktijdig met de drones vliegt hoef je waarschijnlijk niet meer premie te betalen). De nieuwe drone hoeft niet ook op de ROC-light ontheffing vermeld te worden, zoals je hier kunt lezen.
 
Oke dank je wel. Ik was er al bang voor, maar kon het nauwelijks ergens goed teruglezen. Had vaag de hoop dat een mini mini drone overal buiten zou vallen!

thx

groetjes robert