Vliegen in Gent, België

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mathias

New Member
Lid geworden
7 jun 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
33
Locatie
Gent
Hoi iedereen

Ik ben redelijk nieuw hier dus stel ik mij graag nog even kort voor:
Ik ben Mathias, wonend in Gent, en sinds kort trotse eigenaar van mijn A2 certificaat.

Nu wou ik graag eens vliegen in mijn thuis stad om een paar mooie gebouwen te fotograferen, ik keek op map.droneguide.be en tot mijn vreugde lag het centrum van Gent in geen enkele zone met beperkingen.
Kan ik nu volgens de limieten binnen A2 beginnen vliegen of moet ik toch nog ergens toestemming vragen? Stad, politie,..?
Ik belde al eens naar de politie en zij konden mij geen sluitend antwoord geven..

Of is het feit dat ik een A2 heb en het gebied waar ik wil vliegen niet in een “rode” zone lig genoeg om te mogen opstijgen?

Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg!

Groeten
Mathias


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Even handig om te vermelden, de drone die ik wens te gebruiken is een DJI Mavic Pro 2


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Technisch gezien moet je nog steeds een horizontale afstand houden van 30 meter (of 5 in tripod modus) tov niet-betrokken mensen. Wat me in een stad als Gent relatief onmogelijk lijkt, maar dat kan je zelf beter inschatten dan ik aangezien ik er niet woon :).
En een beetje rekening houden met privacy natuurlijk... Je bent dan wel toegestaan om een achtertuin ofzo mee te nemen in je beelden zolang er niemand op identificeerbaar is, maar dat neemt niet weg dat niet iedereen je het in dank zal afnemen dat je over hun tuin vliegt. En net dat is ook een van die dingen waar ik altijd mee worstel. Opstijgen of niet, want er is volk in de buurt, of privacy issues.
 
Je mag toch niet boven "aaneengesloten bebouwing" vliegen, behalve als je lichter bent dan 250 gram?
 

Mag ik in een stad vluchten uitvoeren in de categorie Open?

Het is mogelijk om in de stad te vliegen als u uw vluchtuitvoeringen in de categorie Open uitvoert. Niettemin moet u bijzondere aandacht besteden aan uw omgeving, in het bijzonder aan personen in de omgeving van de plaats van de vluchtuitvoering, en moet u de door de regelgeving voorgeschreven minimumafstand tot personen of gebouwen in acht nemen.

Het is ook mogelijk dat in het kader van de geografische UAS-zones aanvullende voorwaarden worden opgelegd. Vóór elke vlucht in de stad moet u dus nagaan of er een dergelijke geografische UAS-zone bestaat en de voorwaarden ervan strikt naleven.

Dit stukje komt van de FOD Mobiliteit.
De beperkingen die ze daar samenvatten voor A2 < 4kg zijn:
- Mag niet vliegen boven niet-betrokken mensen
- Moet op 30 m horizontale afstand blijven van niet-betrokken mensen (5 m in trage modus)
- De geografische zones en hun condities(This hyperlink opens a new window) naleven​

Ik dacht (klemtoon op "dacht") dat het belangrijker was rekening te houden met niet-betrokken personen dan met aaneengesloten bebouwing. In Open A3 moet je ook afstand houden van bewoond gebied, maar A2 biedt daar wel mogelijkheden in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
A1 C1 tot 900gr kan een interessante drone worden als deze op de markt komt.
Momenteel mag je maar tot 500gr vliegen in A1, er zijn nog geen CX labels op nieuwe drones.

Je kan in je vliegzone/cirkel de mensen betrekken, hoe je dit doet kan je miss vragen op het forum.
Er zijn vast mensen hier op het forum die mensen betrekken tijdens het vliegen met hun drone.
Het is altijd handig om jezelf goed in te dekken en miss ook iets op papier zetten ofzo.
 
Technisch gezien moet je nog steeds een horizontale afstand houden van 30 meter (of 5 in tripod modus) tov niet-betrokken mensen. Wat me in een stad als Gent relatief onmogelijk lijkt, maar dat kan je zelf beter inschatten dan ik aangezien ik er niet woon :).
En een beetje rekening houden met privacy natuurlijk... Je bent dan wel toegestaan om een achtertuin ofzo mee te nemen in je beelden zolang er niemand op identificeerbaar is, maar dat neemt niet weg dat niet iedereen je het in dank zal afnemen dat je over hun tuin vliegt. En net dat is ook een van die dingen waar ik altijd mee worstel. Opstijgen of niet, want er is volk in de buurt, of privacy issues.
Bij mijn weten is de 30 meter of in slow modus 5 meter enkel voor drones met een C label , in dit geval een C2.
Er zijn nog geen C2 labels te vinden op de drones die je nu koopt.

Dus heden altijd 50 meter afstand houden wanneer je vliegt in A2.

Of zie ik het verkeerd?

 
Bij mijn weten is de 30 meter of in slow modus 5 meter enkel voor drones met een C label , in dit geval een C2.
Er zijn nog geen C2 labels te vinden op de drones die je nu koopt.

Dus heden altijd 50 meter afstand houden wanneer je vliegt in A2.

Of zie ik het verkeerd?


Is dat niet pas na de finale overgang?
Zolang er nog geen duidelijkheid is over de C labels en de fabrikanten er dus ook nog geen werk kunnen van maken, valt een Mavic 2 Pro toch onder C2 A2 < 4kg?
 
Als ik me niet vergis is het.
Tot 4 kilo is een C label drone, maar die zijn er nog niet.
Heden is het tot 2 kilo A2 voor drones zonder C label, afstand altijd 50 meter en vanaf 01/01/2023 enkel meer vliegen in A3 met deze drones zonder C label.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Dit stukje komt van de FOD Mobiliteit.
De beperkingen die ze daar samenvatten voor A2 < 4kg zijn:


Ik dacht (klemtoon op "dacht") dat het belangrijker was rekening te houden met niet-betrokken personen dan met aaneengesloten bebouwing. In Open A3 moet je ook afstand houden van bewoond gebied, maar A2 biedt daar wel mogelijkheden in.

De toekomst is <249 gram.