Vliegen in eigen tuin en lager dan 10m?

Piet Hein

New Member
Lid geworden
26 okt 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
48
Locatie
Den Haag
Ik heb een kleine drone en woon in het centrum van Den Haag. Volgens de kaartjes van het kadaster mag ik nergens in de buurt vliegen.
In Belgie geldt de regel dat je op eigen terrein tot 10m hoog mag gaan, ook al mag je verder bijna nergens vliegen.
In Nederland lijkt het erop dat je helemaal niet mag opstijgen, ook niet als je op eigen terrein en onder de 10m (bij wijze van spreke nog onder de dakrand) blijft. Klopt dat inderdaad? Mag ik de drone niet eens een laag rondje laten vliegen in een afgesloten tuin?
 
Klopt inderdaad. Het mag niet.
Heb het zelfde probleem in Haarlem (Schiphol CTR). Maar een hover testje met mijn zelfbouw drone of nieuw racer kitje doe ik wèl in het lokale park, als daar niemand (in de buurtvan waar ik wil vliegen) is. Risico is dat ik een bon krijg, maar ik verwacht eerder een waarschuwing en wegsturen.
Wil ik "echt" vliegen, dan zoek ik een plek waar dat wèl toegestaan is. En ja, dat betekent een 20 minuten rijden met de auto, minimaal.

Overigens heb je bij Madurodam in de buurt een park liggen waar je wèl zou mogen vliegen (wel goed oppassen op mensen in de buurt...)
 
Ha Eric-Jan,

Dank voor je antwoord! Een kort rondje in eigen tuin zal dus wel meevallen. Ik denk dat je doelt op het westbroekpark in de Den Haag. Ik zie inderdaad veel filmpjes daarvan, maar ik kan nergens vinden dat het ook echt mag. Heb jij dat wel gevonden?
Piet Hein
 
Ja, op Drone PreFlight by Aeret kun je zien dat het noord-westelijk deel van dat park net buiten alle gekleurde gebiedjes (gecontroleerd of anderszins verboden luchtruim) valt.
Moet je wel een eind inzoomen ;)

Overigens, "een kort rondje in eigen tuin" is in een stadse omgeving al gauw een vrij risicovolle onderneming. Ik zou het in mijn achtertuin (ik heb geen voortuin) niet doen met iets dat groter is dan een Tiny Whoop en in ieder geval met iets met prop guards. Zonder prop guards is het al gauw een vliegend scheermes, dus pas daar goed mee op!
 
  • Leuk
Waarderingen: Cody
Wederom dank, ik heb het stukje gevonden, en dat is inderdaad een uitstekend idee. Ik heb overigens een spark, dus klein is ie wel, en het gaat om een zeer ruime tuin (hofjeswoning... ;-) De tip om de propguards te monteren ga ik zeker opvolgen. Dank!
 
Mmm . . ik denk als ik in mijn achtertuin 10 meter hoog ga vliegen, dat ik toch wel last met de buren krijg.
Met een schutting van plm. 2 mtr. hoog krijg je toch al gauw de verdenking dat je bij de buren zit te gluren lijkt me.
 
Ik heb een kleine drone en woon in het centrum van Den Haag. Volgens de kaartjes van het kadaster mag ik nergens in de buurt vliegen.
In Belgie geldt de regel dat je op eigen terrein tot 10m hoog mag gaan, ook al mag je verder bijna nergens vliegen.
In Nederland lijkt het erop dat je helemaal niet mag opstijgen, ook niet als je op eigen terrein en onder de 10m (bij wijze van spreke nog onder de dakrand) blijft. Klopt dat inderdaad? Mag ik de drone niet eens een laag rondje laten vliegen in een afgesloten tuin?
hoi ik woon ook in den haag en vlieg bij het strand van kijkduin tussen de duinen
boswachter/standwachter gezien die vond de beelden super
 
Het blijft een lastig ding... Ik fotografeer, zowel voor mijn eigen lol als beroepsmatig. Ik heb een hoogtestatief van 7m voorzien van pan- en tilthead met een set waarmee ik via de iPad mijn Canon DSLR op afstand kan bedienen. Het hele zaakje is ingeschoven 1,85m lang en weegt zo'n 45 kilo! Ik zou het zelfde met een drone kunnen doen: verticaal opstijgen tot zeg max. 15 à 20m, opnamen maken en weer verticaal dalen. Mijn DJI Phantom 4 weegt nog geen 4,5 kg en kan ik makkelijk op een scootertje meenemen. Ik heb geen rijbewijs B, dus ben voor vervoer van het hoogtestatief van anderen afhankelijk. Wat zou het nou niet mooi zijn als ik voor die kleine hoogtes op beperkte oppervlakte gebruik zou kunnen maken van die drone. Ook al zou ik mijn ROC-Light brevet halen, dan nog mag ik die drone niet voor de beschreven klussen (binnen de bebouwde kom en op industrieterreinen/haventerreinen) gebruiken, juist waar ik veel van mijn opnamen maak.
Wat dat betreft vind ik de regels niet aansluiten op de praktijk.

Ik ben me er terdege van bewust dat b.v. zo'n DJI Phantom 4 een vliegende keukenmachine met 4 draaiende messen is. Zoals voor alles geldt: gebruik je het apparaat met beleid en inachtneming van de nodige veiligheidsmaatregelen, dan is er naar mijn idee weinig aan de hand.
 
Ik begrijp jouw standpunt helemaal, maar helaas is dit Nederland. Ik ben bang dat dit zelfs over een jaar of 2 nog niet is opgelost. Ik houd ook goede hoop, maar ja, wie ben je in je uppie...
Dennis.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app