Vliegen in het donker

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Charice

New Member
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
11
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
40
Locatie
Woerden
Ik weet dat het niet is toegestaan om te vliegen in het donker, maar kan nergens vinden vanaf wanneer dat precies is.

Is dit ergens beschreven? Is dit bijvoorbeeld na zonsondergang of ook al als t schemerig begint te worden?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik weet dat het niet is toegestaan om te vliegen in het donker, maar kan nergens vinden vanaf wanneer dat precies is.

Is dit ergens beschreven? Is dit bijvoorbeeld na zonsondergang of ook al als t schemerig begint te worden?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Er mag alleen gevlogen worden binnen de Uniforme Daglicht Periode en dat is in Nederland van 15 minuten voor zonsopkomst tot 15 minuten na zonsondergang.

Verzonden met mijn SM-T720 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Charice
Ik weet dat het niet is toegestaan om te vliegen in het donker, maar kan nergens vinden vanaf wanneer dat precies is.

Is dit ergens beschreven? Is dit bijvoorbeeld na zonsondergang of ook al als t schemerig begint te worden?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Yep. Artikel 18 luchtverkeer besluit..
 
  • Leuk
Waarderingen: Charice
Zie de eAIP NL (even googlen, want link verandert elke 28 dagen met nieuwe datum) GEN 2.7.1 voor de officiele tabel voor de UDP. Let op die tijden zijn in UTC dus een uur er bij op in de winter en 2 uur on de zomer voor de lokale tijd.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Charice
In de cursus voor het certificaat (België) vernamen we dat het mocht. De grootste maar was dat je nog steeds andere zaken, zoals bijvoorbeeld vogels, moet kunnen waarnemen. Het bijkomend advies was je ogen 30 minuten te laten wennen.
 
In de cursus voor het certificaat (België) vernamen we dat het mocht. De grootste maar was dat je nog steeds andere zaken, zoals bijvoorbeeld vogels, moet kunnen waarnemen. Het bijkomend advies was je ogen 30 minuten te laten wennen.
In Belgie misschien wel, maar in NL mag het niet. Ieder land mag nog zijn eigen regels bovenop de regels va europa leggen, als ze maar niet ‘minder’ zijn.
 
n Belgie misschien wel, maar in NL mag het niet. Ieder land mag nog zijn eigen regels bovenop de regels va europa leggen, als ze maar niet ‘minder’ zijn.
Ik ben dat ook van mening; aan de andere kant is er ook wel wat twijfel bij mij gekomen. Het staat nergens wat (niet) mag, wat dat betreft. Night VFR in de burger-luchtvaart mag ook tegenwoordig, kennelijk.
 
Ik ben dat ook van mening; aan de andere kant is er ook wel wat twijfel bij mij gekomen. Het staat nergens wat (niet) mag, wat dat betreft. Night VFR in de burger-luchtvaart mag ook tegenwoordig, kennelijk.
Ik gaf eerder al de link in een post hierboven. Artikel 18 luchtvaart besluit staat het vermeld.
Ik kom het eerst ook niet vinden en hou niet van algemene aannames, eerst zien, dan geloven. Maar in een ander topic werd er op deze gewezen;

QUOTE//Artikel 18.1 Het uitvoeren van een VFR-vlucht buiten de daglichtperiode is verboden.
2.Onze Minister kan vrijstelling of ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, onder de voorwaarden van paragraaf SERA.5005, onder c, van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/2012. Aan de vrijstelling of ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden. De vrijstelling of ontheffing kan onder beperkingen worden verleend.
 
  • Leuk
Waarderingen: dronevar
Ik gaf eerder al de link in een post hierboven. Artikel 18 luchtvaart besluit staat het vermeld.
Ik kom het eerst ook niet vinden en hou niet van algemene aannames, eerst zien, dan geloven. Maar in een ander topic werd er op deze gewezen;

QUOTE//Artikel 18.1 Het uitvoeren van een VFR-vlucht buiten de daglichtperiode is verboden.
2.Onze Minister kan vrijstelling of ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, onder de voorwaarden van paragraaf SERA.5005, onder c, van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/2012. Aan de vrijstelling of ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden. De vrijstelling of ontheffing kan onder beperkingen worden verleend.
Inmiddels is er volgens de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer geen ministriële ontheffing meer nodig.

Maar daarbuiten blijf ik het dubieus vinden of dat datgene is waar wij ons als drone-vliegers aan hebben te houden. We vliegen niet onder VFR condities, met alle eisen die daarbij horen. Waarom zou dit stukje wel op ons van toepassing zijn?
 
