Vliegen in het buitenland met een drone met PH-nummer.

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Happy Dronepilot, 7 aug 2018.

1. Happy Dronepilot

Lid geworden:
    7 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    12
    In een gesprek met het ILT vanmorgen vertelde een medewerker mij dat het PH nummer een landelijk iets is en dat als ik in het buitenland wil vliegen het ILT mij geen iformatie kan verschaffen of het registreren van mijn drone met een PH-nummer gevolgen heeft in het buitenland.

Na een eerdere (zeer lange) disccussie met het ILT en verschillende stellingnamen van het ILT door verschillende medewerkers is tot op heden de uitkomst dat je met een geregistreerde drone in Nederland alleen mag vliegen onder de zakelijke regels (ROC-Light in mijn geval). Dus of je nu privé op je vakantie filmt of zakelijk een bruiloft filmt, je valt qua regels en verzekering altijd onder het zakelijke.

Hoe zit dit nu in het buitenland? Ik ga naar Frankrijk en ik wil daar materiaal voor mezelf schieten. Wellicht ook nog wat materiaal dat ik zakelijk kan gebruiken, maar het gaat me nu om het privémateriaal.

Hoe zit het nu in het buitenland? Heb ik daar ook met PH-nummers of ROC-Light te maken of vlieg ik daar als ik voor mezelf materiaal film gewoon privé en val ik dus ook onder priveregels en privé verzekering?

Groeten Hugo

2. BobvdM

BobvdM Active Member

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    70
    Dat verhaal m.b.t. het uitsluitend mogen gebruiken van een PH geregistreerde drone komt ook overeen met het laatste nieuws dat ik hierover heb ontvangen. Je mag inderdaad een PH-geregistreerde drone (waarmee het een RPA wordt en niet langer dienst doet als modelluchtvaartuig) in NL voor niet direct zakelijke doeleinden gebruiken, alleen valt dit dan onder de noemer 'trainingsvluchten' en zul je je ook hiervoor aan de ROC-L minima en maxima moeten houden.

Hoe e.e.a. in het buitenland in z'n werk gaat durf ik niet te zeggen, e.e.a. zal ook afhangen van de geldende wet- en regelgeving in dat specifieke land. Aangezien de PH-registratie (Neder)landgebonden is zal die m.i. geen aanvullende beperkingen opleggen op het moment dat je in het buitenland aan de slag gaat. Tegelijkertijd geldt dat een PH-registratie en/ of ROC-Light certificaat uit Nederland je géén vrijbrief geeft om in het buitenland zakelijke aan de slag te gaan.

Zowel de PH-registratie als de ROC-Light beschikking zal in het buitenland geen waarde hebben. Voor zakelijke vluchten zul je dus moeten voldoen aan de eisen van dat land, zeer waarschijnlijk een vergunning moeten aanvragen en aantonen dat je daarvoor aan alle lokaal geldende competentie- en praktijkeisen voldoet. In bepaalde (vakantie)landen geldt overigens dat je ook voor niet zakelijke vluchten (lees; voor privé doeleinden) een vergunning of beschikking nodig hebt, de drone (in dat specifieke land) moet inschrijven en/ of zelfs per specifieke datum/tijdstip/locatie over expliciete toestemming van de burgerluchtvaartautoriteit moet beschikken.

Happy Dronepilot vindt dit leuk.
  3. Happy Dronepilot

Lid geworden:
    7 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    12
    In dit geval betreft het zoals de planning nu ligt alleen privévluchten. Puur het voor mij en mijn gezin filmen en fotograferen met de drone. Val ik dan gewoon onder het particuliere vliegen en daarmee de Franse particuliere regels voor het vliegen met een drone? Particulieren hoeven naar ik meen namelijk geen aanvragen of dergelijke te doen.

4. BobvdM

BobvdM Active Member

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    70
    Ik zou gewoon contact zoeken met de Franse burgerluchtvaartautoreit, zij zijn daar bevoegd en kunnen je dus formeel uitsluitsel geven over hoe of wat. Registratie is in Frankrijk inderdaad niet vereist voor recreatief gebruik zo ver ik op de hoogte ben, maar je zou nog even na kunnen vragen in hoeverre je huidige PH registratie daarop van invloed is.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app

Deel Deze Pagina