Vliegen in eigen tuin in de avond

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Naiul

New Member
Lid geworden
27 jul 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
15
Punten
3
Leeftijd
67
Locatie
Boijl
Beste mensen,

Zoals ik het volgens mij geleerd heb mag je in de avond absoluut niet vliegen. Komt het en waarschijnlijk een Nooby vraag, mag je wel in eigen tuin vliegen op 2 a 3 meter hoogte in de avond?

Alvast dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
De tuin is van jou, het luchtruim er boven niet. Oftewel, wat je in de avond op de grond doet moet je zelf weten, wat je in de lucht er boven doet niet.
 
Ik vind dit ook wel een interessante vraag. En dan in het bijzonder de vraag: "Waar begint precies het luchtruim?"

Begint het luchtruim op 1 meter hoogte, of op 10 meter hoogte, of op 12 meter ....
Bevindt een drone zich in het luchtruim als deze zich op 3 meter hoogte bevindt?

Staat dat ergens beschreven/gedefinieerd?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad vanaf het oppervlak dus. Ook in de Godrone app staat specifiek het oppervlak genoemd (Verticale begrenzing):
1665180917698.png
 
Toch heb ik nergens iets definitiefs gelezen. Wel tegenstellingen. Ook verwarring als het gaat om air spade en aero space.
In een heel grote hal die van jou (of van je buurman) is, mag je ook vliegen. Als de hal nog niet helemaal gereed is, alleen het dak moet er nog op; mag je er dan wel of niet vliegen?
Het zou maar zo kunnen zijn dat je op eigen terrein tot aan bouwhoogte mag vliegen dunkt me. Dan blijft natuurlijk wel de restrictie van de verticale grens; dat zal dan zijn exact boven jouw grond.
Let op: ik ben hier maar een beetje aan het filosoferen hè?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
In een hal zonder dak er op sta je buiten. Je drone vormt daar het zelfde risico bij een fly away als buiten die hal.
 
Dank voor de reacties! Vrees dat het voor nu inderdaad gewoon verboden is. Hoop in de toekomst (2023) dat deze regel gewijzigd wordt naar: onder voorwaarden mogen vliegen in de avond.
 
Regels en de uitleg daarvan zijn duidelijk.
Al zou je 10cm boven je eigen gras vliegen ben je in overtreding als de noflyzone geld vanaf de oppervlakte.
Alleen wel belachelijk alsof een f16 jouw schoorsteen eraf veegt.

Hier is ook weer een twee week durende oefening.
Minimale vlieg hoogte 75mtr dus met gezond verstand zou je best 30mtr hoog met je drone kunnen vliegen.
Snap de regels wel van een totale noflyzone , want wat als er iemand boven de 75mtr gaat vliegen.
 
Ik snap dat er regels zijn hoor. Maar het kromme, daar heb ik wat moeite mee. Bv, Je mag geen drone vliegen ‘s avonds 10cm boven de grond, maar je mag wel een vlieger aan 100 meter touw hangen en zo hoog vliegen….
 
Met een vlieger aan een touw heb je geen risico op een fly away.
 
  • Leuk
Waarderingen: Siewert
Echt wel, je kán het touw per ongeluk loslaten, het kán breken, net zoals je drone kán wegvliegen.

snap je wat ik bedoel ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49
Echt wel, je kán het touw per ongeluk loslaten, het kán breken, net zoals je drone kán wegvliegen.

snap je wat ik bedoel ;-)
Een vlieger gaat niet zelfstandig wegvliegen, hooguit neerstorten.
 
Zat zo eens te denken, moet je nou ook je flymo maaier als drone registreren als je er een camera op zet...
Denk dat er geen politieagent is die procesverbaal op gaat maken als ie je op 1 m hoog door je tuin ziet vliegen. Hooguit dat je aangesproken wordt als er iemand klaagt.
kwestie van gezond verstand lijkt me.
Als ik filmpjes op youtube zie staan waarbij ik serieus vragen heb over restricted areas en VLOS zijn er wel andere zaken waar men zich druk over zal maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
Zat zo eens te denken, moet je nou ook je flymo maaier als drone registreren als je er een camera op zet...
Een Flymo met een camera blijft een grasmaaier. Als ik een zadel op de rug van mijn vrouw bindt, is ze ook niet ineens een paard.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: BramB en svlieger