Ik geloof dat we wel onder vfr vallen. (Tenminste deels)
Wat ik kan vinden op de site van eurocontrol iig..//Countries such as the Netherlands consider UAS to be a VFR flight//
Dot is overigens wel uit een document in de aanloop van de nieuwe regels volgens mij. Maar geloof niet dat het veranderd is..
 
De V in VLOS is dezelfde V als in VFR, in hetzelfde Nederlandse luchtruim.
 

Wijzigingen voor drone piloot in Europa vanaf januari 2021​

  • Drones registeren verplicht
  • Theoriediploma verplicht bij drones zwaarder dan 250 gram
  • Maximale vlieghoogte van 120 meter
  • Vliegen bij nacht toegestaan
  • Opheffing onderscheid professional en recreatieve vliegers
  • Minimumleeftijd naar 16 jaar
 
De V in VLOS is dezelfde V als in VFR, in hetzelfde Nederlandse luchtruim.
Correct, maar VFR night mag ook tegenwoordig. Ik heb redelijk wat VFR night gevlogen en laat ik voorop stellen dat ik het nu in de meeste gevallen onverantwoord vind, evenals dat ik niet weet of je in het donker met een drone moet willen vliegen. Vlak voor/na UDP zie ik voor me zelf nog wel wat mogelijkheden.

Maar het is nu, voor mij in ieder geval niet duidelijk of het mag of niet. Tot nu toe heeft niemand een referentie naar een officieel document kunnen laten zien waarin staat of het wel of niet mag, en wat de eventuele requirements zijn.
 

Wijzigingen voor drone piloot in Europa vanaf januari 2021​

  • Drones registeren verplicht
  • Theoriediploma verplicht bij drones zwaarder dan 250 gram
  • Maximale vlieghoogte van 120 meter
  • Vliegen bij nacht toegestaan
  • Opheffing onderscheid professional en recreatieve vliegers
  • Minimumleeftijd naar 16 jaar
Dit zijn de algemene Europese regels. Individuele landen kunnen uitzonderingen maken. In België en andere landen was Night VFR voor de luchtvaart bijvoorbeeld ook al langer gewoon, terwijl Nederland een hele tijd heeft volgehouden dit niet toe te staan.
 
Inderdaad je leest verschillende dingen, en soms hebben ze het helemaal niet over nachtvliegen. Dit lees ik bij de knvvl.
 
Inderdaad je leest verschillende dingen, en soms hebben ze het helemaal niet over nachtvliegen. Dit lees ik bij de knvvl.
Die had ik ook al gevonden, maar ook dat blijft iets onofficieels.

Waar ik me eigenlijk nog het meest over verbaas is dat het officiële antwoord op zoiets als dit, niet makkelijk ergens te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
De A2 cursus van DDA noemde ook (31 december 2020) expliciet dat vliegen buiten de daglichtperiode (zoals in artikel 1 van genoemde besluit uit 2014 waarin artikel 18 staat dat VFR buiten die periode niet is toegestaan in Nederlands luchtruim) in Nederland niet is toegestaan, maar dat als je in Europa, in landen waar dit niet buiten de Europese droneregels die sinds 31 december zijn ingegaan niet verboden is, vliegt met je drone, dat je dan in het donker groen knipperlicht moet voeren.

Er was volgens mij in het examen ook een vraag over, in de vorm "het is die datum, zo laat in de avond, mag je gaan vliegen met je drone in Nederland".

Ik heb nog geen officiële documentatie langs zien komen die iets anders zegt dan dat vliegen met enige drone in Nederlands luchtruim in Europese open categorie A1/A2/A3 buiten de daglichtperiode nu niet is toegestaan. Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Laten we het eens aan de overheid vragen, die maken die regel immers:
Geachte heer,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin vraagt of u in de open categorie buiten de daglichtperiode met een drone vliegen. U vraagt ook in welke regelgeving dit vermeld staat.

Omdat ik uw vraag niet kan beantwoorden met algemene informatie van de Rijksoverheid, verwijs ik u door.

U kunt dit beter vragen aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze organisatie heeft meer informatie over dit onderwerp.
 
Ik weet niet waar je het gevraagd hebt, maar als je dit antwoord krijgt zat je duidelijk niet goed..
 
  • Leuk
Waarderingen: dronevar
Ik weet niet waar je het gevraagd hebt, maar als je dit antwoord krijgt zat je duidelijk niet goed..
Het was een contactformulier op de site van ILenT maar ik denk dat het bij een of andere algemene voorlichtingsdienst is terecht gekomen. Ik heb niet het idee dat de RVO me verder kan helpen moet ik eerlijk zeggen.

Ik ga eens kijken of ik het op een andere manier te weten kan komen.